Може ли инфлуенсър да печели от рекламодатели за продуктово позициониране в социалните си профили, без да обяви изрично пред последователите си, че прави платена реклама?

В Турция забраната не само съществува, а и се контролира доста строго.

Министерството на търговията на съседната държава е наложило глоби на 127 профили в социалните мрежи в размер на 6.4 млн. турски лири (общо около 170 000 евро) заради различни нарушения.

Данните дойдоха малко след като турските власти наложиха 9-дневна забрана за достъп до Instagram по политически причини - а това е една от най-влиятелните социална мрежа за рекламния пазар в страната с над 50 милиона месечни потребители в Турция.

Властите са създали Рекламен борд, който проверява публикациите в социалните мрежи с помощта на AI-технология от март 2022 г.

  • Целта е да се установи дали авторите на съдържание съобщават достатъчно ясно, че публикациите им са платена реклама, а не непринудени и безвъзмездни препоръки.
  • Други профили са рекламирали забранени здравни продукти или са пренасочвали последователите си към определени лекари, клиники и болници.
  • Наказани са и акаунти, които правят преувеличена подвеждаща реклама на козметични продукти или хранителни добавки.

Рекламният борд има право да налага и допълнителни санкции според тежестта на нарушението, повторението му, броя на последователите и икономическите ползи, които собствениците на профилите са получили от разпространението на платените съобщения.

Службата има право да нареди на инфлуенсърите да премахнат съобщенията, които нарушават закона.

Откакто съществува проектът - този тип подвеждащи съобщения в профилите на инфлуенсъри са намаляли от 57% на 11%. Сигналите на потребители се увеличават.

За 2023 г. броят на нарушителите, които трябва да платят парична глоба, е бил 5, а размерът наа санкцията 1,35 млн. турски лири (35,5 хиляди евро).

Само за първите месеци на 2024 г. са наказани още 11 души, с обща сума от 5 млн. лири (около 131 хиляди евро). Стойността на глобата се увеличава всяка година. Други административни актове са издадени срещу общо 127 профила за година и половина.

Министерството на търговията в Турция следи не само онлайн медиите, но и телевизиите - включително новинарските емисии, в които дори случайно попаднали в кадър емблеми на фирми трябва да се "маскират", за да не нарушат закона.

Турските медии коментират, че следенето с AI и налагането на сурови наказания може да доведе и до несправедливи санкции - т.е. хора, които не са "инфлуенсъри" и не правят бизнес от препоръките си в социалните мрежи, може да се окажат засечени от алгоритъма.

Рекламите на хазарт се завърнаха онлайн – напук на Народното събрание


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Ноемврийска наслада ... или с други думи – „Божоле“

Родината му е Източна Франция. Там, където полята са осеяни с хиляди хектари лозя, а гроздето зрее под бургундските лъчи

18:31 - 21.11.2024
Важно днес

Ураганен вятър с пориви над 100 км/ч се очаква в някои части на страната в петък

Минималните температури ще бъдат от минус 4° и 1°,  до 2°-7° по крайбрежието

15:46 - 21.11.2024
Бизнес

Foot Locker отваря врати в България

Fourlis Group обяви откриването на три магазина – в София, Варна и Бургас

14:36 - 21.11.2024
Важно днес

Съдът в Хага издаде заповеди за арест на Нетаняху и на бившия израелския министър на отбраната

Издадена е още и една заповед за арест - тази на лидера на "Хамас"

14:13 - 21.11.2024
Важно днес

ИТН даде крачка назад за санитарния кордон около Пеевски

Тошко Йорданов иска ДПС-Ново начало да има зам.-председател на парламента, но без шефове на комисии

13:41 - 21.11.2024