• Майкъл Блумбърг и Доналд Тръмп влязоха в първа пряка "битка" за вниманието на избирателите с рекламни клипове по време на Супербоул.
  • Финалът на NFL са най-рейтинговото телевизионно събитие в САЩ, а излъчването на 60-секунден клип струва най-малко 10 млн. долара.
  • Посланието на Блумбърг се фокусира върху контрола над оръжията, а Тръмп - върху икономическия растеж и наказателната реформа. 
  • И двамата кандидати се опитват да привлекат повече симпатизанти сред чернокожите избиратели в САЩ.
  • Блумбърг залага всичко върху силната си рекламна кампания, за да компенсира по-късното си включване в кампанията на Демократическата партия. 

10 милиона долара за 60 секунди? Цената няма значение, когато става дума за най-важните избори в САЩ, а основният залог е победата срещу Доналд Тръмп. 

Милиардерът Майкъл Блумбърг, който се включи късно в кампанията за президентската номинация на Демократите, познава отлично правилата на медийната игра. Познава и слабото място на Тръмп - телевизията. Затова докато основните му вътрешнопартийни съперници бяха заети с предварителните избори в Айова, Блумбърг заложи на съвършено различна стратегия, за да влезе в новините.  

Медийният магнат финансира едноминутна политическа реклама, която се излъчи по време на най-гледаното телевизионно събитие в САЩ - финала на шампионата по американски футбол Супербоул. 

"Той чу плачещите майки"

Рекламният клип на Блумбърг беше посветен на посланието му за нуждата от по-силен контрол при продажбите на оръжие и на борбата му срещу Националната оръжейна асоциация. 

Едноминутното видео разказва историята на Каландриън Симпсън Кемп - чернокожа жена от Хюстън, Тексас, чийто син Джордж е убит при престрелка на 20-годишна възраст. Докато камерата показва спортния екип и трофеите в стаята на загиналото момче, майката разказва за любовта му към футбола. 

"Джордж започна да играе от 4-годишна възраст. Събуждаше се всяка събота, готов за мача. Спортът се превърна в наш живот. Той имаше амбиции да стигне до Националната футболна асоциация", казва тя.  

Надеждите на семейството се преобръщат през 2013 г., когато младият мъж е убит при стрелба. 

"Постоянно повтарях: "Не ми казвайте, че детето ми вече го няма". Човешки животи се пропиляват всеки ден. Това е национална криза", казва жената през сълзи, докато на екран се появяват статистически данни за смъртността от агресия с огнестрелно оръжие в САЩ. Майкъл Блумбърг се появява (задочно) едва във втората част на клипа. 

Майката на покойния Джордж разказва, че е чула посланията на бившия кмет на Ню Йорк и че знае, че "той води тази битка от дълго време". Блумбърг е основател и основен спонсор на организацията "Everytown for Gun Safety", инициатива за въвеждане на универсални правила за контрол върху продажбите на огнестрелни оръжия в САЩ. 

"Той чу плачещите майки и започна да се бори. Когато чух, че Майк ще се включи в президентската кампания, помислих: "Ето, че най-после имаме състезател в играта!". Знам, че Майк не се страхува от оръжейното лоби. Те се страхуват от него... и така и трябва. Майк се бори за всяко дете, защото всеки има право да живее. Никой няма право да отнеме твоите надежди и мечти", завършва посланието на клипа, финансиран от Майкъл Блумбърг. 

"Свободна съм да започна на чисто"

Разбира се, Доналд Тръмп също не пропусна шанса да се възползва от силния рейтинг на Супербоул. Щабът на президента заложи на двa отделни клипа по 30 секунди. Първото видео също залага на емоционална история - тази на Алис Джонсън, която е освободена от затвора след 21-годишно лишаване от свобода.

Първоначалната й присъда по дело за притежание на кокаин е "доживотен затвор". 

Джонсън e помилвана от Доналд Тръмп през 2018 г. след включването на Ким Кардашиян към обществена кампания за преразглеждане на несправедливо високите присъди на чернокожи мъже и жени. 

"Алис Джонсън беше осъдена да прекара остатъка от живота си в затвора заради престъпление, свързано с притежание на наркотици, без упражнено насилие. Благодарение на президента Тръмп хора като Алис получават втори шанс", се казва в краткото въведение на черно-белия клип. 

Видеото показва оригинални кадри от момента, в който Джонсън излиза от затвора. 

"Свободна съм да прегърна семейството си. Свободна съм да започна на чисто. Това е най-великият ден в живота ми. Сърцето ми ще се пръсне от благодарност. Благодаря на президента Доналд Джон Тръмп", казва жената, докато клипът продължава: "Политиците говорят за наказателна реформа. Президентът Тръмп я изпълни. Хиляди семейства се събират отново". 

Освен гледаемостта, която телевизионното излъчване по време на Супербоул му осигурява, посланието на Тръмп достигна до още по-широка аудитория благодарение на Ким Кардашиян, която го сподели с 63,2 милиона свои последователи в Twitter-профила си. 

Втората реклама на президентския щаб е класически предизборен спот, който се фокусира върху икономическата политика на Тръмп. В стил, наподобяващ филмов трейлър, глас зад кадър казва: "Америка настоя за промяна и промяната е това, което получихме. При президента Тръмп Америка е по-силна, по-сигурна и по-благоденстваща от когато и да било". 

Наративът се прекъсва само от кратки синхрони от новинарски емисии "Най-добрият икономически ръст от почти едно десетилетие", "Безработицата е на най-ниски нива от 49 години", "Безработицата при афроамериканците достигна още по-ниско ниво", "Безработицата при испаноговорящите американци е с рекордно ниско ниво".  

"Дами и господа, най-доброто предстои", завършва Доналд Тръмп с оптимистичен патос. 

И двете кампании са насочени към цветнокожите избиратели в САЩ, сред които Блумбърг и Тръмп нямат достатъчно висока подкрепа. Блумбърг, който вече инвестира 600 млн. долара за реклама в традиционните медии и социалните мрежи, залага изключително много на медийното си присъствие в опит да спечели номинацията. Милиардерът ще пропусне предварителните избори на Демократическата партия в Айова, Ню Хемпшир, Невада и Южна Каролина, за сметка на концентриране на усилията си в щатите с най-голяма електорална тежест в националните избори. 

В рамките на 3 месеца тази стратегия му помогна да достигне до 12% одобрение сред симпатизантите на партията, което вече го доближава до някои от фаворитите в опозиционната битка. 

Доналд Тръмп, от своя страна, също има интерес от вкарването на оптимистични послания в рекламната пауза, за да премести фокуса на информационните медии от процеса по импийчмънт, който тече в Сената. 

Супербоул е ключов момент за рекламния бизнес в САЩ, а надпреварата между агенциите за това кой ще произведе най-впечатляващия и обсъждан клип е събитие, само по себе си, заради което се вливат огромни средства в телевизионния праймтайм. В случая с Блумбърг и Тръмп залогът е по-различен. И двамата разполагат с внушително лично богатство, което не се колебаят да влагат в популяризиране на личната си кампания. Сега най-гледаното рекламно време в Америка вече се превърна в арена на политическа борба.