Китай вече е световен лидер в областта на иновациите и иска светът да знае това. Това послание стана ясно след тазгодишното автомобилно изложение в Шанхай.
Огромното събитие във финансовата столица на страната се проведе на площ, по-голяма от над 60 футболни игрища, разказва CNN. Тя беше изпълнена с автомобилни производители, които дръпнаха завесите и представиха редица нови модели на различни неща. Големите марки направиха демонстрация на почти всичко - от електрически батерии, които могат да изминат стотици километри само с 5-минутно зареждане, до летящи превозни средства, както и автомобили с най-съвременни системи за асистирано шофиране.
Всичко това се предаваше на живо, а групи от хора се редяха на опашка, за да разгледат новите технологии.
В предишни години вниманието в автоиндустрията беше насочено към утвърдени производители като немските Volkswagen и BMW или американската GM. Тази година обаче в светлината на прожекторите са електромобилите (EV), произведени в Китай.
Всички погледи бяха насочени към представянето на дългоочаквания електрически спортен автомобил на BYD - гигант в областта на електромобилите и най-големият производител на автомобили в Китай.
Новият Denza Z е "доказателство за чист емоционален дизайн" и "екстремно представяне", заяви Волфганг Егер - бивш дизайнер на Audi и Lamborghini, който сега ръководи дизайна на BYD. Пред развълнувана публика, той свали покритието от колата, за да разкрие яркосиньото купе.
В друга зала посетители чакаха на опашка пред вратите на залата, за да видят предложенията на китайския гигант в областта на електрониката - Xiaomi, който вече също произвежда коли. Други гледаха демонстрацията на най-новия луксозен седан ET9 на Nio - съперник на BMW Серия 7 или Porsche Panamera, който е с автоматични врати.
CNN описва събитието в Шанхай като спектакъл, който може да накара посетителите да забравят, макар и за миг, че световната автомобилна индустрия е разтърсена от митата на американския президент Доналд Тръмп върху всички автомобили.
Затова и бързият възход на китайския сектор на електромобили е важен за Китай, тъй като той се изправя срещу най-голямата икономика и водещ иноватор в света.
В миналото китайските производители на автомобили имаха репутацията, че правят тромави фалшификати. Сега обаче те се издигат начело на разрастващата се световна индустрия за електромобили - голям успех за комунистическата страна, която се стреми да се превърне в пълноценна технологична сила в множество отрасли.
Миналата година базираният в Шънджън гигант BYD изпревари Tesla на американския милиардер Илон Мъск със своята гама от хибридни и електрически превозни средства. BYD също така задмина и постоянния лидер на китайския пазар Volkswagen като най-голям продавач на леки автомобили в страната.
Това се дължи основно на факта, че китайските потребители вече не смятат родните марки за второ качество продукт. От 2023 г. насам те започват да купуват все повече автомобили от родни производители, отколкото от чуждестранни. От миналата година страната контролира над 60% от бързо растящия глобален пазар на електрически превозни средства, сочат данни на фирмата за енергийни анализи Rho Motion.
Нов лидер в ударената от мита индустрия
Докато ефектът от търговската война на Тръмп се стоварва върху световните производители, китайските фирми за EV не са чак толкова засегнати, тъй като вече са потърсили развитие на други пазари. Това тръгна още по време на администрацията на Байдън, когато бяха наложени тежки мита върху китайските автомобили.
Докато Тръмп с противоречиви действия се опитва да върне "славата" на американската автоиндустрия, предимството на Китай в областта на електромобилите е потенциален стимул за мека сила и шанс да промени мястото си в световната търговия и технологии.
В азиатската държава обаче сферата е пренаселена, а масовата конкуренция предизвиква ожесточена ценова война, която продължава от години. Местните производители се надпреварват да се конкурират по отношение на технологиите и съотношението цена-качество - и се борят за голям дял на световния пазар.
През март BYD пусна на пазара батерия, която само за 5 минути осигурява пробег от 402 км на най-новите си модели. Това вече е значително по-бързо от зареждането на батериите на Tesla и дори се счита за технологично чудо.
Само няколко седмици по-късно обаче, в навечерието на автомобилното изложение, BYD беше изпреварена от китайския си конкурент CATL, който твърди, че може да предложи около 514 км пробег за същото време.
Междувременно в областта на т.нар. интелигентно шофиране технологични фирми като Huawei и Momenta също се опитват да прокарат най-новите си технологии за интелигентно шофиране.
Анализатори твърдят, че този тип технология в момента би привлъкл още по-голямо внимание в Шанхай, ако правителството не беше затегнало правилата за пускане на пазара и тестовете на подобни функции. Те бяха наложени след фаталната катастрофа през март, когато беше тестван на седан на Xiaomi.
За китайските потребители шофирането не е само средство за придвижване, но и забавление. Производителите се стремят да спечелят клиенти, като предлагат оборудвани системи за развлечение с множество екрани, които се свързват безпроблемно с телефони, вибриращи масажни седалки и гласово активирано управление за всичко - при това на изгодни цени.
И докато ожесточената конкуренция стимулира бързите иновации, тя създава и големи предизвикателства. Десетки китайски играчи на пазара на електромобили се борят за пазарен дял в сектор, който се бори със свръхкапацитет. Много от фирмите все още не са реализирали печалба и се изправят срещу един основен играч: BYD заема около 30% от вътрешния пазар на "нови енергийни превозни средства" - автомобили, задвижвани с батерии, и хибриди.
Опасенията относно китайския свръхкапацитет и индустриалната политика накараха САЩ и Канада да наложат още миналата година 100% мита върху китайските електромобили, а Европейският съюз започна разследване за несправедливи субсидии, и повиши мерките до 45%. (
Тези пречки не изглежда да обезсърчават китайските автопроизводители. Те са изнесли 441 хил. електрически превозни средства, включително хибриди, само за първото тримесечие на 2025 г. Това е с над 40% повече от същия период на миналата година, според Китайската асоциация на автомобилните производители.
От страната на велосипедите в световна столица на електромобилите. Как?
Любопитно е, че само допреди две десетилтия в Китай няма никаква автомобилна култура. В края на 70-те години на миналия век страната е известна като "царството на велосипедите", а много малко хора притежават собствена кола.
Едва в началото на 2000-те години, когато бързият икономически растеж катапултира стотици милиони в средната класа, собствеността на автомобили се разраства.
Тогава множество чуждестранни производители на автомобили, се включват в него, като създават съвместни предприятия с местни компании в Китай. Правителството изисква от германските, американските и японските автомобилни гиганти да прехвърлят технологии и ноу-хау на местните си партньори.
Но дори когато Китай се превърна в основен производител на автомобили, местните марки все още се смятаха за втора класа.
Ентусиазираното въвеждане на електромобилите и отпусканата голяма държавна подкрепа, преобърна нещата.
До 2009 г. Пекин ускори съгласуваната стратегия за разработване на т.нар. нови енергийни превозни средства. Това включваше подкрепа за индустрията, включително възлагане на договори за обществени таксита, данъчни стимули или субсидии за купувачите.
Анализаторите оценяват подкрепата на китайското правителство за сектора между повече от 50 млрд. долара за десетилетие и до 200 млрд. долара между 2009 и 2023 г.
Днес приблизително половината от новите автомобили, продавани в Китай, са електрически автомобили с батерии или хибриди.
Според някои експерти сблъсъкът между САЩ и Китай и посоката на американската политика създават потенциал за "разделно" бъдеще в сектора. От една страна, китайците все повече доминират в един свят, който преминава към електрически превозни средства. От другата страна са САЩ, които намаляват подкрепата си за EV и се насочват към дизела.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: