179 души загинаха, а двама от екипажа на злополучния Boeing 737-800 на нискотарифната авиокомпания Jeju Air в Южна Корея оцеляха по чудо в най-тежката самолетна катастрофа в Южна Кория от десетилетия насам.
Минути преди самолетът да избухне в пламъци на пистата в Муан един от пътниците в него изпраща съобщение до член на семейството си, който го очаква на летището. В него той пише: "Птица удари крилото и не можем да кацнем". Роднината му го пита кога се е случило това, а отговорът е: "Току-що, трябва ли да направя завещание?". За този сюжет разказва Süddeutsche Zeitung.
Малко след това самолетът на Jeju Air от Банкок прелита над пистата без спуснат колесник, блъска се в бетонна стена и избухва в пламъци. Двама членове на екипажа са спасени живи от останките. Вечерта властите на Южна Корея потвърдиха, че други оцелели няма. Общо на борда са 181 души на възраст от три до 78 години. Повечето от тях са Южна Корея.
Авиоинцидентът от 29 декември е най-голямата трагедия с пътнически самолет на корейска авиокомпания от катастрофата на самолет на Korean Air в Гуам преди 27 години, когато загиват 228 души, припомня Süddeutsche Zeitung.
Самолетните катастрофи са сред най-големите страхове на съвременното общество, за което авиотранспортът е достъпен и масов.
За жителите на островни държави като Южна Корея самолетът е основният начин за пътуване.
Как се стигна до трагедията?
Според изпълнителния директор на Jeju Air Ким Е-бае "няма признаци нещо да не е било наред със самолета".
Южнокорейските власти отхвърлиха подозренията, че инцидентът може да е причинен от проблем с пистата на летището в Муан. Тя е дълга 2800 метра и вече е използвана без проблеми от много самолети. Летището е открито през 2007 г. и обслужва и близкия голям град Гванджу.
Основната версия е, че сблъсък с птица е блокирал колесника, което е попречило на пилота да го спусне и това го е принудило да направи фаталното аварийно кацане.
На пресконференция представител на Министерството на транспорта заяви, че контролната кула в Муан е предупредила пилота за удар с птица.
"Минута след предупреждението пилотът подаде сигнал за бедствие и пет минути по-късно самолетът се разби", казва той.
Ако се потвърди, че причината, довела до катастрофата, е удар от птица, това ще бъде сериозно напомняне за големия риск във въздухоплаването: птиците и самолетите взаимно се застрашават.
Самолетите летят много по-високо от птиците, затова по време на повечето полети няма проблем. Но при излитане и кацане е различно. Особено сутрин, когато птиците са най-активни, близо до летищата могат да се случат опасни срещи.
Проф. Дъг Друри от Австралийския университет по въздушен транспорт в Куинсланд написа през юни статия за CNN, че въздушният транспорт в САЩ е най-бързо растящият през 2022 г. В нея той посочва, че при сблъсък между птици и самолет, обикновено умират птиците, но не само. В най-голям риск са пътниците на малки едномоторни машини. Според Друри от 1988 г. насам по света има 262 човешки жертви при такива сблъсъци.
Чудото на река Хъдсън
Един от запомнящите се инциденти с птици става през януари 2009 г. Тогава самолет на US Airways след излитането от нюйоркското летище Ла Гуардия попадна в ято канадски гъски.
И двата двигателя отказват.
155-те души на борда са спасени само защото капитан Съли Съленбъргър успява да направи аварийно кацане в река Хъдсън и достатъчно спасителни кораби пристигнат навреме.
Случаят влезе в историята на авиацията като "чудото на река Хъдсън". Но чудесата са редки.
179 души загинаха при най-тежката самолетна катастрофа в Южна Корея (Обновена)
Нов инцидент приземи Boeing 737-800 на Jeju Air
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: