Технологични решения, които да направят сметосъбирането в София по-ефективно, стриктни правила как трябва да се чисти градът и солени глоби за фирмите, ако не се справят, затворени кофи за смет и повече контрол на дейността. Така Столична община планира да подобри чистотата в столицата - според заявката на кмета Васил Терзиев, който представи параметрите на бъдеща обществена поръчка за сметосъбиране и зимна поддръжка. Търгът се очаква да бъде обявен до дни и този път е с прогнозна стойност 515 млн. лв за срок от 5 години.
Терзиев определи поръчката като ключова за промяна на баланса между общината и фирмите, които отговарят за чистотата в града. „Един договор е толкова добър, колкото добри са инструментите, с които можеш да накараш другата страна да си свърши съвестно работата“, коментира той.
Изискванията в новата обществена поръчка са написани на база на опита с фирмите, които сега отговарят за чистотата в столицата. Те се смятат за свързани с бизнесмените Румен Гайтански-Вълка, братя Домусчиеви и пернишките бизнесмени Иво Иванов и Димитър Борисов от "Титан". Договорите с тях са на стойност 435 млн. лева. Подписани са през 2020 година и важат още 6 месеца. Според Терзиев сега действащите договори не защитават интересите на софиянци, а обслужват в немалка степен фирмите изпълнители.
За да се гарантира повече контрол при сметосъбирането в следващите 5 години, общината ще търси технологични решения. Фирмите, които ще чистят боклука, ще трябва да внедрят система с GPS проследяване, камери, бордови компютри, сензори и изкуствен интелект. Системата ще бъде собственост на общината и ще позволява проследяване в реално време на маршрутите на камионите и качеството на извършените дейности – включително миенето на улиците.
Последното се оказва голям проблем в София, защото често се използва водна струя с ниско налягане, която не отмива натрупания прах, а го превръща в кал. Затова и се въвеждат изисквания за минималната сила на водния поток, както и за машини, които да заменят ръчното метене на улиците с метли и чували. Ще се използват четки с налягане, за да няма само мокрене на улиците. Въвежда се и малогабаритна техника, която ще почиства тротоарите и малките улици.
Столичната община настоява и за смяна на контейнерите за отпадъци. Изискването е новите кофи да бъдат автоматични и затворени, за да се избегне препълване и овлажняване на боклука. Ще бъде необходима и допълнителна техника - повече камиони за едрогабаритни отпадъци, прахосмукачки, вакуумни машини за събиране на листа и др.
Зам.-кметът по екология Надежда Бобчева подчерта, че с новите договори трябва да се сложи край на практики като нередовно обслужване на контейнери, системно заледяване на тротоари и неефективно чистене и миене.
“Контейнерите не се обслужват, а камионите минават по маршрута и отиват в завода пълни. Имаме примери за намокрени отпадъци - за да натежат повече и съответно общината да плаща повече. И дивани, дограми, врати, матраци и други, които с дни стоят до контейнерите”, обобщи тя. Данните, които цитира, са от проверки на общината за начина, по който сметопочистващите компании си вършат работата.
През изминалите 2 години компаниите, които чистят София, са глобени с над 2,3 млн. лв. Нарушенията обаче продължават, казват от кметството. Сега общината въвежда по-високи глоби за всяко едно нарушение. Пропуснат контейнер с боклук по маршрута ще струва на изпълнителя допълнителни 1000 лв. - двойно повече в сравнение със сега. Прекъсване на GPS сигнала, който следи камиона, вече ще струва не 1000, а 10 000 лв. При системно неизпълнение глобата за фирмите скача от 30 000 на 100 000 лв.
София ще бъде разделена на 7 зони, които включват по няколко района. Една фирма няма да може да обслужва повече от 2 зони, за да се избегне концентрация и зависимост от един изпълнител. Към момента районите „Красна поляна“, „Овча купел“ и „Витоша“, ще останат извън обхвата и ще продължат да се обслужват от общинското дружество „Софи Екострой“.
Новата обществена поръчка ще бъде публикувана официално след като мине предварителна проверка. Въпреки кратките срокове от общината се надяват договорите да се сключат навреме преди да изтекат текущите.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: