Българските деветокласници продължават да изостават от връстниците си в другите европейски и не само държави по отношение на функционалната грамотност. Това показват резултатите от последното издание на PISA 2022 - международно изследване, което регулярно оценява функционалната грамотност сред 15-годишните ученици по света.
В последното проучване България заема последно място в Европейския съюз по модула за математика, а по четене е на предпоследна позиция. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения е обезпокоителен - 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки.
Българските ученици имат драстично по-ниски резултати в сравнение с последните години, като нивото на българското образование отчита резултати като отпреди 16 години. През 2022 г. учениците се връщат до най-слабото си представяне от 2006 г.
По математика деветокласниците ни събират 417 точки, като се нареждат точно след САЩ и изпреварват Мексико, Бразилия, Индозения и Филипините. По-голям е проблемът при четенето, където те имат 404 точки. Това е спад от резултатите от предишното изследване, проведено през 2018 г., съответно с 19 и 16 точки по-малко. По-малка е разликата в природните науки - само три точки по-малко от предишните данни.
По-ниските резултатите обаче се оказват световна тенденция - точките са паднали средно с 15 по математика и 10 по четене за държавите членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Според организацията това отчасти се дължи на ефекта от пандемията на COVID-19, която наложи редица ограничителни мерки, които са повлияли на образователните системи по света.
По време на дистанционното обучение 44% от учениците в България са имали проблеми поне веднъж седмично с разбирането на училищните задачи, а 35% от учениците - с намирането на човек, който може да им помогне с училищната работа.
Шест азиатски държави водят класацията с най-голям дял ученици с добро представяне на PISA: Сингапур, Тайван, Макао (Китай), Хонконг (Китай), Япония и Южна Корея.
Какво е PISA?
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) оценява знанията и уменията на 15-годишните ученици по математика, четене и природни науки. Тестовете изследват доколко учениците могат да решават сложни проблеми, да мислят критично и да общуват ефективно. Това дава представа доколко добре образователните системи подготвят учениците за предизвикателствата на реалния живот и за бъдещия им успех.
България участва за първи път в PISA през 2001 г., но последните данни показват сериозно изоставане за образователната система.
Само ден преди да бъдат оповестени резултатите от PISA 2022 Министерството на образованието вече се беше подготвило за ниска оценка. Ведомството обяви нови планове, с които да подобрява функционалната грамотност на учениците. Те включват нови входни нива за деветокласниците по български език и литература, математика и природни науки, като самите задачи в тях ще са с практическа насоченост по формата на PISA.
МОН ще проверява функционалната грамотност с нови входни нива в някои класове
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: