Калоян Ерменчов е отявлен фен на видеоигрите и запален геймър с опит като автор и редактор в тематични медии. Ако участвате на куиз или в "Стани Богат" и се падне въпрос на тема видеоигри - той е човекът, когото искате да имате в отбора си.

Поканихме го като гост-автор в памет на едно голямо българско име, част от една още по-голяма индустрия.


На 52-годишна възраст почина Виктор Антонов - художник визионер, известен със своето влиятелно творчество в индустрията на видеоигрите, носител на награда BAFTA за изключителна художествена режисура в играта Half-Life 2.

Уникалната му способност да създава завладяващи атмосфери във виртуалния свят го превръща в един от най-уважаваните дизайнери на игри, най-вече благодарение на приноса му към Half-Life 2 и Dishonored.

Неговата визия не беше само за архитектура или естетика – беше за начина, по който пространствата могат да предизвикат емоция, как светлината и сенките могат да шептят истории, а забравени алеи и извисяващи се структури – да съхраняват тежестта на миналото.

Антонов е роден в България през 1972 г.. Когато е на 17 години се мести в Париж, Франция, за да се отдаде на своята страст - дизайна.

Животът го отвежда до Монтрьо, Лос Анджелис, Сиатъл. Завършва специалност "Транспортен дизайн" в ArtCenter College of Design в Пасадина, Калифорния.

Това образование полага основите на неговия отличителен подход към концептуалното изкуство и дизайна на околната среда.

Кариерата на Антонов в индустрията на видеоигрите започва през 1996 г. в Xatrix Entertainment, където отговаря за дизайна на средата в игрите, осветлението и атмосферата за заглавия като Kingpin: Life of Crime.

Скоро след това се премества в световно известната компания Valve, където работи като арт директор и концептуален художник по Half-Life 2.

В тази роля той изиграва ключова роля в създаването на емблематичния City 17 – проектира неговата потискаща архитектура и загадъчните технологии на Combine.

Работата му върху Half-Life 2 се отличава със своята стиймпънк естетика и изграждането на потапящи, въздействащи светове. Антонов участва и в разработката на Counter-Strike: Source и Half-Life 2: Lost Coast

През 2008-а, заедно със съпругата си Светлана Илиева организират Entertainment Design Expo (EDE), което е част от френското издание на най-голямото професионално събитие в гейминг индустрията - Game Developers Conference.

Целта на EDE e да популяризира видеоигрите като легитимна и влиятелна форма на изкуство.

Инициативата показва работата на най-добрите концептуални художници, като подчертава тяхната роля в създаването на завладяващи и визуално зашеметяващи светове.

Изложението представя непубликувани преди това произведения и опитва да даде на създателите признанието, което заслужават, като същевременно насърчава по-дълбоко оценяване на артистичните и технически умения, включени в дизайна на видеоигри.

След периода си във Valve на Гейб Нюуел, Антонов си сътрудничи с Arkane Studios като директор на визуалния дизайн за Dishonored.

Той ръководи дизайна на уникалните локации в играта, като съчетава фантастични елементи с мрачен реализъм, за да създаде града Dunwall. Неговият подход към визуалната обвивка в Dishonored затвърждава репутацията му на майстор в дизайна на среди.

Други игри, върху които Антонов е работил като ръководител или консултант, включват Fallout 4, Wolfenstein: The New Order, Prey и Doom от 2016 г.

Антонов разширява своето артистично полезрение и отвъд видеоигрите - към филмовата индустрия.

Работил е като художник постановчик на анимационните филми „Renaissance“ (2006) и „The Prodigies“ (2011). Освен това е автор и проектант на графичния роман „The Colony: A Structure Celebrating the Triumphs of Technology“ (2010).

По-късно Антонов поема ролята на ръководител дизайн за ZeniMax Media, като следи процеса по визуалния дизайн на множество проекти в рамките на портфолиото на компанията.

През 2022 г. заедно със свои колеги като Фуад Кулиев, Дмитро Костюкевич, Алексей Герасимович и Борис Николаев съосновават компанията Eschatology Entertainment.

Есхатологията се отнася до края на всички неща. Безсмъртието на Душата. Прераждане. Възкресение. Последните времена. Често тези представи се противопоставят на преживяването на страданието в света. Есхатологичните теми процъфтяват по време на кризи, служейки като утеха за тези, които се надяват на по-добър свят, или като мотивация за революционна трансформация на обществото. – Енциклопедия Британика

В последните 3 години Антонов работи по все още необявена игра от новооснованото студио, кодовото име е: Project DG. Единственото, което се знае за нея, е, че е шутър.

Виктор Антонов получaва награда BAFTA през 2005 г. за изключителна художествена режисура за работата си по играта Half-Life 2.

Антонов беше удостоен и с наградата на Обществото за визуални ефекти (VES) за изключителни визуални ефекти за Half-Life 2.

Виктор Антонов е известен с това, че дава приоритет на творческата свобода и иновациите, като често избира проекти, които позволяват артистично изразяване, пред търговски съображения. Вярва, че игралната индустрия предлага несравними възможности за фантазия - вяра, която ръководи професионалния му път.

Докато игралната индустрия изразява почитта си пред наследството на Виктор Антонов, работата му продължава да оформя световете, които изследваме, и историите, които разказваме.

В Dishonored, игра, пропита от отличителния визуален “език” на Антонов, герой разсъждава:

„Толкова ми харесва да гледам как историята се изкривява, докато думите преминават от устните на един към ушите на друг. Несъвършено оформени, наполовина разбрани, зле запомнени.“

Влиянието на Антонов ще се разпространи и в бъдеще - преоформено от тези, които изучават работата му, преосмислено от художници, които следват стъпките му.

Градските пейзажи, които е изградил, историите, които е помогнал да бъдат разказани, и невъзможната красота на неговите антиутопични мечти ще бъдат пренесени напред. Може би несъвършено оформени, но никога не забравени.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

ОИК София "отстреля" и кмета на "Слатина" Георги Илиев

"Това е подмяна на легитимно упражнено право на избор на гражданите на района"

20:40 - 20.02.2025
Важно днес

Кьовеши е поискала охрана за европрокурор в България, съобщи "Клуб З"

Теодора Георгиева е получила заплахи за живота си

18:50 - 20.02.2025
Важно днес

САЩ на Тръмп отказва да нарече Русия "агресор"

Форум на Г-7 е блокиран точно три години след началото на войната в Украйна

17:46 - 20.02.2025
Важно днес

Васил Терзиев обяви конкурс за нов главен архитект на София

Кандидатури се чакат до 6 март, а интервютата ще са публични

16:16 - 20.02.2025
Живот

Всеки може да прави чехли като Birkenstock, реши съдът

Федерален съд в Германия постанови, че сандалите на Birkenstock не могат да бъдат смятани за „авторски произведения на приложното изкуство“

15:15 - 20.02.2025
Важно днес

Хакери се похвалиха с източени данни от Върховния административен съд и публикуваха част от тях

Става дума основно за документи с имена и лични данни на служители

14:52 - 20.02.2025
Важно днес

Фалстарт на избора за нов ВСС - властта не успя да събере кворум

Опозицията и Бойко Борисов не бяха в залата и заседанието на парламента се провали

14:27 - 20.02.2025
Важно днес

Двама министри потвърдиха, че никой не е искал да изпращаме войски в Украйна (Обновена)

"Въпросникът" от САЩ е изпратен и до други страни от ЕС и НАТО

14:19 - 20.02.2025