Тези, които днес са на 16, са родени една година след излизането на първия iPhone и две години след премиерата на Tesla Roadster - първия съвременен автомобил, задвижван изцяло от електрически двигател. Ще завършат образоваванието си с помощта на чатботове и изкуствен интелект и ще се опитват да различат синтетично създадени изображения от реална фотография и видео.
Това са младите българи от поколението Z - момчетата и момичетата на възраст между 16 и 25 години, които ще бъдат двигателите на икономиката, културата и националните постижения в следващите три десетилетия.
За разлика от родителите си, младите българи живеят в по-добри материални условия и с по-лесен достъп до работа, образование, информация и култура.
Никога не се сблъсквали с "аналоговите" идеологически, езикови или визови ограничения за общуване с глобалната общност, към която принадлежат.
Оценяват свободата си по-високо от всичко друго, макар да нямат житейски спомен за отвоюването ѝ.
Контрастът при сравнението с връстниците им по света не ги смазва по същия начин, по който десет години по-рано той принуждаваше младите българи да гледат на емиграцията като на единствена стратегия за личен успех.
Днес младите българи разширяват границите на България със собствените си успехи. И разпознават най-успешните примери за личното си развитие сред сънародниците им, които вече имат световно признание.
Това е поколението на безпрецедентните технологични промени - доминацията на социалните мрежи, 24-часовия поток от (дез)информация, все още неоценимите ефекти на изкуствения интелект.
Всички тези фактори се отразяват върху общуването и психичното им здраве, върху рефлексите им спрямо политиката и все по-ускорените обществени тенденции, върху кариерния им избор и бъдещата им финансова стабилност, които ще се отличават от представите на техните родители.
Това поколение е най-ценният, но и най-дефицитен актив на България.
Те са малцинство в държавата на дисбалансите между застаряващо население и намаляващите активни млади хора. Вероятно може да се определи като една от най-слабо изследваните възрастови групи.
"Булевард България" започна проекта "Млада България", за да разбере поколението между 16 и 25 г. в дълбочина - с техните принципи и ценности, страхове и стремежи, професионални интереси и политически нагласи.
Съвместно със социологическа агенция "Насока" изготвихме подробен въпросник и реализирахме две национално представителни проучвания през 2023 и 2024 г.
Втората част от изследването обхвана както отношението на младите българи спрямо ЕС и НАТО и представите им за миналото, така и по-детайлен поглед върху техния личен живот.
Хвърлихме повече светлина върху теми като самотата, вярванията, авторитетите и поводите за гордост на младите, информационните им навици, нагласите им към парите и представите им за богатство, както и отношението им към секса, порното и алкохола.
Този път ще направим още една крачка напред - ще включим и експерти от различни професионални сфери, за да изведем тенденциите от данните за светогледа на младите хора в България.
В този кръг ще включим утвърдени и уважавани специалисти като специалиста по демография доц. Георги Бърдаров, психоаналитика проф. Орлин Тодоров, психолозите Росица Рачева и Детелина Стаменова, режисьора на един от най-успешните филми на 2023 г. "Диада" Яна Титова, политолога Даниел Стефанов и социолога и управител на "Насока" Елена Дариева.
Всеки от тях ще използва суровите данни от проучването, за да очертае профила на младите хора с инструментите от своето поле на познания - към него те ще добавят и личните си впечатления за времената, в които живеем.
Ще отделим позитивните от негативните линии, ще опишем опасностите и възможностите. Ще направим сравнения с подобни данни и тенденции в Европа.
Целта ни е да запълним една празнина в публичното знание, да разсеем някои предубеждения или предразсъдъци за младите хора и да отворим нови възможности за адекватна комуникация между поколенията.
Това споделено знание може да е от изключителна полза за онези, които се занимават с образователни дейности, обществени и граждански инициативи, привличат младежи от позицията си на работодатели, работят в сферата на общественото мнение.
От съществената важност е старите медии да започнат да говорят езика на младите хора. Да успяват да направят фактите ценни, интересни и лесно достъпни. За целта обаче те трябва да познават по-добре тази нова аудитория, за да могат да събудят любопитството им и да изградят доверие.
Колкото по-ефективен бъде разговорът с младите хора, толкова по-успешна ще е мисията да допринесем за активното, образовано и съпричастно гражданско общество.
Подкрепата за проекта "Млада България" е осигурена от Фондация „Америка за България“. Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на "Булевард България" и авторите на медията, и не отразяват непременно вижданията на Фондация Америка за България или нейните партньори.