Ако все още не сте убедени в травмите, които социалните мрежи могат да причинят на личните и обществените отношения, "The Social Dilemmа" вероятно ще ви накара завинаги да се изключите от Facebook.
Документалният филм на Netflix дебютира на 9 септември, а ефектът от силните му послания беше толкова сериозен, че принуди Facebook да публикува специална позиция с опровержение на "това, в което филмът греши".
"Трябва да водим разговори за влиянието на социалните мрежи върху живота ни, но "The Social Dilemma" потапя съдържателните въпроси в сензационен дух", се твърди в писмото на компанията на Марк Зукърбърг. Най-голямата социална мрежа не е единственият обект на критики във филма - в него участват бивши мениджъри от Twitter, Google, Pinterest, Instagram и други компании.
"Ако напишете "климатичните промени са..." в Google, ще видите различен резултат в зависимост от мястото, в което живеете, и нещата, които Google знае за вас. Това не се случва по грешка. Това е техника на дизайна", се казва в трейлъра на филма.
Основният мотив на "The Social Dilemma" обаче е бизнес моделът, който Facebook наложи в технологичния свят - манипулация на човешкото поведение за печалба, безкрайно "захранване" с все повече и все по-провокативни публикации, които нарочно провокират реакция и карат потребителите да изпитват постоянен глад за още.
Междувременно всяко действие на потребителите в платформата се следи, анализира и използва за персонализиран подбор на посланията - както рекламни, така и политически. Facebook e първата компания, която осъзнава, че може да го прави, без потребителите й да предположат, че някой умишлено ограничава или подбира източниците им на информация.
Филмът обсъжда начините, по който социалните мрежи влияят върху изборите, етническите конфликти, влошаващото се психическо здраве.
Сред участниците във филма са ранни инвеститори в бъдещите технологични гиганти, бивши техни служители на ръководни позиции и експерти по зависимостите, които обясняват защо толкова много хора се увличат в непрекъснато, макар и неудовлетворително ползване на платформите.
"Никога досега в историята на човечеството не се е случвало 50 дизайнера да вземат решения, които ще имат отражение върху 2 милиарда души", коментира един от интервюираните в "The Social Dilemma".
Бизнесменът Роджър Макнами, чийто фонд Elevation Partners е сред финансовите благодетели на Facebook от началото на създаването на компанията, изразява силни критики срещу това, в което се е превърнала социалната мрежа: "Русия не е хакнала Facebook, просто използваше платформата", твърди той в документалния филм.
"Ние създадохме тези инструменти и сме длъжни да ги променим".
Участниците в него все пак смятат, че мрежи като Facebook, Twitter, YouTube и др. могат да разделят доброто от злото и да се освободят от вредните модели на действие, ако приложат правилни промени.
През септември "The Social Dilemma" влезе в класацията на 10-те най-гледани филми и сериали на Netflix. Близо месец след премиерата му Facebook реши да отвърне на удара.
Компанията публикува позиция, в която обвинява авторите на продукцията в "създаване на изкривена представа за начина, по който социалните мрежи работят", целящо създаването на "удобна изкупителна жертва за трудните и комплексни обществени проблеми".
Facebook посочва 7 точки, по които смята, че "The Social Dilemma" греши - от създаването на зависимости и подхранването на поляризацията сред хората, до допускането на свободно разпространение на дезинформация и превръщането на потребителите в продукт.
Компанията твърди, че алгоритмите й за задържане на вниманието на хората са "релевантни и полезни", като ги сравнява с модела на работа в Netflix, Amazon, Uber, приложенията за запознанства и безброй други услуги. Един от проблемите на Facebook, които филмът изтъква, е, че социалната мрежа на Зукърбърг знае много по-конкретни данни за потребителите си - включително и политическите им предпочитания - и им сервира новините, с които биха се съгласили. Този проблем не съществува в платформите, с които FB се опитва да се сравнява.
От социалната мрежа посочват, че екипите им не са карани да вграждат функционалности, които увеличават количеството време, отделяно от потребителите в услугите им. Според данните им - промените от 2018 г. са довели до ограничаване на ползването на приложенията им с 50 милиона потребителски часа на ден.
Въпреки това Facebook продължава да използва показателя "дневен брой активни потребители" в отчетите си пред инвеститорите, а той се увеличава всяка година. За компанията вече няма толкова голямо значение колко време ще прекарват на линия, докато успява да кара все повече хора да се връщат отново и отново. Според отчета им за второто тримесечие на 2020 г. 1.79 млрд. души по света ползват платформата всекидневно, а 2,7 млрд. - всеки месец.
Средният приход от един потребител на Facebook за този период е 7,05 долара.
"Признахме, че допуснахме грешки през 2016 г. Но филмът не посочва, че оттогава насам изграждаме силни защити, за да не допуснем някой да злоупотребява с Facebook, за да се меси в изборите", казват от компанията в публикацията, като правят препратка към федералното разследване за руската кампания за манипулиране на общественото мнение в САЩ при последните президентски избори.
FB казва, че са изтрили над 100 000 публикации (вкл. в Instagram), които нарушават правилата им срещу манипулирането на обществения дебат.
"Идеята, че позволяваме на дезинформацията да разяжда платформата ни или че по някакъв начин се облагодетелстваме от това съдържание, не е вярна", казват още те. Независимо от това, че Facebook работи с външни партньори за проверка на спорни факти, социалната мрежа все още не успява да се справи с масовото разпространение на фалшиви новини.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: