Васил Божков публикува договорите на лотарията с Нова ТВ

Васил Божков публикува факсимилета от рекламните договори на "Националната лотария" и "Ню Геймс" (най-големите лотарийни оператори между 2014-2020 г.).

"Показвам ви и части от двете рекламни споразумения с „Нова броудкастинг груп“ ЕООД. Едното е от 26.06.2018 г., а другото - от 1.8.2019 г. (подписано след публикуваната по-рано Паметна записка). Разликата в "пазарните" условия е видима", пише Божков в публикация от профила си във Facebook.

Малко по-късно "Нова Броудкастинг Груп" реагира на публикацията на бизнесмена, като го обвини в "манупулативно и тенденциозно" подбиране на данните от договорите, както и за "грубо нарушение на действащото законодателство за защита на конкуренцията и личните данни".

Какво представляват документите

През юни 2018 г. Димитър Ганев (представител на двете лотарийни фирми), изпълнителният директор на Нова ТВ Дидие Щосел и финансовият директор Николай Андреев (настоящ изпълнителен диркетор на медийната група), се споразумяват, че "Ню геймс" и "Националната лотария" ще инвестират "минимален бюджет за излъчване на хазартни предавания и реализиране на рекламни форми в каналите на Нова ТВ в размер на 8 176 800 лв. без ДДС. Срокът на споразумението не се вижда в публикуваното факсимиле, не се виждат и условията за изплащане на неустойка при нарушението му.

Документът е подписан месец и половина след като депутати от НФСБ внесоха проект за промени в Закона за хазарта, които предвиждаха забрана на пряката и непряката реклама на хазартни игри - включително в електронните медии

Второто споразумение за предоставяне на телевизионно време е сключено на 1 август 2019 г. - вече при новите собственици на "Нова броудкастинг груп". Документът е подписан отново от Димитър Ганев (от страната на лотариите) и Николай Андреев (от страната на Нова ТВ), като вече присъства и подписа на Вяра Анкова (по това време - изпълнителен директор на Нова броудкастинг, а в момента - зам.-председател на Съвета на директорите на компанията-майка "Адванс Медиа Груп").

Новото споразумение гласи, че лотарийните компании се задължават "за всяка година от срока на действие на настоящото споразумение да заплатят на Нова фиксирано годишно възнаграждение в размер на 20 000 000 лв. без ДДС" (общо за двете компании). Това възнаграждение е окончателно и не подлежи на увеличаване, като двете фирми не дължат каквото и да е друго плащане или престация на Нова.

В споразумението се въвежда и "едностранно тригодишно писмено предизвестие" за прекратяване на предоставянето на телевизионно време. През тези 3 години всяка от страните ще е длъжна да изпълнява задълженията си по документа. Дори ако "Националната лотария" и "Ню Геймс" прекратят дейността си, те ще дължат неустойка (нейният размер не е посочен във факсимилето). Срокът на споразумението е 10-годишен (т.е. до 31 юли 2029 г.).

Публикуването на договорите стана няколко часа след като съсобственикът на Нова ТВ Кирил Домусчиев обяви, че Божков манипулира общественото мнение, защото хазартният бизнесмен е "плащал за реклама и ПР в телевизията значително по-големи суми", а първият му договор с медията е от юли 2012.

Позицията на Нова Броудкастинг Груп

От медийната група отхвърлят обвиненията на Божков, като посочват, че рекламните взаимоотношения с двете му компании започват още от юли 2012 г. и през целия период до 2018 г. дружествата са увеличавали постоянно рекламните си бюджети "в съответствие с ръста на техния бизнес и ефекта от различните телевизионни рекламни форми".

"През някои от годините рекламните бюджети на „Национална Лотария“ / „Ню Геймс“ са дори по-високи от тези в последния договор", се казва в позицията на медийната компания.

"Срокът на този договор гарантира на рекламодателя фиксирана цена, а не постоянно й увеличение, както при предходните договори. Избирателно подадената информация не отчита увеличаването на рекламните форми за „Национална Лотария“ / „Ню Геймс“, излъчвани в най-гледаното време в каналите на Нова Броудкастинг Груп, и на преференциални цени", посочват от Нова.

Ръковдоството на групата твърди, че "винаги е държала на ясното разграничаване между търговска и редакционна политика. Защитавайки тези принципи, през 2018 г. Нова Броудкастинг Груп отрази обективно обществения дебат по предлаганите промени в Закона за хазарта и не зае позиция в полза на рекламодателя".

Лотарията и телевизията

Нова телевизия излъчваше както рекламни клипове, така и самостоятелното предаване "Национална лотария" в продължение на повече от 7 години. Последният му епизод се излъчи през февруари 2020 г., когато Васил Божков беше арестуван в ОАЕ.

Няколко седмици по-рано Божков даде интервю в "Свободна Европа", в което сам признава, че през 2018 г. е оттеглил рекламата на лотарийните си игри от Нова ТВ "за малко", защото медийната група е отказала "да го подкрепи срещу Валери Симеонов".

„Исках хора, които са запознати със случая, да бъдат питани за гледната им точка, исках да бъдат зададени въпроси на Валери Симеонов за мотивите и целите. Тогава ми отказаха. Тогава им казах: като искате този закон да мине, значи не искате тази реклама – довиждане“, споделя Божков през януари.

На въпрос защо е все пак е върнал рекламите през 2018 г. и дали е получил обещание в замяна на това, той казва: „Не, не съм. Дойдоха други собственици. На мен тази реклама ми е необходима, аз я спрях въпреки бизнеса“.

Официалното съобщение за смяната на собствеността на "Нова Броудкастинг" от MTG на братята Кирил и Георги Домусчиеви беше обявено през февруари 2019 г. (повече от половин година след преподписаното споразумение на Божков и Нова). КЗК се произнесе с положително становище по сделката през май 2019 г.

Това беше вторият опит за смяна на собствеността на медийната група в рамките на една година. PPF Group на чешкия бизнесмен Петр Келнер беше обявила подписването на споразумение с MTG за придобиване на 100% от активите на медийната група още през февруари 2018. На 19 юли 2018 г. КЗК отказа да разреши сделката, а въпреки обжалването няколко месеца по-късно MTG обяви, че ще търси други потенциални купувачи. Решението на комисията е публикувано около 20 дни след като двете лотарийни компании са подписали новото си споразумение за рекламно време срещу 8 176 800 лв.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple слуша руската цензура и спира достъпа до медии

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024