В Sports Illustrated са публикувани статии от ИИ. Защо това предизвика уволнения Снимка: © Getty Images, бившият главен изп. директор на Sports Illustrated Рос Левинсън

The Arena Group, собственикът на Sports Illustrated, уволни главния изпълнителен директор на списанието Рос Левинсън.

Освобождаването му идва малко след като стана ясно, че в популярното американско спортно издание, което излиза от далечната 1954 г., са публикувани статии, "написани" от фалшиви автори с генерирани от изкуствен интелект (ИИ) снимки и биографии.

Бордът на директорите заяви, че решението е взето на среща, фокусирана върху "действия за подобряване на оперативната ефективност и приходите на компанията". Но не се споменава завихрилият се скандал около списанието през ноември, когато излезе разследващият доклад на изданието за научни и технологични новини Futurism, в което се разкриват данните за ползване на ИИ. Разследването разкри, че популярното спортно списание използва фалшиви профили за създаване на съдържание, представяйки ги за истински хора.

Пример е автор на име „Сора Танака“, за която се твърди, че е рецензент на продукти. "Сора винаги е била фитнес гуру и обича да опитва различни храни и напитки. Г-жа Танака е развълнувана да предостави своя опит в областта на фитнеса и храненето на екипа за ревюта на продукти и обещава да ви предостави само най-доброто от най-доброто", гласи описанието за нея, намерено от Futurism на страница от списанието.

Изглежда обаче Танака не е истински човек.

The Arena Group, която придоби Sports Illustrated през 2019 г., веднага отхвърли обвиненията в манипулация на читателите.

От издателството поясниха още през ноември, че въпросните статии са били търговско съдържание от рекламна компания на трета страна - AdVon Commerce.

"Беше публикувана статия, в която се твърди, че Sports Illustrated използва материали, генерирани от изкуствен интелект. Според нашето първоначално разследване това не е точно така“, каза говорител на изданието в отговор на разкритията на Futurism.

"Редица статии на AdVon за електронна търговия излязоха в определени уебсайтове на Arena. Непрекъснато наблюдаваме нашите партньори и бяхме в процес на проверка, когато бяха отправени тези твърдения. AdVon ни увери, че всички статии, за които става дума, са били написани и редактирани от хора... Научихме обаче, че AdVon е накарала авторите да използват псевдоним в някои случаи, за да защитят личния им живот - действия, които категорично осъждаме - и премахваме съдържанието, докато трае вътрешното ни разследване, след като прекратихме партньорството“, се казва още в позицията на издателя, цитирана от „Гардиън“.

Още преди скандалът да стане факт, вече бившият главен изпълнителен директор и председател на Arena Group Рос Левинсън обяви включването на изкуствен интелект в работата на компанията. Тогава обаче той побърза да успокои притеснителите се за работните си места служители, като подчерта, че ИИ никога няма да замени журналистите.

"Макар че ИИ никога няма да замени журналистиката, репортажите или създаването и редактирането на една история, бързо усъвършенстващите се технологии на ИИ могат да създадат корпоративна стойност за нашите марки и партньори", каза Левинсон още през февруари.

Няколко месеца по-късно компанията беше залята от вълна на съкращения.

И разследването на изполване на ИИ, и новината за уволнението на Левинсон идват на фона на нарастващия страх от ролята на новите технологии в медиите и развлекателната индустрия – от рисковете изкуственият интелект да изземе работни места, до използването му за създаване и разпространение на дезинформация. Неслучайно използването му беше в основата на безпрецедентната стачка на сценаристи и актьори в Холивуд.

Сътресенията в популярното спортно списание заради ИИ обаче не са прецедент в журналистическата сфера.

Още през март тази година изпълнителният директор на една от най-големите германски медийни групи - Axel Springer - заяви, че журналистите могат да бъдат заменени от изкуствен интелект, като причините за това не са единствено финансови.

"Изкуственият интелект има потенциала да направи независимата журналистика по-добра, отколкото някога е била - или просто да я замени", заяви Матиас Дьопфнер във вътрешно писмо до служителите и ги призова да се фокусират върху разследващата журналистика.

По думите му инструментите на изкуствения интелект като популярния ChatGPT обещават "революция" и скоро ще бъдат по-добри в "обобщаването на информация" от хората.

Axel Springer издава популярните Bild и Die Welt и не е първата компания в бранша, която заговори за навлизането на изкуствения интелект в журналистиката. През януари BuzzFeed обяви, че планира да използва изкуствен интелект, за да "подобри" съдържанието си.

Издателят на британските таблоидни вестници "Дейли Мирър" и "Дейли Експрес" също не крие, че проучва възможностите за внедряване на ИИ.

„Създадена е работна група, която да разгледа потенциала и ограниченията на машинното обучение на инструменти като ChatGPT", заяви главният изпълнителен директор на групата пред Financial Times неотдавна.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple слуша руската цензура и спира достъпа до медии

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024