Компании, разработчици и ентусиасти вече създават приложения и сайтове, които да показват къде се намират автобусите, трамваите и тролеите в София, кога пристигат, кои са най-бързите маршрути и т.н. И всеки може да следи движението им в реално време.
Един от сайтовете е направен от студента Милен-Йоан Божиков - проектът му е личен и потребителски, но е възможен благодарение на това, че Столичната община отвори достъпа в реално време до данните за движението на градския транспорт.
„Това не е просто технологична промяна – това е нова култура на управление, в която прозрачността, сътрудничеството и иновацията не са просто лозунги, а ежедневна практика. В рамките само на няколко седмици след отварянето граждани и програмисти създадоха първите интерактивни карти и приложения, без това да коства нито лев от бюджета на общината“, написа във Facebook кметът Васил Терзиев, според когото по този начин е била затворена „поредна страница от аналоговото минало“.
По думите му истинската дигитална трансформация става, когато „обществото започва да произвежда решенията заедно с институциите“. Като пример за подобни взаимодействия градоначалникът посочи съвместната работа с граждани и експерти, които разработват карти, базирани на различни общински данни. Те включват както визуализации на устройствените планове и строителство, така и интерактивни карти на чешми, зелени площи и цветни контейнери.
„Последните бяха особено полезни по време на кризата с отпадъците, когато общественият контрол и споделената информация помогнаха за по-бърза и точна реакция. Следващата стъпка е да отворим данните за обработените отпадъци от общинското предприятие СПТО“, написа още Васил Терзиев.
Според него отварянето на данните за градския транспорт още веднъж доказва, че София има потенциала да бъде пример за дигитална трансформация не само в България, а и в целия балкански регион.
„Вярвам, че можем да го постигнем, доколкото действията ни не са кампанийни, а са част от цялостна стратегия. Модерността вече е стандарт за работа“, завършва поста си кметът на София.
Процесът по отваряне на данните за градския транспорт в София започва още в началото на миналото десетилетие. Тогава се появяват първите граждански инициативи и проекти, насочени към подобряване на достъпа до информация за градската мобилност.
В резултат на това през 2015 г. са предприети и първите стъпки за дигитализацията на данните за транспортните мрежи.
10 години по-късно, на 10 април 2025 г., Столичният общински съвет приема доклад за публикуването им в отворен GTFS формат. Това се случва официално на 16 септември.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: