МО все още чака оферти за заместващи изтребители Снимка: © Getty

България все още не е получила оферти от други държави за изтребители, които могат да заместят българските МиГ-29. Така вероятността страната да спре да охранява въздушното си пространство, е голяма. Това предупреди служебният министър на отбраната Димитър Стоянов пред журналисти.

Причината е, че до края на тази година съветските изтребители МиГ-29, с които България изпълнява бойното си дежурство, ще бъдат приземени, тъй като те не могат да бъдат поддържани на фона на наложените санкции срещу Русия. Същевременно поръчаните от САЩ изтребители F-16 Block 70 ще се забавят и ще бъдат доставени едва след 2025 г.

Така ще настъпи момент, в който България няма да може да пази сама небето си и ще се наложи съюзни държави от НАТО да поемат охраната на българското въздушно пространство.

Още през септември служебното правителство, назначено от президента Румен Радев, обяви, че е започнало търсенето на предложения от няколко държави за оферти за придобиване на т.нар. "заместващи изтребители". То започна да търси оферти за F-16 от Израел, "Грипен" от Швеция" и "Мираж 2000" от Франция.

"Срокът, който съм поставил след разговори с министъра на Швеция, френската делегация и тази на Израел, е до 15 февруари да имаме окончателно предложение. След този срок мисля, че няма да успеем да се справим със заместваща платформа", заяви Стоянов.

Военният министър увери, че разговорите с тези три страни ще продължат. Той не коментира конкретно как точно ще бъдат финансирани тези нови сделки без наличието на редовен кабинет и бюджет, като каза, че в момента ведомството прави "необходимата подготовка и набира информация", за да изготви проект за внасяне в Народното събрание.

Междувременно опитите за поддръжка на МиГ-29 също продължават. Стана ясно, че Полша вече е изпратила договорените два двигателя за съветските изтребители, но Министерството на отбраната (МО) е установило проблем в договора. По думите на Стоянов, един от двата изпратени двигателя трябва да премине през допълнителни проверки и му предстои етап на оценка, затова българската страна ще се опита да промени договора с Варшава да е само за един двигател.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024