Заседналият кораб край Яйлата: Обезопасяването започна седмица след инцидента, водата вече е замърсена

„Престъпно бездействие на институционално ниво“ – така Борислав Сандов от „Зелено движение“ описва случилото се със заседналия край Камен бряг кораб Vera SU.

Той се вряза в скалите край местността Яйлата още на 20 септември и заплашва да се превърне в „екологична бомба“, ако не бъде разтоварен и изтеглен, тъй като на борда има 3300 тона азотни торове.

Резултатите от пробите за азот нитритен показват, че има индикации за замърсяване на морската вода от товара на кораба. В момента екип от експерти от Варна са на място за повторна проверка и пробонабиране, съобщиха от Басейнова дирекция в морската столица, които взеха две проби от водата на 25 септември.

Eдва на 27 септември започна операцията по обезопасяване на кораба. С втори кран, поставен на плаваща платформа, товарите ще се прехвърлят и извозят. На палубата на крана е монтирана 15-тонна машина за пълнене на торби с вместимост 1 тон всяка. Продукцията ще бъде извозена и складирана на пристанище Варна до пълното възстановяване от корабособственика на направените от държавата разходи.

При достатъчното облекчаване на товара от заседналия кораб, ще се създаде възможност за свалянето на плавателния съд от скалите с два влекача.

Вчера транспортният министър Христо Алексиев издаде заповед, с която разпореди на компетентните държавни структури да започнат незабавни действия по освобождаването на плавателния съд.

"Технически е обезпечена операцията по освобождаването на плавателния съд. В изпълнение на заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев, логистичният план е в действие и се изпълнява стриктно. Укрепен е заседналият товарен кораб Vera SU с доставените тази сутрин резервни котви. Целта е да бъде избегнато евентуално разместване на плавателния съд при влошаване на метеорологичната обстановка", съобщават от Министерството на транспорта.

В следобедните часове пристигнаха аварийни екипи от "Морска администрация", които обезопасиха кораба с по-тежки и специални котви, защото той до момента бе захванат с въжета за две от скалите. Тези действия се налагат, защото се очаква влошаване на метеорологичните условия още в понеделник, усилване на вятъра и сериозен отпор от страна на морето. Екипите, които отговарят за изтеглянето на Vera SU, ще водят надпревара с времето.

Корабът е отплавал от пристанище Южни в Украйна и е заседнал край Камен бряг преди седем дни – на 20 септември. Той е дълъг 90 м и широк 12 м, плава под панамски флаг. Построен е в Нидерландия през 1989 г. В специализирания сайт Vessel Finder няма информация кой е собственикът на Vera SU. Според Maritime.bg - собственикът е турска компания.

Според транспортния министър – „безотговорното отношение от страна на карабособственика доведе до пълното ангажиране на държавните институции през последните дни“. “По никакъв начин няма да толерирам безотговорно отношение към здравето на хората, околната среда и нерегламентирани и непрозрачни търговски интереси”, заяви Христо Алексиев, цитиран от сайта на ведомството.

Заповедта му предвижда безопасно разтоварване на товара, извеждане на кораба от плитчините на местността Яйлата и впоследствие задържане на плавателния съд и товара до пълното възстановяване на направените от държавата разходи при операцията.

Временно изпълняващият длъжностите капитан на Пристанище Варна и директор на Дирекция "Морска администрация" в града Валентин Джамбазов е дал на собственика на кораба Vera SU срок от близо месец - до 15 октомври, за да го изтегли от защитената местност Яйлата. За това съобщи специализираното издание Maritime.bg.

На мястото на инцидента е бил командирован изпълнителният директор на ИА “Морска администрация” кап. Живко Петров за координиране и контролиране на предприеманите действия. Според министерството той е в постоянна връзка с Христо Алексиев.

Водолазът Найден Недев извърши независим оглед на заседналия кораб и показа в свое видео в YouTube, че около него има изтичане на азотна тор. Той е взел и проби от зоната на носа на кораба, където, по думите му, вече има изтичане на опасния за природата материал. Недев твърди, че има наклоняване на кораба към левия борд и е въпрос на часове да стане тежка авария.

Държавата започва незабавни действия по освобождаване на заседналия кораб край Камен бряг (видео)

Според него най-правилно е товарът да се пренесе в малки лодки и така да бъде освободен.

„Екипажът продължава да стои на кораба. Корабът – необезопасен“, каза Борислав Сандов (доскорошен депутат от ДБ) пред БНР в понеделник сутрин.

Той отново предупреди, че Vera SU може да се превърне в екологична бомба, ако не се предприемат бързи действия. „Там е люпилня. Там е пълно с малки риби и има огромно биоразнообразие. Ще бъде унищожена както жътвата на рибарите в доста голям периметър, така и условията за развитие на туризъм. Екологичните щети могат да бъдат много сериозни“.

„Във всяка друга държава с акватория - при такава случка щеше да има още от първия ден хора и лодки“, добави Сандов. „Директорът на „Морска администрация“ не може да бъде вдигнат от дивана, за да започне да работи онова, което му е вменено по закон“.

Според Андриан Вълчев - капитан далечни плавания и експерт по корабно застраховане – ролята на собственика на кораба и на застрахователите е водеща в случая. „Те трябва да поемат инициативата, за да се уреди този казус“, каза той пред националното радио.

Димитър Димитров - заместник-председател на Асоциацията на морските капитани – каза, че държавата не бездействала. „Мерки са предприети, включително и преди засядането, ако проследите нещата. Има и други такива случаи – поради небрежност на екипажа корабът тръгва в грешна посока“, заяви той пред БНР.

Специалистът допълни, че „3 хиляди тона не могат да се разтоварят с гумени лодки по никакъв начин“. „Ако се действа прибързано, възможно е катастрофата да настъпи по-бързо“, смята Димитър Димитров.

Очаква се в последваща операция по частично разтоварване на Vera SU да се включат влекачи, плаващ кран и баржи.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024