Министерството на образованието (МОН) предприема извънредни мерки заради лошите резултати на учениците в начален гимназиален етап. От следващата година се въвежда ново входно равнище за деветокласниците, както и изходен тест за учениците от 8 клас. Те ще са свързани с практически задачи на PISA и ще целят да покажат дали учениците са функционално грамотни и могат да използват знанията си на практика.
Образователните планове бяха обявени на брифинг от просветния министър Галин Цоков - ден преди публикуването на глобалното изследване PISA - програма за международна оценка на учениците. Тя представлява тест, разработен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), който регулярно оценява функционалната грамотност сред 15-годишните ученици по света.
Новите изпити ще бъдат по български език и литература, математика и природни науки, като самите задачи в тях ще са с практическа насоченост по формата на PISA.
Последният подобен тест от международното проучване се проведе през 2018 г. Заключенията от него показаха, че българските ученици са с по-ниски резултати в сравнение с връстниците си от страните-членки на ОИСР. При четенето те събират само 420 точки, което е по-ниско в сравнение със средното ниво от 487 т.
МОН изглежда иска да се представи по-добре за следващото издание на PISA през 2025 г., но реформата, която предприема, ще бъде насочена само към учениците от 8-и и 9 клас.
"Идеята е те да получат по-голяма подкрепа - както с възможност за мотивация на учениците и учителите, така и с методическа помощ за съставяне и решаване на задачи, насочени към практическите умения и възможност за трансфер на знания и компетентности", заяви министърът.
По думите му, чрез новите входни равнища ведомството ще се опита да "промени начина на оценаване и начина на преподаване" в училище. Цоков каза още, че тази промяна е по-ниско рискова в сравнение с това да бъде променено външното оценяване.
Във връзка с предстоящите тестове по PISA през 2025 г. МОН ще осигури по-голяма подкрепа за училищата, но само за тези, които ще участват в изследването.
Още промени
Други промени са предвидени в образователната система. От учебната 2024-25 г. са планирани промени в задачите за националното външно оценяване на 10-и клас, като намеренията са те също да бъдат по-практически ориентирани.
Постепенно ще бъдат изменяни и изпитните задачи в НВО за 4-и клас.
Министърът обяви, че се работи и по реформа във висшето образование, като се обсъжда възможността за 3-годишни бакалавърски програми.
Резултатите от PISA 2018: Ненаучените уроци за България
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: