Най-големият германски автомобилен производител Volkswagen обмисля затваряне на свои заводи в Германия за първи път в 87- годишната история на компанията.
Причината - стремеж към драстично намаляване на разходите на фона на нарастващата конкуренция от страна на китайските производители на електромобили и все по-високите цени на материалите.
Други мерки за „осигуряване на бъдещето“ на Volkswagen включват опит за прекратяване на споразумението за защита на заетостта с профсъюзите, което е в сила от 1994 г. насам.
Досега от Volkswagen използваха предимно демографските промени за намаляване на работната си сила. Компанията разчиташе на инструменти като ранно пенсиониране и споразумения за прекратяване на трудовите договори.
Това обаче изглежда не е било достатъчно, „за да се постигнат структурните промени, необходими в краткосрочен план за повишаване на конкурентоспособността“.
На среща на ръководството в понеделник Томас Шефер, главният изпълнителен директор на Volkswagen Group, призна, че настоящата икономическа програма за намаляване на разходите на автомобилния производител е претърпяла сериозни неуспехи.
Поради това са необходими допълнителни икономии на стойност милиарди, за да се предпази марката от загуби.
„Европейската автомобилна индустрия се намира в много трудна и сериозна ситуация. Икономическата среда стана още по-тежка, а на европейския пазар навлизат нови конкуренти. Особено Германия като място за производство все повече изостава по отношение на конкурентоспособността", заяви главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме.
Volkswagen, който в края на миналата година предприе действия за намаляване на разходите с 10 млрд. евро, губи пазарен дял в Китай - най-големия си пазар. През първата половина на годината доставките за клиенти в тази страна са намалели със 7% спрямо същия период на 2023 г. Оперативната печалба на групата се срина с 11,4% до 10,1 млрд. евро.
Неубедителното представяне в Китай идва в момент, когато компанията губи от местните марки за електрически превозни средства, по-специално BYD, които също представляват все по-голяма заплаха за бизнеса ѝ в Европа.
Според информация на "Spiegel" в момента във финансовия план на марките Volkswagen и VW Commercial Vehicles има недостиг на от четири до пет милиарда евро. Твърди се, че печалбите са подложени на още по-голям натиск отпреди, отчасти поради по-високите цени на материалите и поради факта, че в настоящия икономически спад клиентите купуват по-малко скъпи автомобили с допълнителни екстри.
Към това се прибавя и слабостта на пазара в САЩ, където според докладите VW отново е изпаднал в червено. Сравнително ниските маржове на печалба при електрическите автомобили също са проблем.
Плановете на Volkswagen за намаляване на разходите обаче ще срещнат сериозна съпротива представителите на работниците, които заемат почти половината от местата в надзорния съвет на компанията - органът, който назначава изпълнителните мениджъри.
IG Metall, един от най-влиятелните профсъюзи в Германия, заяви, че потенциалната опасност от закриване е в резултат на лошо управление и обеща "да се бори за защита на работните места".
Според последния отчет за приходите на Volkswagen в него работят почти 683 000 работници по целия свят, в Германия около 295 000.
Според работнически организации Управителният съвет на марката смята, че "поне един по-голям завод, в който се произвеждат автомобили, и друг за компоненти в Германия за излишни".
Фиксирани производствени и инвестиционни ангажименти също са изложени на риск, например за компактен електрически SUV, който първоначално трябваше да се произвежда във Волфсбург от 2026 г.
Управителният съвет също така иска да прекрати програмата за осигуряване на работни места, която в момента продължава до 2029 г.
Все още не е ясно кои конкретни заводи биха могли да бъдат засегнати и дали в крайна сметка те действително ще бъдат затворени. Въпреки това самият факт, че производителят на автомобили ги разглежда като възможност, е повратна точка.
В историята на компанията досега не е имало закриване на заводи в Германия.
Извън Германия, в Брюксел, дъщерното дружество на VW Audi също съобщи, че обмисля нещо, което дълго време беше абсолютно немислимо: евентуално затваряне на завода там.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: