Може ли инфлуенсър да печели от рекламодатели за продуктово позициониране в социалните си профили, без да обяви изрично пред последователите си, че прави платена реклама?
В Турция забраната не само съществува, а и се контролира доста строго.
Министерството на търговията на съседната държава е наложило глоби на 127 профили в социалните мрежи в размер на 6.4 млн. турски лири (общо около 170 000 евро) заради различни нарушения.
Данните дойдоха малко след като турските власти наложиха 9-дневна забрана за достъп до Instagram по политически причини - а това е една от най-влиятелните социална мрежа за рекламния пазар в страната с над 50 милиона месечни потребители в Турция.
Властите са създали Рекламен борд, който проверява публикациите в социалните мрежи с помощта на AI-технология от март 2022 г.
- Целта е да се установи дали авторите на съдържание съобщават достатъчно ясно, че публикациите им са платена реклама, а не непринудени и безвъзмездни препоръки.
- Други профили са рекламирали забранени здравни продукти или са пренасочвали последователите си към определени лекари, клиники и болници.
- Наказани са и акаунти, които правят преувеличена подвеждаща реклама на козметични продукти или хранителни добавки.
Рекламният борд има право да налага и допълнителни санкции според тежестта на нарушението, повторението му, броя на последователите и икономическите ползи, които собствениците на профилите са получили от разпространението на платените съобщения.
Службата има право да нареди на инфлуенсърите да премахнат съобщенията, които нарушават закона.
Откакто съществува проектът - този тип подвеждащи съобщения в профилите на инфлуенсъри са намаляли от 57% на 11%. Сигналите на потребители се увеличават.
За 2023 г. броят на нарушителите, които трябва да платят парична глоба, е бил 5, а размерът наа санкцията 1,35 млн. турски лири (35,5 хиляди евро).
Само за първите месеци на 2024 г. са наказани още 11 души, с обща сума от 5 млн. лири (около 131 хиляди евро). Стойността на глобата се увеличава всяка година. Други административни актове са издадени срещу общо 127 профила за година и половина.
Министерството на търговията в Турция следи не само онлайн медиите, но и телевизиите - включително новинарските емисии, в които дори случайно попаднали в кадър емблеми на фирми трябва да се "маскират", за да не нарушат закона.
Турските медии коментират, че следенето с AI и налагането на сурови наказания може да доведе и до несправедливи санкции - т.е. хора, които не са "инфлуенсъри" и не правят бизнес от препоръките си в социалните мрежи, може да се окажат засечени от алгоритъма.
Рекламите на хазарт се завърнаха онлайн – напук на Народното събрание
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: