След шестгодишно отсъствие NBA се завръща в Китай. Значението на новината е отвъд самия баскетбола - в последните десетилетия той е една от малкото точки на близост между Пекин и Вашингтон, които все повече се възприемат като геополитически съперници.
През 2002 г. китаецът Яо Мин е избран в отбора на „Хюстън Рокетс“, което значително увеличава популярността на NBA в Китай. Стотици милиони китайци следят играта на своята звезда, а това отваря вратите на най-големия пазар на света за американския баскетбол.
Между 2004 г. и 2019 г. отборите на NBA често провеждат предсезонни мачове и турнета в азиатската страна. Тимове като „Хюстън Рокетс“, „Лос Анджелис Лейкърс“ и „Бостън Селтикс“ организират демонстрационн срещи за феновете в големи китайски градове през два-три месеца.
Всичко това приключва през октомври 2019 г., когато тогавашният генерален мениджър на „Рокетс“ Дарил Мори публикува пост в подкрепа на протестите за демокрация в Хонконг в Twitter (сега X).
В отговор Пекин спира излъчването на NBA в Китай, китайските спонсори късат отношенията си с американската баскетболна лига, а на отборите е забранено да организират мачове в страната.
В последните години NBA постепенно се завръща в ефира на китайските държавни телевизии, но възможността местните фенове отново да видят най-големите звезди на баскетбола на живо е короната на това културно разведряване.
Неговото начало ще бъде дадено този уикенд с два мача между „Финикс Сънс“ и „Бруклин Нетс“, които ще се проведат в петък и неделя в хотел The Venetian в Макао. А какъв е интересът към тях показва историята на Буке Лю, който дава близо 1000 долара, за да си купи билет на черно. Подобни цени обикновено се плащат за мачове от финалите на NBA, а не за предсезонната подготовка. Освен това „Финикс Сънс“ вече има насрочен мач от редовния сезон през януари в Пекин, за който билетите са едва 15 долара.
Но Лю, който е фен на отбора, няма проблеми с това.
„Струва си. Те играят в Китай“, казва той пред CNN.
Но не само китайските фенове печелят.
Защо NBA има нужда от Китай?
Ако някога „Лигата на извънземните“ се радваше на постоянно растящи рейтинги в родината си, то в последните години тенденцията се обръща. Излъчванията на ABC, ESPN и TNT в редовния сезон 2024–2025 средно са привлекли по 1,53 милиона зрители - с 2% по-малко от предходния сезон. Откриващата вечер по ESPN е събрала 1,6 милиона зрители - спад с 42% в сравнение с откриването на сезона 2023 г. с участието на Виктор Уембаняма.
Първият мач от тазгодишните финали има най-ниската гледаемост за последните 37 години - 4,7 милиона зрители, а „Мачът на звездите“ почти удари историческо дъно. Според Front Office Sports последният звезден уикенд е вторият най-малко гледан в историята. Първото място в тази негативна класация заема „Мачът на звездите“ от предходната година.
На този фон готовността на Лю да плати 980 долара за билет е впечатляваща? И той не е единствен.
Преди разривът от 2019 г. близо 500 милиона души - повече от една трета от населението на Китай — са гледали NBA, според оценка на Tencent, която в момента притежава дигиталните права за излъчване на мачовете. Към онзи момент около 300 милиона души в Китай играят баскетбол, по думите на заместник-комисаря на лигата Марк Тейтъм.
През 2022 г. стойността на NBA China, подразделението на NBA, което управлява всички операции в региона на Голям Китай, се оценява на приблизително 5 милиарда долара.
По друг начин казано, Китай е най-големият пазар за NBA извън САЩ, а готовността на местните фенове да плащат космически суми, за да получат достъп до своите баскетболни кумири, е спасителен пояс на фона на спадащия интерес към лигата в други региони и в САЩ.
Затова и някои от най-големите имена в „Лигата на извънземните“ вече правят стъпки към изграждане на лична връзка с китайските си фенове. Леброн Джеймс, Стеф Къри и Никола Йокич обиколиха Китай по-рано тази година, за да популяризират своите баскетболни кецове.
Много играчи от NBA се появяват в различни китайски социални платформи - от Weibo до Douyin (китайската версия на TikTok), за да споделят моменти от живота си с една единствена цел – да увеличат известността си сред китайските фенове.
Проучване на S&P Global Market Intelligence от 2024 г. дава отговор защо - едва 23% от американците, които използват интернет, гледат NBA. В Европа този процент е още по-нисък - 10%. Не така стоят нещата обаче в Китай, където 52% от анкетираните са заявили, че гледат онлайн мачове от Лигата.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: