Mazda Miata, или Mazda MX-5 както е позната в Европа, е представена през 1989 година. Досега е спечелила сърцата на над 1,2 млн. купувачи, превръщайки се в най-продаваният роудстър в историята.

Как се случва всичко това?

Доза късмет и добро стечение на обстоятелствата - има ги, макар в най-малка степен. Нюх за нуждите на хората - един от най-важите елементи. Опит - да, без него нямаше да бъде възможно.

Всички тези фактори са незаобиколими, но за да се превърне Mazda Miata в “кралицата на роудстърите”, както е известна, трябва и нещо друго.

Един много хитър ход на Кеничи Ямамото - “game changer” в индустрията, дава ясен сигнал, че пазарът ще бъде завладян - а именно, когато хората си мислят, че автомобилът е Porsche, въпреки че не е, това е гаранция за успех.

Всичко започва с разговор през 1979 г. между публициста Робърт (Боб) Хол и Ямамото, който по това време е ръководител на отдела за изследвания и разработки в Mazda.

80-те години е времето, когато всички прогнозират, че с класическите двуместни роудстъри е свършено. За Mazda обаче това е възможност да намери най-добрата концепция за малък открит спортен автомобил.

Разговорът между двамата мъже се върти около това, че пазарът има нужда от лек и пъргав автомобил, който обаче да бъде много сигурен. И, за разлика, от някои свои британски предшественици, да не оставя хората на пътя.

В основата на всичко е философията “Jinba Ittai”, която означава „кон и ездач като едно“. Концепцията е свързана със самото шофьорско изживяване. Инженерите и дизайнерите работят, за да създадат автомобили, които реагират на намеренията на шофьора с прецизност.

По-интересното в случая обаче е, че работата по модеала е вътрешно състезание между дизайнерските студиа на Mazda в Токио и Ървайн, Калифорния.

Сред основните им разминавания е дали Miata да бъде с предно или задно предаване, както и къде да бъде позициониран двигателят.

Всичко завършва в полза на американския екип, ръководен от Боб Хол — човекът, когото мнозина наричат "бащата на Miata".

Какъв е резултатът?

Предно разположение на двигателя в комбинация с петстепенна ръчна скоростна кутия и задно предаване.

Първоначалното оборуддване е с 1.6-литров редови четирицилиндров двигател със 116 к.с., след което моделът получава увеличение на обема до 1.8 литра през 1994 година.

С тегло под 1 043 кг, автомобилът постига отлична мощност на килограм и идеален баланс на теглото 50:50 между предната и задната ос — все качества, които гарантират истинско удоволствие на пътя. Но и допринасят за усещаннето за спортен и компактен автомобил.

Каросерията на Miata е много здрава, защото е изградена от стомана.

Окачването е независимо на четирите колела, с двойни носачи, стабилизиращи щанги и дискови спирачки на всички колела.

Марк Джордан поема ръководството по дизайна и ранното планиране. А когато проектът достига до серийно производство, основната заслуга за финалната визия се приписва на Том Матано.

Целият екип обаче знае, че успехът е гарантиран, правейки любопитно проучване.

Макар дизайнът на MX-5/Miata да е вдъхновен от Lotus Elan, когато в края на 80-те работата по колата е приключена, от екипа умишлено махат всички отличителни знаци и емблеми на Mazda и започват да представят колата пред различни групи хора.

Повечето си мислят, че шофират Porsche. А когато са помолени да прогнозират каква е цената на автомобила, казват числа, които са с над 40% над сумата от $13,800, която е планирана за представянето.

Очаквано, Mazda Miata прави фурор и се превръща в емблема, диктуваща модата при роудстърите. През годините се появяват различни статии за горди собственици на Miata, които са навъртели над 500 000 км и продължават да се наслаждават на колата.

За четири десетилетия Miata става символ на отношението към живота. Освен това, надживява повечето от своите конкуренти.

Във времето моделът запазва класическата си концепция – надлъжно разположен отпред двигател, задно предаване, ръчни скорости. Макар, че има и автомат, а също и с твърд покрив - за истинските ценители, това се “екстри”, от които не се възползват.

Фейслифтът от 2024 година на MX-5 е доста модерен спрямо предшествениците си.

За сравнение, първият модел от края на 80-те дори няма радио и климатик, за да “не пречи на концентрацията на водача”, за да може целият фокус да е върху шофирането.

Към 2025 година има една лоша новина.

Най-новият модел с 2,0-литров двигател на Mazda MX-5 е спрян от производство в Европа.

Причините са известни и засягат всички производители, които все още предлагат двигатели с вътрешно горене - стриктни указания за нивата на отделяния CO2 във фирмената гама.

MX5 все пак ще остане с 1,5-литровия четирицилиндров двигател.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

bTV прекратява работа с Георги Тошев след конфликта около Венета Райкова

Медията твърди, че новият сезон на "Преди всички" също е бил разработен "под творческото ръководство на Георги Тошев"

16:37 - 03.10.2025
Политика

Сарафов контраатакува Върховния съд с тежки политически обвинения

Сарафов обвинява ВКС с политически пристрастия и в нарушение на Конституцията, защото не го признава за главен прокурор

15:44 - 03.10.2025
Важно днес

Жена спря самолет в София с фалшив сигнал за бомба, защото закъсня за полета си

Жената е арестувана и с повдигнати обвинения за подаване на неверен сигнал за тревога

15:36 - 03.10.2025
Бизнес

Shein отваря първите си физически магазини във Франция. И Париж не харесва това

Китайският гигант в бързата мода вече има солени глоби в страната

15:16 - 03.10.2025
Кино и сериали

Два ексклузивни документални филма за младите таланти в българския волейбол – сега в EON Видеотека и в ефира на Vivacom Arena

„Мечтай бързо!“ проследява личния път на Александър Николов, който още на 18-годишна възраст се превърна в ключова фигура в националния отбор и мечтаеше да върне страната ни на върха в битката за медали.

15:04 - 03.10.2025
Важно днес

АМ "Хемус" под снежна блокада за часове, регионалният министър заплаши с "максимални" санкции (обновена)

Магистралата е заснежена, показват кадри в социалните мрежи

14:50 - 03.10.2025
Важно днес

НСО няма да вози хората на президента, но все така ще пази Пеевски

Президентството ще има нужда от служебни коли, но пари може да има догодина

14:03 - 03.10.2025
Технологии

Samsung и OpenAI обявиха стратегическо партньорство

Южнокорейският гигант и AI лабораторията ще изграждат заедно центрове за данни и услуги за бизнеса

13:26 - 03.10.2025
Важно днес

Откриха втора жертва на наводнението в курорта Елените (обновена)

Затворен е пътят от Слънчев бряг към Свети Влас и Елените

12:54 - 03.10.2025