Снимка: © Getty Images
  • Собствеността върху колекция с безценни антични скулптури може да се окаже част от проблемите между ЕС и Великобритания след Brexit; 
  • Мраморните фигури от Партенона са изложени в Британския музей от повече от 200 години въпреки кампанията на Гърция за връщането им в Атина; 
  • Според Reuters, предварителна версия на общата позиция на ЕС по преговорите с Великобритания включва изискване за реституция на незаконно отнетите културни обекти на държавите, от които произхождат; 
  • Лондон отхвърля претенциите на Атина към скулптурите, доколкото те са "част от всеобщото споделено културно наследство"; 

Brexit може да предизвика развръзката на столетен спор между Великобритания и Гърция относно античното културно наследство. 

Причината за разногласията са т.нар. Мрамори на Елгин - колекция скулптури, създадени около 5 век преди Христа от Фидий и негови ученици като част от декорацията на атинския Партенон. По време на войната на Свещената лига срещу Османската империя Акрополът е превърнат във военно укрепление, а Партенонът е използван за барутен склад. Историческият паметник е сериозно повреден след експлозия, която събаря стените и част от колоните, като разпръсква мраморни фрагменти на голяма площ.  

Между 1801 и 1812 г. десетки добре запазени статуи и релефи са изнесени от територията на Гърция по нареждане на тогавашния британски посланик в Османската империя лорд Елгин, който твърди, че е получил разрешението на местните власти. През 1816 г. той продава скулптурите на правителството, което от своя страна организира излагането им в Британския музей. 

Гръцкото правителство настоява за възстановяването на отнетите ценности още от обявяването на независимостта през 1832 г., но безуспешно. Властите в Атина твърдят, че искането им не е водено от националистически мотиви, а от желанието да съберат цялата колекция от Партенона на едно място. По-голямата част от останките са поделени между двете столици, но други скулптури от същия ансамбъл се намират в Лувъра, Ватикана и др. 

През 2009 г. Атина реагира, като открива собствен музей в подножието на Акрополиса със скулптури, останали извън интереса на лорд Елгин. Пространството е проектирано по такъв начин, че да отразява реалния мащаб на горните фризове на Партенона. Съответно - сградата разполага с достатъчно място за монтиране на оригиналните липсващи експонати, ако / когато бъдат върнати от Лондон. 

Reuters съобщава, че казусът с мраморните статуи ще бъде включен в общата позиция на 27-те страни-членки на ЕС в преговорите за бъдещите взаимоотношения с Великобритания. Агенцията цитира предварителен вариант на документа, в който се настоява за "връщане или реституция на незаконно отнетите културни обекти на държавите, от които произхождат". 

Общата позиция не посочва конкретните паметници на културата, към които ЕС ще изрази претенции пред Лондон, но Reuters цитира европейски дипломат, според когото искането е включено по настояване на гръцкото правителство, с подкрепата на Италия. Към тази позиция са се присъединили още Кипър и Испания. 

Неотдавна министърът на културата на Гърция Лина Мендони (специалист по археология) обяви, че страната ще поднови кампанията си за връщането на Мраморите от Партенона. Тя посочи, че ще настоява за по-сериозна подкрепа от европейските партньори в натиска срещу Великобритания по време на преговорите. 

"Това, което се промени, е начинът на мислене. Фактът е, че Великобритания се дистанцира от европейското семейство. Минаха 200 години от гръцката революция. Мисля, че са създадени правилните условия за постоянното им връщане", казва тя. 

Говорителка на британското правителство обаче отхвърля шанса за каквито и да било преговори по въпроса с връщането на културни ценности. 

"ЕС все още довършва своята позиция - за момента тя е неофициална. Британската позиция за скулптурите от Партенона остава непроменена. Те са законна отговорност на Британския музей. Това не подлежи на обсъждане като част от търговските преговори", се казва в съобщение, публикувано от Independent. 

Британският музей държи на позицията си, че има законни права на притежание върху скулптурите, които са "част от всеобщото споделено наследство и надскачат културните граници". 

"Музеят е уникален ресурс за целия свят: мащабът и дълбочината на колекцията му позволяват на световната публика да изучава културните идентичности и да разглежда комплексната мрежа от взаимосвързани човешки култури. Членовете на настоятелството разрешават заемнаето на музейни експонати по цял свят, а над 3,5 милиона обекта от колекцията са достъпни за изследване онлайн. Скулптурите от Партенона са жизненоважен елемент от тази взаимосвързана световна колекция", се казва в съобщението. 

От Музея в Лондон напомнят, че колекцията им е достъпна за милиони посетители без изискване за входна такса, като дава възможност да се правят сравнения между изкуството на Древна Гърция, Египет, Рим и др. 

"Настоятелите твърдо вярват, че има положително предимство и обществена полза от подялбата на скулптурите между два велики музея, всеки от които разказва допълваща, но различна история", пише още в позицията. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

"The moment the mold opens and the replica exits is the most important moment for the producer. It is essentially the culmination of the process, starting from the mold construction, the casting and finally the result…” Conservator of the Acropolis Museum. Photo by @giorgos.vitsaropoulos #theacropolismuseum #museum #moments #feelings #ig_greece [«H στιγμή που ανοίγει το καλούπι και βγαίνει το πιστό αντίγραφο είναι η πιο σημαντική στιγμή για αυτόν που κάνει την παραγωγή. Eίναι ουσιαστικά η κορύφωση της διαδικασίας, που ξεκινά από την κατασκευή του καλουπιού, την χύτευση και τελικά το αποτέλεσμα...» Συντηρητής του Μουσείου Ακρόπολης]

A post shared by Acropolis Museum (@theacropolismuseum) on

От другата страна на континента, в гръцкия музей на Акрополиса, не приемат апела на Лондон за универсалните ползи от разделението. Експозицията в Атина е комплектована с обяснителни бележки за щетите, които лорд Елгин е нанесъл при "къртенето" на релефите от Партенона. Някои от експонатите в Атина са представени като фрагменти от по-голяма фигура или композиция - липсващите парчета, които се намират в Британския музей, са възпроизведени от бял гипс и видимо се отличават от оригиналния материал. 

В интервю за PBS бившият културен министър на Гърция Лидия Кониорду определя като безсмислено разделянето на антиките на хиляди километри разстояние: "Все едно да нарежете "Тайната вечеря" на Леонардо да Винчи и да дадете един апостол на един музей, друг - на втори музей, и т.н."

Гръцките власти потвърждават, че никога няма да се откажат от претенциите си към Мраморите на Елгин. Преговорите между Лондон и 27-те страни-членки по условията на бъдещото споразумение за свободна търговия ще започнат в края на март 2020. 

Прочети