Над 2,4 милиона продадени билети само за един ден - този рекорд се държи от Тейлър Суифт, която през ноември 2022 обяви новото си турне, а сайтът на Ticketmaster се срина заради огромния интерес на феновете.

Манията беше напълно обяснима и предсказуема: това са първите концерти на Суифт от 5 години насам.

Безпрецедентното постижение на звездата обаче доведе до сериозни затруднения за компанията, която трябваше да организира продажбите.

Платформата им се срина, екипът им едва успяваше да отстрани техническите проблеми, за да може почитателите на поп звездата да си осигурят билети. Сайтът Downdetector.com засича по 5000 едновременни сигнала за падането на Ticketmaster в този ден.

Накрая инвентарът от места се оказа изчерпан още преди хората да стигнат до тях, а Тейлър Суифт реагира с огромно недоволство.

Проблемите на Ticketmaster едва сега започват. Мениджърите на компанията бяха призовани на изслушване в американския Конгрес заради скандала с турнето на Суифт.

Не защото сенаторите са особено големи почитатели на музиката ѝ - а защото хаосът от продажбите на билетите за турнето разкриват по-голям проблем с монополната позиция на Ticketmaster в Америка.

  • Компанията е една от най-големите услуги за резервация и продажба на билети за спортни, музикални, културни и други събития. В момента те контролират над 70% от пазара, а позицията им е дори още по-голяма в сегмента на билетите за концерти на живо.
  • Платформата събира допълнителна такса върху базовата цена на билета, като в някои случаи тя може да достигне до 75% надценка - тези пари се поделят между нея и организаторите на събитията. Ticketmaster има и услуга за вторичен пазар на билети.
  • Отделно от това - от 2009 г. компанията се слива с най-големия промоутър на събития в Америка, Live Nation, който притежава или управлява около 200 концертни зали в цялата страна и печели от организирането на събития, спонсорство, реклами и мениджмънт на артисти.
  • Така се оказва, че един и същи търговец продава билетите за почти всички големи концерти в страната. А при липсата на конкуренция - се стига до срив и хаос.

Президентът на Live Nation (компанията майка на Ticketmaster) Джо Берхтолд се яви пред Сената, за да се извини за скандала.

"Бяхме атакувани от тройно по-голям трафик от ботове, отколкото някога сме засичали. Това доведе до ужасно преживяване за клиентите, заради което ние дълбоко съжаляваме", казва той.

Оправданието с ботовете не беше прието от страна на сенаторите, които поискаха платформата и собствениците ѝ да поемат своята отговорност за допуснатия провал.

Сенаторът Ейми Клобъчар от Демократите разкритикува Live Nation, че злоупотребяват с позицията си на пазара.

"Компанията е толкова силна, че дори няма нужда да упражнява натиск или да заплашва, защото хората просто се съобразяват с нея", казва тя. "Възстановяването на конкуренцията на пазара ще гарантира, че феновете ще получат по-справедливи цени и по-добри услуги".

Срещу Ticketmaster вече се води частно дело от фенове на Тейлър Суифт, които обвиняват компанията в измама, изкуствено надуване на цените и нарушения на антимонополното законодателство.

Те атакуват платформата и за това, че допуска прекупвачи да "обират" повечето билети при първичната продажба, за да могат след това да ги пускат с надценка заради създалия се дефицит.

Директорът на конкурентната услуга SeatGeek Джак Гроцингър свидетелства пред Конгреса, че много собственици на зали "се страхуват да не изгубят концертите, организирани от Live Nation, ако спрат да използват Ticketmaster" за продажба на билетите си.

"Докато Live Nation остава доминиращия промоутър на концерти и продавач на билети за най-големите събития в САЩ, индустрията ще продължи да страда от липса на конкуренция", казва той.

Музикантът Клайд Лоурънс също свидетелства срещу Live Nation, като казва, че артистите са длъжни да делят приходите си с организатора и нямат никаква възможност да преговарят с него.

"И нашите, и техните приходи са дял от печалбата на шоуто, затова би трябвало да сме реални партньори с общи цели - да намаляваме разходите и да гарантираме най-доброто преживяване на феновете. Но когато Live Nation действа не само като промоутър, но и като собственик и управител на залата, това сериозно усложнява мотивацията им", казва той и дава пример с надценки от 40-50% над цената на билетите при продажбата им от Ticketmaster.

Няколко сенатори и присъстващи на изслушването призоваха сделката по сливането на Live Nation и Ticketmaster от 2010 г. да бъде преразгледана и двете услуги да се разделят.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

Чехия разби руска мрежа за влияние на евроизборите и наложи санкции

Европейски политици са получавали пари от руски фондове за предизборните си кампании

12:35 - 28.03.2024
Важно днес

Кирил Петков: Няма да позволим регулаторите да се наредят на бърза ръка

Съпредседателят на ПП-ДБ Кирил Петков отговори задочно на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който по-рано му предложи "да си решим регулаторите".

11:48 - 28.03.2024
Живот

Завръща ли се Слави Трифонов в bTV?

Риалити формат на "Шоуто на Слави" тръгва в bTV след 15 г. пауза

09:24 - 28.03.2024