Какво е наистина устойчивата мода? В много магазини виждаме дрехи с етикет "conscious", но нима е достатъчно, за да си conscious, просто да ги купуваш и да не променяш нищо в навиците си за пазаруване? Определено не. В глобалната концепция за устойчива мода са заложени съвсем нови модели на поведение. Някои дори доста крайни, но, спокойно, ние няма да ви говорим за тях, никой не иска да носи една и съща тениска 10 години.
Миналия месец в Берлин един иновативен бранд в устойчивата мода привлече вниманието на медиите. Концепцията е за гардероб със скъпи дизайнерски дрехи под наем.
Отивате на парти, наемате top-notch рокля, пускате обилно снимки в социалните мрежи (или не) и след събитието просто я връщате.
POOL е първата компания, която предлага подбрана селекция дрехи от дизайнерско облекло, които могат да се наемат срещу фиксирана месечна такса. В дисонанс с основната философия на модата - еднолична собственост и бързо стареене, POOL предлага алтернатива, фокусирана върху дълголетието, устойчивостта и местните общности.
Нещо като Uber за дрехи, само че без хаотичните вътрешни конфликти.
Марката е основана през 2021 от Рун Орлоф и Кристиан Рикс. В момента POOL предлага само мъжко облекло.
Миналия месец POOL организираха и първия си pop-up магазин в централата на Highsnobiety в Берлин. Той включва пълен гардероб, достъпен за наемане,
В интервю за Highsnobiety създателите на услугата споделят концепцията зад POOL.
,,Рун е с дълга кариера в модата и имаше разработени различни концепции за бавна мода. В крайна сметка това ни накара да говорим за създаването на услуга, в която хората имат достъп отвъд собствеността. Разбира се, разгледаждахме подобни концепции от икономиката на споделения транспорт и развлечения. Както стриймваш музиката, която харесваш, имаш достъп до цялата музика на света и не е задължително да притежаваш албум. Мислим, че това трябва да стане модерно – да не притежаваш всичките си дрехи.
Преди да започнем POOL, работех с някои от големите марки, като изграждах техните стратегии за устойчивост. Едно от нещата, които видяхме и ни засегна, е, че хората смятат, че за да си устойчив, трябва да станеш бавен моден маниак и да купуваш едно нещо на всеки десет години. Но ние наистина не вярваме в този подход.
Насърчаването на модата, красота и естетика не означава само масово производство, а също така и вълнението от творчеството. Това е едно от нещата, които са ни важни в тази ‘‘икономика на достъпа“: идеята, че можем да дадем на хората много от продуктите, за които наистина им пука, без вредното въздействие.", споделя Рикс.
Двамата предприемачи не искат да са крайни:
"Знаем, че никое решение не е стопроцентово и не проповядваме идеята, че целият ви гардероб трябва да бъде споделен. Просто знаем, че има много проблеми с днешната индустрия за облекло. 20% от модния пазар се състои от препродадените стоки. Купуваш неща, носиш и после препродаваш.
Сигурно има артикули, които купуваш за да запазиш - любими дънки или нещо друго. От останалата част обаче се получава огромна дупка на пазара.
Хората купуват неща, които носят веднъж или два пъти и след това забравят. Тази част от пазара причинява много негативни последствия. Защото артикулите, които хората купуват, за да носят дълго време, не причиняват проблеми. И пазарът за препродажба също не създава проблеми.
Ние не се противопоставяме на притежаването на вещи , които наистина ви интересуват. Но също така вярваме, че можете и да промените целия си гардероб в модел без собственост.", коментира Орлоф.
"Концепциите за собственост и достъп не са напълно противоположни. Мисля, че е възможно да имаш и двете едновременно. Не всичко трябва да се притежава и не всичко трябва да се споделя. Да притежаваш дрехата си е страхотно. Но също така е наистина страхотно да имаш достъп до различни дрехи, така че може би не е нужно да се притесняваш за правилното зимно яке, когато знаеш, че можеш да го замениш с друго.", добавя Рикс.
Предвид пазара на препродажба, какво тогава прави POOL уникален.
"Ако човек си купи яке Prada за 2000 евро и след няколко месеца го препродаде за 1500 евро, излиза, че просто плаща около 500 евро, за да има яке Prada за определен период от време. Страхотно! Също така е устойчиво, защото е споделено. Но и не е устойчиво, защото отива до пощата и изпраща тази дреха до някъде. Концепцията POOL е, че ние сме местни. Нашите продукти се управляват локално и не се изпращат никъде.
Мечтата ни е във всеки голям град да има POOL. Така работи и Uber, нали? Те са локални и глобални едновременно. Така ако пътувате между градовете, не е нужно да носите куфар, защото с членство в POOL можете да получите достъп до общия гардероб в определен град.", размишлява Рикс.
"Когато започнахме, мислехме именно за тази местна концепция. Ние сме големи фенове на идеята да отидеш в магазин, да се срещнеш с някой, който е искрено любезен и може да асистира, без да те принуждава да купиш нещо. По този начин може да се почувстваш като част от клуб. В момента имаме около 3000 артикула в малкото пространство, с което разполагаме. Когато хората влизат, те не гледат етикетите с цените, а гледат какво им харесва.
Допада ни идеята, че знаеш къде отиваш, но винаги е ново. Облеклата са различни в Лондон, Берлин или Париж. Персоналът на магазина и обслужването също ще бъдат местни. Супер е. Също така знаем, че обвързваме всичко с продукт, разбира се. Ние не сме търговска верига, но вярваме, че местният аспект на присъствието е автентично и ключово.", коментира Орлоф.
"Много от нашите членове се радват, че сме местни и обичат да идват в магазина ни. Връщат ни две мръсни ризи, след това просто взимат две чисти или нещо в съвсем друг стил. По някакъв начин ние също мразим процеса на пазаруване, съблекалните и цялото чудене дали наистина искаме да инвестираме или да се ангажираме с дадена дреха.
Тук хората влизат, обличат това, което им харесва. След това се връщат, избират нещо ново, без да се замислят много за това. Това дава чувство за общност.", завършва Орлоф.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: