През последната година скечовете на комедианта Мат Райф трупат десетки милиони гледания и хиляди положителни реакции в TikTok. До сега.
На 15 ноември Netflix пусна филм, посветен на стенд-ъп комедията и живота на 28-годишния Райф - "Matt Rife: Natural Selection". Продукцията, която в момента излиза на трето място по гледаемост в България, предизвика бурна реакция заради шега за домашно насилие.
Филмът започва с комика, който разказва как отива на ресторант с приятел. Двамата са посрещнати от хостеса, която е с насинено око. Приятелят на Райф се чуди защо жената не работи в кухнята, „така че никой да не трябва да вижда лицето ѝ“.
„Имам чувството, че ако можеше да готви, нямаше да е с това насинено око.“, отговаря Райф.
Видеоклипове на откъса от шегата започват да се разпространяват онлайн малко след пускането на продукцията. В рамките на няколко дни един клип навърта над 2 милиона гледания, докато критиките към Райф нарастват, посочва изданието Time.
@debbydesperado He ate with that one Wednesday Addams joke a year ago and that wasnt even him, that was cause a baddie stole the show #netflix #mattrife ♬ original sound - 📺
Мат Райф публикува части от своите стендъп комеди програми в TikTok от 2020 г. насам. С това той бързо спечели много последователи - днес те са над 18 милиона. Шегите му обикновено се фокусират върху секс, срещи и връзки и т.н. Всичко до излизането на "Matt Rife: Natural Selection" получава положителен отговор от феновете му.
Сега негови последователи и други създатели на съдържание смятат, че Райф злепоставя или се подиграва с жертви, вместо да иронизира или да се шегува с тези, които притежават повече власт.
„Просто не е смешно. И е странно, че екипът му допусна това - със знанието, че аудиторията му е предимно от жени“, коментира човек под видео на Райф в TikTok.
Дрю Афуало, която е създател на платформа, отговаряща на мъже женомразци онлайн, направи два видеоклипа за шегата на Райф.
@the.self.defense.girl This is for educational purposes and not meant to bully or harrass. Do you think Matt Rife’s Netflix comedy special just tanked his career? . #mattrife #netflix #comedy #comedyspecial #dvsurvivor #dv #dvawareness #viral #funnyvideos #fyp #foryou ♬ original sound - Katie | The.Self.Defense.Girl
В първия Афуало обяснява защо смята, че шегата е далеч от забавна и посочва, че Мат Райф отчуждава женската си аудитория.
Второто видео показва как Афуало отговаря на коментар, в който се казва, че Райф е комик и трябва хората да преодолеят шегата.
„Изисква се много интелект, остроумие и уникална гледна точка, за да напишеш качествени шеги. В същото време е необходим едноцифрен коефициент на интелигентност, за да се смееш на шега, в чийто основен фокус е удряна жена“, казва Афуало.
Райф отговори на критиките с думите, че „просто опипва почвата", за да види дали всички ще се забавляват или не. Той също така публикува „извинение“ - под формата на стори в Instagram.
„Ако някога сте се обидили от шега, която съм разказал, ето линк към официалното ми извинение“, гласи съобщението му. Линкът отвежда до уебсайт за „каски за специални нужди“. Това предизвика нова вълна от реакция и обвинения в дискриминация.
Comedian Matt Rife is facing backlash after posting a fake apology link on Instagram.
— Dexerto (@Dexerto) November 21, 2023
Intended for those offended by jokes in his Netflix special, he actually linked to a website selling special needs helmets. pic.twitter.com/b6c8lpNe41
Преди време комикът бе въвлечен в скандал заради цените на билетите за представленията му. Това стана, след като той обяви турнето си „ProbleMATTic“ през юни.
Тогава Райф публикува код за предварителна продажба, който засили търсенето в платформата на Ticketmaster и повиши цените на билетите. Феновете обвиняват сайта и Райф за това, като някои твърдят, че билетите са по-трудни за получаване, отколкото тези за турнето "Eras" на Тейлър Суифт, което е сред най-касовите в САЩ за 2023 г. и причини срив в Ticketmaster по-рано тази година.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: