Минути преди обявения си старт, тестовият полет на най-голямата и най-мощна ракетна система в света - "Starship", беше отменен заради проблеми с налягането в един от двигателите.
Това заяви Илон Мъск в профила си в Twitter.
A pressurant valve appears to be frozen, so unless it starts operating soon, no launch today
— Elon Musk (@elonmusk) April 17, 2023
Мъск уточни, че клапанът за налягане изглежда е замръзнал.
От компанията обявиха, че все пак ще продължат с обратното броене като генерална репетиция, тоест ще направят всичко план, освен да запалят двигателите накрая. По-късно от SpaceX обявиха, че ще са необходими минимум 48 часа, за да се опитат да изстрелят Starship отново, защото ще се нуждаят от повече гориво за ракетата.
Ракетата, струваща $3 млрд. е висока 120 метра и е смятана за най-мощната в света.
Резултатите от тестовото изстрелване са неясни, но компанията обяви, че успехът ще се измерва от това "колко сме научили от теста".
"Успех - може би, екзалтация - гарантирана!", написа Мъск в Twitter.
Рекордният капацитет на Starship и възможността за многократна употреба ще позволи колонизацията на Марс и Луната. Ракетата е предвидена да може да закара 100 души до Червената планета. Ако ракетата се ползва в конфигурация за еднократна употреба, то тя може да достави 250 тона в орбита.
Starship е една от много малкото ракети с корпус от стомана.
В основата на новата ракета стои двигателят Raptor. Той е лесен за произвеждане и използва за гориво евтиния метан и течен кислород. Той е близо 2-пъти по-мощен от агрегата Merlin, задвижващ ракетите Falcon и Falcon Heavy.
Досега ракетата за многократна употреба не е летяла в пълната си конфигурация, т.е. с първата си степен, наречена "Super heavy", която след изстрелване би трябвало да се върне на Земята. До момента корабът извърши суборбитални полети на височина от 10 км., като някои от тези тестове завършиха с експлозии.
Именно "Starship" беше избрана от НАСА за кацане на астронавти на Луната като част от мисията "Артемис 3", официално планирана за 2025 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: