Баща на четири деца и християндемократ с доста прогресивни възгледи, бивш партньор в McKinsey, който гледа на себе си по-скоро като мениджър, отколкото като професионален политик - запознайте се с Вопке Хукстра.
48-годишният бивш министър на финансите и на външните работи на Нидерландия при Марк Рюте е кандидат за еврокомисар по климата.
В понеделник той се изправя пред сериозното изпитание да защити номинацията си в изслушване пред евродепутати от няколко ресорни комисии в Страсбург.
Кандидатурата на Хукстра дойде, след като неговият сънародник Франс Тимерманс напусна позицията си на вицепрезидент на ЕК, за да се върне във вътрешната политика. На 22 ноември в Нидерландия предстоят парламентарни избори след оставката на Рюте.
Хукстра има добра професионална подготовка - юрист с диплома от Лайденския университет и с MBA от световно известния институт INSEAD. За разлика от Тимерманс обаче не е представител на лявото политическо семейство в Европа и има трудната задача да убеди социалдемократите и зелените в убежденията и способностите си.
Лице на центристкия Christen Democratisch Appèl (Християн-демократичен призив), кариерата му в политиката започва преди 12 години, като преминава през няколко от най-важните позиции във властта в Нидерландия.
На 36 г. става най-младият член на нидерландския Сенат, докато известно време съвместява този пост с партньорска позиция в консултантската компания McKinsey.
През 2017 г. е избран за министър на финансите, а две години по-късно Нидерландия става първата държава с кредитен рейтинг AAA, която пуска зелени облигации - дългове, които са предвидени специално за инвестиции и разходи, свързани с опазването на околната среда и климатичния преход.
От началото на 2022 г. - малко преди руската военна инвазия в Украйна - той стана външен министър на Нидерландия, една от европейските страни с активна военна помощ за Киев.
Кампанията на Хукстра обаче съвсем не е лесна. Над 100 хиляди екоактивисти подписаха петиция до ЕП и Урсула фон дер Лайен, в която призовават той да не бъде допускан до управлението на климатичния ресор на ЕК.
Причината: до 2006 г. той е работил за петриолния гигант Shell.
Противниците му твърдят, че Хукстра има "предистория на подкрепа за политики и инициативи в конфликт с климатичните решения". Други го критикуват за липса на конкретен опит в сферата на климатичните промени.
Няколко дни преди изслушването в ЕП нидерландска медия публикува разследване, според което Министерството на външните работи под управлението на Хукстра е работило за заглушаване на публичните критики спрямо нарушенията в Катар преди домакинството на Световното първенство по футбол през 2022.
Самото портфолио, което Франс Тимерманс ръководеше от 2019 г. насам, се промени. Управлението на Европейската зелена сделка вече е пренасочено към Марош Шефчович, който е вицепрезидент на ЕК по междуинституционалните отношения и който също ще се яви на изслушвания пред ЕП във вторник.
Хукстра ще трябва да отговаря за прилагането на европейското законодателство по климата, да води международни преговори по темата и да подготви насоки за достигането на климатичните цели на ЕС към 2040 г.
Поддръжниците му в ЕП - сред които е и най-голямата политическа група Европейската народна партия - отхвърлят критиките срещу него за връзки с Shell. Говорителят на ЕНП по климата Петер Лизе посочва, че Хукстра не работи за компанията от близо 17 години и има критично отношение спрямо инвестициите на дружеството в изкопаеми горива.
На 4 октомври Председателският съвет в ЕП ще извърши окончателната оценка и ще реши дали да приключи процеса на изслушванията на Хукстра и Шефчович, така че да гласува на пленарно заседание на 5 октомври, четвъртък, за двете назначения.
Ако успее да събере подкрепа с обикновено мнозинство, нидерландският политик ще остане еврокомисар до Евроизборите през юни 2024.
Проектът е съфинансиран от Европейския съюз в рамките на програмата за безвъзмездни средства, отпускани от Европейския парламент за дейности в областта на комуникацията. Европейският парламент не е участвал в неговата подготовка и по никакъв начин не е отговорен за или обвързан с информацията, данните или мненията, изразени в рамките на проекта, за които отговорност съгласно приложимото право носят единствено авторите, интервюираните лица, редакторите или разпространителите на програмата. Европейският парламент не може също така да поема отговорност за евентуални преки или непреки щети, нанесени при осъществяването на проекта.