Сривът на Robinhood: Когато борсата спря да работи за 10 млн. клиенти

Не е хакерска атака, не е грешка в кода: Мобилното приложение за свободна търговия с акции Robinhood стана жертва на собствения си успех - и то в най-неподходящия момент. Технически срив спря работата на услугата точно когато огромната част от клиентите й се опитваха да преместят парите си, за да избегнат загуба или да осъществят печалба от нестабилността на борсите.

Robinhood e сред популярните инструменти в САЩ за всички хора, които искат да участват на финансовите пазари самостоятелно, без да плащат на посредници за тази дейност, и да управляват сами риска на вложенията си.

Приложението е разработено от 33-годишния Влад Тенев (чиито родители са българи, работили в Световната банка) и неговия състудент от Станфорд Байджу Бхат. Тенев беше включен в класацията на Forbes "30 под 30" през 2013 г. Последната оценка на Robinhood от 2019 г. възлизаше на 7,6 млрд. долара.

Големият дял от общо 10 000 000 потребители на Robinhood са млади хора, които разполагат с по-ограничени ресурси, нямат специализирано финансово образование, но имат интерес към търговията с акции, особено в момент на рекордно продължителни позитивни тенденции при големите пазарни индекси. Компанията предлага и лимитирани заеми на членовете в най-високата си програма за платен месечен абонамент.

За мнозина моментът за рискова игра настъпи в първите дни на седмицата, когато търговията в САЩ беше подновена след сериозния спад в края на февруари 2020 г. заради кризата около новия коронавирус. Aкциите на големи компании като Apple, Microsoft и др., бяха стигнали до тримесечно дъно заради сигналите, че извънредното забавяне на производството и доставките от Китай ще попречат на предварителните прогнози за приходите.

Клиентите на Robinhood обаче се оказаха в ситуация, в която нито можеха да купуват, нито да продават.

Приложението спря да работи през iOS, Android и уеб между 6:30 ч. до 23 ч. в понеделник, и между 6:30 и 9:00 ч. сутринта във вторник.

Причината: "напрежението върху инфраструктурата ни, която не се справи с безпрецедентното натоварване". Мнозина от недоволните потребители предизвикаха критична вълна в социалните мрежи, като заплашиха, че ще се прехвърлят към конкурентни платформи или ще заведат дела срещу финтех-компанията заради потенциални пропуснати ползи.

Условията за ползване на app-a посочват, че Robinhood не носи отговорност за временни прекъсвания на услугата, свързани с поправки или промени по сайта и мобилното приложение", така че делата едва ли ще донесат каквато и да е "утеха" за клиентите им. Репутационните щети за компанията обаче не са никак малки. Нещо повече: като регистрирана дилърска компания Robinhood e задължена от американската Служба за регулиране на финансовата индустрия FINRA да притежава план за действие при възникването на временни прекъсвания на услугата.

Robinhood вече обяви, че ще предостави обезщетение на всички свои платени абонати, включително - тримесечно обслужване без такси и безплатен достъп до пазарни анализи.

"Връзването на ръцете" на неопитните инвеститори понякога може да бъде от тяхна полза, пише Мат Левин в Bloomberg по повод фиаското около Robinhood.

"Добре известно е, че една от най-добрите услуги, които брокерът може да ви предостави, е да не вдига телефона си, когато пазарите се сриват. Когато клиентите изпаднат в паника, моментната им преценка е ужасна, готови са да продадат всичко, когато акциите са на дъното. В този момент брокерите казват "Съжаляваме, в момента всички наши представители са заети", затварят телефоните и не връщат обаждане. После пазарите се възстановяват, клиентите забравят, че са искали да продават и си спестяват значителни загуби. Ако услугата беше блокирала през цялата минала седмица, може би щеше да помогне на много от клиентите си. Проблемът е, че тя блокира в точно когато пазарите започнаха да се възстановяват, а S&P се повиши с 4,6%, което вероятно е нанесло вреди на клиентите", пише той.

Сривът на Robinhood съвсем не е единственият случай, в който технически проблеми провокират кризисни ситуации за финансовия сектор.

През 2019 г. дигиталната банка Chime спря работа заради авария, която засегна милиони потребители. През 2018 г. картовата мрежа на Visa в Европа блокира временно, което също доведе до милиони неуспешни плащания. През 2015 г. терминалът на Bloomberg за професионална финансова информация претърпя срив, което накара британското правителство да отложи предлагането на облигации. През 80-те и 90-те години Nasdaq спира да работи двукратно заради прекъсване на кабели по вина на гризачи.

Robinhood беше първата компания, която започна да предлага услуги за търговия с акции без комисионни и успя да преобърне стария модел на финансовата индустрия. Докато приложението набираше популярност през последните години, големи брокерски компании също започнаха да предлагат услуги без такси. Разочарованието на клиентите в най-критичния момент обаче може да се отрази сериозно на бизнеса им, особено когато вече се развива в конкурентна среда.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

INASAIT пуска днес за свободно ползване BgGPT

Преди това ще бъде направена демонстрация на възможностите на българския чат с ИИ

09:25 - 24.11.2024
Важно днес

Почитаме Света Екатерина

Светицата е смятана за закрилница на знанието, младите хора и здравето

09:02 - 24.11.2024
Важно днес

Влакът София-Благоевград е дерайлирал

Дерайлирали са е локомотивът и първият вагон на влака

19:37 - 23.11.2024
Бизнес

Кои са най-скъпите улици в света за 2024 година

Софийският бул. "Витоша" остава на 41-во място в класацията

17:24 - 23.11.2024
Култура

Биография на НАТО на британския журналист Питър Апс вече е на българския пазар

Изданието е част от поредицата Власт и отговорност

16:31 - 23.11.2024
Култура

Кендрик Ламар изненада феновете си с нов албум

GNX съдържа 12 песни

15:23 - 23.11.2024