Сделката за доставка на 35 мотриси за БДЖ за над 640 млн. лева с пари по Плана за възстановяване и устойчивост е блокирана от съда.
Това става ясно от определение, публикувано на страницата на Върховния административен съд (ВАС), цитирано от "Медиапул".
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. То отменя процедурата от края на юли 2024, с която досегашният министър на транспорта Георги Гвоздейков поиска да се договори с полската "Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA" да достави 35-те влака вместо "Stadler Polska".
"Stadler" спечели две обществени поръчки на Министерството на транспорта за влакове с пари по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), но през юли изненадващо се отказа и от двете. Общата сума беше за 1,1 млрд. лв.
Това накара Гвоздейков да поиска от Комисията за защита на конкуренцията да разреши незабавно задействане на процедура по "договаряне без предварително обявление" за 35-те влака с втората класирана компания.
Решението обаче е атакувано пред ВАС от трети консорциум - "Булему", участвал като кандидат в оригиналния търг - водещият партньор там е френската компания "Алстом".
Те твърдят, че КЗК и Гвоздейков са допуснали директно договаряне, без да има основания за извънредната спешна мярка. Съдът приема техните аргументи.
По закон КЗК може да разреши прескачане на правилата за открити обществени поръчки само при определени условия:
- за да се осигури животът или здравето на гражданите;
- да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, включително такива, свързани с отбраната и сигурността;
- ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или труднопоправима вреда.
Въпреки че става въпрос за стратегически важен обществен транспорт и за сектор в очевидна криза като БДЖ - наред с обективния проблем с опасността от изпускане на крайните срокове за финансирането по ПВУ - съдът решава да блокира поръчката към полската "Pesa".
Определението на ВАС е от 23 август и не подлежи на обжалване. Това е провал на една от основните цели, които Георги Гвоздейков си беше поставил като министър, когато реши да остане в първия служебен кабинет на Димитър Главчев - а именно да продължи да работи по модернизация ва БДЖ.
Така съвсем не е ясно какво ще се случи с избора на изпълнител за екологичните мотриси за БДЖ, които се финансират с европейски средства по Плана за възстановяване и устойчивост.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: