Една стара "Шкода Октавия" и едно посрещане на унгарския президент – това беше нужно, за да се разклати политическото самочувствие на управляващите и да се превърне въпросът „кой вози президента и неговата администрация“ в много важен държавен въпрос.
Само преди две седмици управляващите - по предложение на ДПС – Ново начало, решиха, че Националната служба за охрана (НСО) вече няма да обслужва администрацията на президента. Обосновката звучеше гръмко: оптимизация, разходна дисциплина, ефективност. С други думи – хората на Румен Радев да си намерят транспорт сами.
Само че в отговор заедно със секретарите си от колите на НСО слезе и самият президент. Той обяви, че е солидарен с екипа си, качи се в личния автомобил на съпругата си Десислава Радева – и очевидно няма намерение да слезе от него.
Какво може да направи една "Шкода"?
Гледката на президент, слизащ от "Шкода", вместо от черна лимузина, се оказа по-взривоопасна от всички парламентарни дебати. Тя изглежда накара управляващите да преосмислят решенията си, които се върнаха към тях като бумеранг.
Още на следващия ден Делян Пеевски се зае да „решава“ проблема, възникнал именно по инициатива на неговата партия, и "разпореди" на финансовия министър Теменужка Петкова спешно да осигури средства за закупуване на нови автомобили за президенстската администрация.
В пълен синхрон, но с малко закъснение, лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че „циркът трябва да спре“, и нареди на Теменужка Петкова да върне „всички коли на Радев“ (макар да не му ги е взела точно тя).
Президентът обаче отговори, че „държавата не е игра на колички“ и категорично отказа „данайските дарове“ на Борисов.
Затова властта премина към план Б - ще ремонтира наново току що променения от нея закон за НСО, с който взе автомобилите на президентския екип. За да му ги върне.
Игри на колички и PR
Така Министерският съвет внесе законопроект, според които автомобилите, шофьорите и всички съпътстващи активи, използвани досега от администрацията на Радев, ще бъдат прехвърлени от НСО към президентската администрация.
Според кабинета рокадата няма да натовари бюджета, защото разходите ще се „компенсират“. В превод – една държавна институция ще вземе от друга, а гражданите няма да забележат, защото така или иначе са платили сметката.
Промените уреждат и статута на шофьорите – вече няма да са от НСО, а ще преминат на трудови договори по Кодекса на труда към президентството. Заплатите им остават същите.
Колкото до автомобилите – те формално ще се водят собственост на президентството, но всъщност за тях ще отговаря изцяло НСО.
Така администрацията на Радев отново ще може да се вози в колите на Националната служба за охрана.
Но дали президентът ще слезе от шкодата - ще видим. Може обаче да бъде принуден - в парламента има и друг законопроект, с който ДПС-Ново начало се опитват да поправят ефекта от акцията, която проведоха. Той гласи, че физически лица - като президента и Десислава Радева например, не могат да предоставят лични автомобили на НСО и те да се оборудват за обезпечаване на охрана.
Така излиза, че единствените резултати от законодателната авантюра на ДПС–НН и управляващото мнозинство изглежда са няколко PR точки в кошницата на президента и безсмислената загуба на парламентарно време в "този цирк" - по Бойко Борисов. Цирк, в който всички участваха.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: