"Получихте това рекламно съобщение, защото обичате k-pop и сте инженерен химик по професия. Тази реклама използва локацията на устройството ви и знае, че се намирате в Берлин. Знае, че имате новородено бебе. И че наскоро сте сменили жилището си. И че напоследък много силно се интересувате от следродилни упражнения".
"Получихте това рекламно съобщение, защото сте учител, но по-важното е, че сте зодия Лъв (и нямате приятелка). Тази реклама използва локацията на устройството ви и знае, че сте в Москва. Вие харесвате комедийните скечове, а тази реклама мисли, че обичате да се обличате като жена".
Това е само едно от рекламните съобщения, които потребители на Instagram трябваше да видят в последните дни, докато разглеждат снимки и клипове в приложението.
Посланията показват толкова задълбочена информация за живота, интересите и местоположението на конкретните абонати, че изглеждат плашещо. Представляват съвсем семпло изображение на текст върху тъмносин фон, а в долния десен ъгъл стои логото на Signal.
Приложението за криптиран чат е доста добре познато на хората, които обръщат специално внимание на защитата на личните си данни и комуникацията си. През януари 2021 г. - в разгара на скандалите около новите условия за ползване на WhatsApp - Илон Мъск предизвика рекорден прилив на нови потребители към Signal само с един туит.
Сега компанията реши да направи още по-силен ход, като използва най-силното оръжие на Facebook и го обърна срещу самата социална мрежа.
Идеята на Signal беше да покаже на потребителите на едно от най-популярните приложения на Facebook - Instagram - колко детайлни и интимни данни за конкретни хора се използват от платформата за привличането на рекламодатели и генерирането на приходи от тази дейност.
В разнообразните варианти на кампанията е използвана информация за професията, образованието, интересите, хобитата, местоположението, семейния статус, сексуалната ориентация и др.
"Компании като Facebook не създават технологии за вас - те създават технологии за вашите данни. Събират всичко, до което получат достъп през Facebook, Instagram и WhatsApp, за да продават видимост към живота на хората. Това не е тайна, но повечето хора не виждат ясно пълната картина, която е затъмнена от сложни, непрозрачни системи и условия с дребен шрифт, създадени така, че да не им се обръща внимание", пишат хората зад Signal в своя позиция.
"Искахме да използваме същите инструменти, за да посочим директно как работят повечето от тези технологии. Искахме да си купим малко реклами в Instagram".
Signal разработва няколко различни версии на рекламата си, така че да покаже на потребителите какви лични данни събира Facebook и защо продава достъпа до тях.
Платформата на Facebook обаче блокира акаунта на Signal в рекламната си платформа при опита за пускане на кампанията - поне така твърдят от чат-приложението.
Първоначално FB публикуваха опровержение на твърдението, че акаунтът на Signal е спрян. Говорител на социалната мрежа казва, че "ако Signal бяха опитали да пуснат тези реклами, няколко от тях щяха да бъдат отказани, защото нашата рекламна политика забранява послания, в които се твърди, че потребителят има конкретно медицинско състояние или сексуални предпочитания. Но самото публикуване на рекламата не е било тяхната цел - идеята е била да се привлече публично внимание".
Това опровержение беше отхвърлено от Signal, които споделиха снимки от профила си в платформата на Facebook, където се вижда, че е наложено ограничение за ползването му.
We absolutely did try to run these. The ads were rejected, and Facebook disabled our ad account. These are real screenshots, as Facebook should know. pic.twitter.com/6ZKiA6nr2e
— Signal (@signalapp) May 5, 2021
"Facebook е повече от съгласна да продава достъп до живота на хората - освен ако по този начин хората не разбират как са използвани личните им данни. Прозрачността относно рекламната експлоатация на данните за хората явно е достатъчна причина за блокирането ни. В света на Facebook единственото допустимо използване на платформата им е за прикриване на това, което се прави с аудиторията", пишат още те.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: