Европейската комисия разреши на чешкия милиардер Петр Келнер да придобие компанията собственик на bTV – Central European Media Enterprises (CME). Той ще стори това чрез своя фонд PPF Group. ЕК официално обяви решението, а в сайта си медийната компания уточни, че споразумението ще бъде финализирано на 13 октомври.
„Европейската комисия одобри безусловно, според Регламента за сливанията на ЕС, предложеното придобиване на CME от страна на PPF Group. Комисията заключи, че транзакцията няма да повлияе на конкуренцията в Европейското икономическо пространство“, пише в сайта на ЕК.
Процедурата по придобиване на Central European Media от страна на Петр Келнер започна преди близо 2 години. Първо Комисията за защита на конкуренцията отказа сделка на PPF с NOVA на стойност 185 млн. евро. После чехът се насочи към CME, в чийто състав влизат още телевизии в Словакия, Словения, Румъния и Чехия.
Сделката за bTV беше анонсирана през октомври 2019 г., когато PPF подписа споразумение за придобиването на CME и нейните активи в пет европейски страни, включително България. Най-големият американски телекомуникационен оператор AT&T e мажоритарен собственик на Central European Media Group Enterprises (CME) от 2018 г.
През февруари 2020 г. общото събрание на акционерите на CME одобри предложението за придобиването от Петр Келнер на стойност около 2,1 млрд. долара. Работата по финализирането на сделката обаче беше спряна по време на пандемията.
В България Келнер ще стане собственик на 6 телевизионни канала от bTV Media Group - bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring. Ако сделката е за цялата медийна група, то ще влязат още bTV Radio, N-JOY, Jazz FM, Classic FM, Z-Rock и други.
По време на проверката за ефекта от покупко-продажбата, ЕК е получила обратна връзка от голям брой клиенти и конкуренти."PPF и CME са активни както в придобиването на права за спортно излъчване в Чехия и Словакия, така и в продажбата на рекламно пространство в Чехия. Успоредно с това двете компании са активни на различни нива от телевизионната верига за създаване на стойност. CME е активна основно като доставчик на едро на телевизионни канали в редица държави членки, докато PPF предлага аудио-визуални и телекомуникационни услуги на дребно в България, Чехия и Словакия. Въз основа на своето проучване на пазара, Комисията установи, че сделката няма да повлияе на позицията на компаниите на тези пазари", пишат от ЕК.
Комисията установи, че слятото предприятие няма да бъде в състояние, нито ще има икономически стимул да спре да предоставя рекламно пространство на конкурентите на PPF. Комисията също така установи, че на пазара ще останат достатъчно алтернативни телевизионни канали със сравнима аудитория и съпоставим рекламен списък.
"PPF вече няма да придобива рекламно пространство от конкурентите на CME в България, Чехия и Словакия. Комисията установи, че PPF ще продължи да купува рекламно пространство от трети страни и че телевизионният оператор при всички случаи ще има достатъчно други клиенти на телевизионно рекламно пространство", съобщава се още в сайта на Комисията.
CME е медийна компания, която е водеща в бизнеса в пет централноевропейски и източноевропейски страни, които имат население от около 45 милиона души. В нея са включени 30 телевизионни канала в България, Чехия, Румъния, Словакия и Словения.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: