Колко са закъсали българските медии за "добри новини" в предизборна кампания можете да прецените по историята с Ахмед Мерчев и "хиперколата Alieno".
От национални телевизии до партийните централи на "Има такъв народ" и "ДПС - Ново начало" - кой ли не се похвали, че в родопското село Туховища ще се произвежда електромобил с 5221 конски сили и скорост от 580 км/ч.
Представянето на прототипа на Аlieno предизвика медийна еуфория, която потребители в социалните мрежи бързо отрезвиха, като обърнаха внимание на бутафорния вид на колата.
Прототипът всъщност не се движи на собствен ход, както се вижда от кадри на самата фирма. "Хиперколата" имаше нужда не само от шофьор, но и от четирима души, които да я бутат.
Воланът ѝ също поразително прилича на китайски модел за 30 лева, а седалката на Alienо всъщност е геймърски стол. Логото също е подозрително познато.
Дори не е нужно да си автомобилен експерт, за да забележиш, че "звярът" от Туховища е одрал кожата на модел на Lamborghini. Като добавим и амбицията му да купи цялата луксозна спортна марка от VW, се получава нещо средно между Lamborghini и Rimac от "Али експрес".
"Това е началният прототип на Alieno Sentiero. Tова не е макет, а е функционална кола, която обаче няма да бъде завършена изцяло, тъй като имаме и други 3 коли, които ще бъдат завършени на 100% и те ще бъдат показани в движение. Тепърва всичките ни коли ще бъдат раздвижвани, тази специално ще остане във фабриката ни като шоукар", обяснява Ахмед Мерчев по Nova TV.
Проблемът не е в това, че прототипът изглежда нескопосано. Това не е нещо необичайно при представянето на модели в ранна фаза на проектиране.
"Въпросът е, че колата, за която се говори от години, има характеристики, които граничат с научна фантастика, и дори гиганти като Ferrari не могат да си позволят да обещаят подобни параметри", коментира за "Булевард България" Иван Войков, редактор в DizzyRiders.
Българското творение, която се готви да надбяга на Bugatti и Tesla, все още е далеч от серийно производство или от какъвто и да е вариант на автомобил, оборудван със задвижващи системи.
"Началният прототип го направихме главно за хората, да видят, че нещо се случва в България", отговори Ахмед Мерчев по Nova TV на въпроса, защо така и не видяхме хиперколата да се движи.
Основателят на Alieno не крие любовта си към Lamborghini - oстава обаче въпросът дали Lamborghini ще останат доволни от българското копие, или ще последват съдебни дела.
Идеи за революционни коли и технологии се раждат всеки ден и по много. Ахмед Мерчев от Слащен вероятно е успял да накара мнозина да се размечтаят, но реализацията на подобен проект изисква огромни инвестиции. Във свое видео Мерчев твърди, че до момента Alieno се финансира лично от него и "няколко приятели, които са повярвали в идеята".
"За да не поемаме излишни рискове, до момента не сме включвали трети страни. Ако нещо се обърка в Alieno, няма да изгорят и нечии други средства, правим го на собственик риск" казва Мерчев и твърди, че е финансирал фабриката на Alieno в родопското село основно със собствени средства "от другите си бизнеси".
Справка в Търговския регистър показва, че Alieno е създадена с капитал от 4000 лева през 2018 година, а Мерчев е свързан с още няколко компании, сред които "Кибертрон" и "Блистул".
През 2004 година Ахмед Мерчев отново предизвиква еуфория с "Кибертрон", чрез която твърди, че разработва автономен робот, който да се задвижва с изкуствен интелект.
Очевидно този проект на Мерчев е останал в миналото, а в момента страницата на kibertron е неактивна. Страницата на другата му компания "Блистул", която е за метал детектори, също вече не е активна.
Мечтите не са нещо лошо, само че мястото на някои прототипи си остава в гаража. Медии, които отдавна игнорират бизнеса от страх да не го "рекламират", не правят разлика между желания и възможности. Не е учудващо защо се намират "инвеститори" за Историческия парк или OneCoin.....
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: