В свят, в който пазарът е претрупан, да се отличиш е много трудно.
Кой успява да го направи? Някой, който не пуска миналото си, но се развива, за да е актуален за всички поколения.
Този някой има собствен стил, който е издържал теста на времето. Доказал е, че не е поредната сензация за една година.
Този някой се отличава - не с внушителните си габарити, а само с това, че е себе си. Макар понякога да е странен.
Този някой обаче не е човек, а автомобил…
Когато кажеш “Франция”, първата асоциация е Париж, втората е Айфеловата кула. А за автомобилните фенове третата е Renault 5.
Още преди да се кача на новия Renault 5 E-Tech, си зададох въпроса: този модел все още ли е поп икона?
А след като го карах, вече знам - има минимум пет причина да е така.
Историята
В края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век обществото се променя. Хората едновременно се бунтуват, но и искат да бъдат спокойни, модерни, като същевременно се застъпват за равенството между половете.
Още тогава Renault е компания, която е отворена към света и внимателна към промените в обществото, а философията ѝ се корени в гама около появата на средната класа и разработване на многофункционален автомобил, с уникален и неконформистки дизайн, предназначен за жени и млади хора.
През януари 1972 година се провежда масивна лансираща кампания: 1920 коли, оранжеви или ябълковозелени, украсени с очи на фаровете и стикери на вратите, гласящи: „Аз съм Renault 5, застани зад волана ми“. Организират се паради в големите градове на Франция, последвани от тестдрайв активности.
Кампанията е мащабна и завладяваща. Моделът влиза в различни реклами, превръща се в символ на свободата и независимостта, а какъв е резултатът?
От дебюта през 1972 година до края на производството на модела през 1996 г. този хечбек продава над 9 милиона бройки и си извоюва място в историята като един от най-успешните модели на Renault.
През годините пък показва, че може да бъде и икономичен семеен автомобил, и яростен рали състезател в Turbo версията си.
Сега, както и през 1972-ра, се появява като интерпретация на посоката, в която върви обществото. Този път електрифициран.
Renault 5 E-Tech electric Prototype демонстрира желанието на Renault да демократизира електрическия автомобил в Европа с модерен подход към популярния автомобил.
Визията
Дизайнът е създаден под ръководството на Жил Видал. А колата носи в себе си носталгия и футуризъм.
Във външния ѝ вид намирам всички черти на първата “петица” - скосена предница, изчистени линии на профила и разположение на задните светлини високо по колонките.
Дължината на R5 е 3.95 м, междуосието е 2.54 м - това означава, че инженерите на бранда са успели да направят доста голямо пространство по отношение на ширината за един относително къс автомобил.
Обемът на багажника е 326 литра - съвсем не е малък за дължината на колата.
Фаровете са с дневни светлини във формата на квадрат. А на предния капак има светодиоден дисплей, който показва емблемата 5, когато се приближиш до колата с ключ в джоба.
Renault навлиза в нова ера, лансирайки своя собствена „нова вълна“. Марката внася дъх на модерност в европейския автомобил, като се превръща в синоним за технологии, услуги и енергия.
Шофирането
Какво по-важно от това? Моят тест започна в центъра на София, а след достатъчно градско шофиране се насочих към прохода Петрохан.
R5 стъпва върху новата платформа AmpR Small (базирана на CMF-B EV), специално разработена за електрическите градски модели на Renault Group.
Електромобилът се чувства приятно пъргав и стабилен в комфортен режим в града и в спортен режим в извън градски условия.
Из централните улици на София ми направи впечатление начина, по който R5 абсорбира неравностите.
По отношение на паркирането, имам само едно определение - бързо и елементарно.
Поздрави за инженерния екип на френската марка, който е успял да конфигурира отлично окачването.
Колата следва траекторията на завоя с прецизност, като позволява и по-смели заходи и изходи от него - нещо, което на “Петрохан” се случва непрестанно.
Воланът е лек и директен. А малките размери на R5 и тежестта на батерията в пода създават усещане за солидност и поведение, което е напълно предсказуемо.
При влизане в завой, спирачките също са прогресивни – спирачното усилие нараства пропорционално на хода на педала.
Ускорението от 0 до 100 км/ч е за 8 секунди. Максималната скорост е 150 км/ч - електронно ограничена.
“Петичката” е много маневрена и много тиха. Второто, разбира се, звучи логично, имайки предвид, че става дума за електрически двигател. В случая обаче дори не се чуват гумите при по-висока скорост.
Интериорът
Отвътре R5 носи духа на миналото, но по модерен начин. Виждам всички черти на колата от 72-ра.
Освен това от Renault са предвидили набор допълнителни 3D принтирани аксесоари, символизиращи бранда и произхода му, включително специален ратанов държач за емблематичната френска багета.
Дигитализираните повърхности при новото Renault 5 са изпълнени под формата на 10.1-инчов инструментален панел и 10-инчов централен на мултимедийната и инфо-комуникационната система.
Втората, тематично за продуктите на френската марката, идва с интегриран Android Automotive в OpenR Link. Това изпълнение вече се доказа на пазара като отлично решение, не само поради добавените функционалности под формата на приложения, които предлага Google, но и в частност при електромобилите, поради отличните възможности, които предлага тя по отношение на планирането на пътуването (EV Route Planer).
От френската марка акцентират върху това, че 100% от използваните в седалките в нивата Techno и Iconic материали са рециклирани, а във вътрешността има общо 41 килограма "възродени" полимери.
На волана виждам бутона за режимите - MultiSense.
Eco ограничава мощността, което прави шофирането плавно и икономично в града. При него, и в позиция B на скоростния лост, R5 може да се кара с един педал, изключително удобство при натоварен трафик.
Има също режими Comfort и Sport, както и персонализиран режим (Perso), в който може да конфигурирате реакцията на педала, интензитета на климатика и адаптивния круиз контрол, твърдостта на волана, както и цветовете на вътрешното осветление.
Практичността
Както се казва, накрая, но не на последно място.
Renault 5 E-Tech се предлага с два основни варианта батерии – 40 kWh (300 км пробег WLTP) и 52 kWh, която осигурява до 400 км пробег по WLTP.
В зависимост от решението, което вземат, бъдещите собственици на електромобила могат да разчитат на бързо зареждане със съответно 80 и 100 kW, както и на бордова система с капацитет от 11 kW.
С почти 90% от точките за зареждане в Европа с мощност от 22kW или по-малко, винаги има решение за зареждане наблизо. Зарядното устройство на Renault 5 с мощност 11 kW ви позволява бързо да възстановите 50% от заряда си.
В процеса по зареждането на новото Renault 5 дейно участие може да вземе и виртуалният бордови асистент на френската марка, наречен Reno (с ChatGPT), с помощта на който могат да бъдат планирани начало/край на зарядния процес, да бъдат търсени съвети за подобряване на енергийната ефективност на управлението, както и да бъдат подавани команди за управление на бордовите системи и задавани общи въпроси.
Най-високото ниво на оборудване Iconic разполага с пълна асистираща система - адаптивен круиз контрол, центриране в лентата, автоматично намаляване на скоростта при кръстовища и остри завои, както и 360-градусови камери и самопаркиране без ръце.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: