Аварийното спиране е позната маневра за повечето шофьори на автомобили - натискаш спирачката и държиш здраво волана, надявайки се колата да остане под контрол, след като извърви спирачния път. Какво обаче се случва, когато превозното средство, което управляваш, е огромно и не може да спре за секунди?

Това се питат капитаните на големите контейнеровози като кораба Ever Given, които плават в открити води. „Мегакорабът“ попадна в заглавията, след като заседна в Суецкия канал още миналия вторник заради пясъчна буря и блокира прекия път между Азия и Европа, забавяйки над 10-12% от световната търговия.

Ever Given, който е с дължина 400 м, широчина 60 м и тегло 200 хиляди тона, застана перпендикулярно на канала. Според египетските власти – той е бил „погълнат“ от ветрове със скорост 40 възела и пред него е имало много ниска видимост заради бурята. До момента всички опити да бъде освободен са неуспешни, което принуди стотици кораби да чакат от двете страни на прекия път между Червено и Средиземно море.

Имайки предвид трафика през канала – около 106 контейнеровоза на ден във времена без пандемия – може би е изненадващо, че подобни инциденти не са се случвали по-често. Какво е да управляваш подобен кораб в Суецкия канал?

Капитан Яш Гупта нарича мореплаването „непредвидимо, но много интересно“. Той управлява контейнеровози в продължение на почти 20 години. Пред CNN Travel Гупта казва, че „обикновените операции в морето са истински релакс“, но никога не знаеш дали още в следващата секунда няма да се появи тежко изпитание.

„Виждаш, че водата е спокойна и корабът е стабилен. Събуждаш се на другата сутрин и усещаш, че наближава буря, идват вълни от по пет, шест, до 8 метра. Никога не знаеш какво ще се случи“, добавя той.

Ключът е в планирането. На борда капитан Гупта винаги е с екип от 20-25 души. Заедно с навигационния щаб той определя внимателно маршрута преди началото на всяко пътуване, отчитайки приливите и метеорологичните условия. Вятърът е най-важният фактор за контейнеровозите, смята той.

„Наредените контейнери придават на корабите голяма височина. Представете си, че това е една солидна стена, изправена срещу вятъра“, казва Гупта.

Ефектът на вятъра обаче е неконтролируем, защото корабът се намира във водата. Не е възможно да натиснеш спирачките и да спреш плавателния съд, така както спираш автомобил. На един кораб като Ever Given са му нужни около 2,9 км, за да премине от максимална скорост към стоп, или 14-16 минути.

Механизмите за управление са различни при всеки кораб – при някои има циферблати, при други - бутони и лостове, при трети – кормило. „Става въпрос за кормило, върху което има много електроника“, обяснява капитан Гупта. „Когато го въртиш, то дава електронни сигнали на руля, който се обръща според зададената команда“.

Когато преминават през Суецкия канал, корабите влизат в конвой и трябва да плават с почти еднаква скорост, да спазват една и съща дистанция помежду си в продължение на 12-16 часа – колкото отнема целия път. Причината – всеки капитан трябва да има необходимото пространство пред себе си за евентуално аварийно спиране.

„Не можеш просто така да увеличиш скоростта. Ако го направиш, дистанцията между двата плавателни съда ще става все по-малка и по-малка, и изведнъж може да се сблъскат“, казва капитанът пред CNN.

Независимо дали даден кораб влиза от юг или от север в Суецкия канал, не може да продължи през прекия път, докато поне един представител на Suez Canal Authority не се качи на борда.

„Те имат необходимата експертиза да ни прекарат през канала. Знаят какви са приливите, знаят дълбочината на канала, познават отлично топографията му. Служителите им навигират плавателния съд и буквално са лични асистенти на главния командващ на кораба“. Отговорността за безопасното преминаване обаче е в ръцете на самия капитан.

Има сектори, в които каналът е по-широк и корабите могат да се изпреварват един друг, но това не е препоръчително. Капитаните трябва да комуникират отлично помежду си, за да потвърдят маневрите. „Например единият казва на другия: „Ще те изпреваря, премести се към едната страна и намали скоростта“, казва Гупта.

В Суецкия канал има и служители, чиито функции наподобяват тези на самолетните диспечери. „Имат голям радар и навигационно оборудване. Следят целия трафик, движението на корабите, и координират действията им“.

В момента лодки влекачи помагат на Ever Given, за да го освободят. Действията им засега са безуспешни, защото по принцип тези плавателни съдове се използват за „ескорт“ на големите кораби през канала, посочвайки им пътя напред.


Българският "Васил Левски" и още 14 кораба прекарват 8 години, блокирани в Суецкия канал

Как един кораб забави 10% от световната търговия: Блокираният Суецки канал в снимки


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Ивайло Христов: Ще има български филм с "Оскар", когато има пари

Режисьорът на "Страх" определи като "буря в чаша вода" критиките на Теодор Ушев към избора на българското предложение за наградите

2,4 млрд. лв. от Плана за възстановяване са само за въглищните региони

Перник, Стара Загора и Кюстендил ще получат целева подкрепа

Весела Казакова, Мина Милева и "наказателният вот" срещу филмите им в България

"Това е наказание срещу успеха на всички, които светът призна - и то западният свят"

Изследване от Швеция: Covid-19 засяга по-малко хора, ако близките им са ваксинирани

Ваксините играят ключова роля не само за индивидуалната, но и за колективната защита във високорискова среда

Вирусолозите предлагат по-строги мерки: "Ние сме в извънредна ситуация"

"Излизането от тази вълна зависи от нашето разумно поведение като общество"