"София била без градски транспорт за няколко часа и е водеща новина. Пловдив е без градски транспорт от 10-15 години - и нищо"
Подобни шеги обикаляха с дни социалните мрежи, докато правителството на Росен Желязков вадеше 15 милиона лева за увеличение на заплатите на шофьорите в София.
Пловдив е втори по големина в България, но е шести в света по задръствания според индекс на технологичната компания TomTom.
Всеки ден в града влизат по около 220 000 автомобила на хора, които пристигат на работа от съседните градове и села (по данни на общината от 2025 г.).
Трафикът по улиците е кошмарен - включително заради безумните градоустройствени решения и вечни ремонти - а вместо градският транспорт да облекчава движението, се е превърнал във виц.
Ако София трябва да си изстрада промяната, Пловдив има да тегли четвърти пореден мандат на ГЕРБ.
Мнозинството на кмета Костадин Димитров в Общинския съвет доскоро зависеше и от гласовете на сдружението "Браво, Пловдив" на бизнесмена Иван Петлешков, с когото Бойко Борисов скоропостижно скъса връзки след скандала за полицейския чадър над контрабанден канал за цигари.
Именно кадри на "Браво, Пловдив" управляваха транспортния сектор в общината от началото на мандата на Димитров - време, в което трябваше да заработи нова електронна система за таксуване и още по-важно, да се подпишат нови дългосрочни договори за обслужване на градския транспорт.
Нищо от това не се случи: политическият скандал само освети друга драма на хоризонта, свързана с недоизказани намеци за корупция по адрес на ГЕРБ.
Всички автобусни линии в Пловдив - единственият вид масов обществен транспорт - са изцяло частни за разлика от София. Чак през пролетта на 2025 г. градът реши да учреди свое предприятие, за да може да използва европейски средства за обновяване на автопарка.
22 от 29 линии се обслужват от фирми на един човек: Петко Ангелов е един от най-големите товарни превозвачи в България.
Както линиите на Ангелов, така и останалите седем автобусни маршрути се изпълняват по извънредни едногодишни договори, без конкурс, в очакване на обявяването на нови обществени поръчки. Почти всички договори ще изтекат през есента на 2025 г., а останалите са до март 2026. Общината още не е решила кога и как ще ги проведе.
Пак по спешност фирма на Петко Ангелов получи и 50% от автобусните превози между София и Пловдив, за които пътниците не могат да резервират или предплатят билета си предварително, а се записват за място през Viber. Дотук се стигна, след като предходният превозвач "Хеброс бус" беше изгонен от градския транспорт заради системни нарушения и в знак на протест собственикът му просто реши, че няма да изпълнява линиите си до София.
Също както в София - в момента заплатите на водачите са по-високи от средното за областта.
Обяви за работа двете по-малки компании-превозвачи обещават надница по 15 лева на час, или малко над 2600 лв. при 22 стандартни работни дни. За сравнение, НСИ показва 2089 лв. средна брутна заплата в област Пловдив към март 2025. Стачки няма.
Зависимостта на местните власти от частни интереси в транспорта започва много по-рано.
Пловдив е учебникарският пример за това, че приватизацията без контрол води до още по-лоши резултати от некадърно публично стопанисване.
През 2007 г. общинското предприятие "Градски транспорт" е продадено на Ангел Батаклиев след три поредни неуспешни търга, спрени заплати на шофьорите и блокирани сметки. Дружеството продължава да работи на ежегодна загуба за милиони в продължение на няколко години.
Договорът на Батаклиев е прекратен през 2013 г., след като общината засича, че автобусите му не отговарят на минималния екологичен клас, а изпълнението на курсовете е под 50%. Лините са преразпределени на други частни фирми, а съществуващите дотогава тролейбусни маршрути са спрени завинаги.
Вместо услугата да се подобри, стана още по-неизползваема. Изведнъж Пловдив реши да се оборудва с т.нар "щъркели" - през 2015 г. тръгнаха тесни, маломерни бусове, с подове на две нива, което ги прави негодни за хора с увреждания, с малък брой седящи места.
Обществената поръчка тогава пропуска да задължи превозвачите да снабдят превозните си средства с климатици - нещо необяснимо за град, в който температурата през лятото на сянка стига до 45 градуса. Общината беше неспособна да убеди фирмите-превозвачи да пускат климатиците дори когато ги има, вместо да правят икономии от гориво.
По това време деградира и цялото обслужване - в местните медии можете да прочетете потресаващи истории за скандали с шофьори, които отказват да качват пътници, кондуктори, които препродават стари билети, държат се непристойно с ученички или пушат в автобуса (последният случай е от април 2025 г.).
Защо в Пловдив още се продават хартиени билетчета на ръка?
Преди 10 години общината плати около 20 милиона лева за внедряването на е-таксуване и следене на точността на трафика. Системата никога не заработи, а и до ден днешен ще видите табели "Билети при шофьора" на предното стъкло на автобуса.
Електронните табла за разписанията бяха монтирани, но показваха напълно заблуждаващи данни. Апаратите за продажба на карти изгниха по спирките. През 2024 г. дори Google Maps спря да показва актуални данни за транспорта.
Изпълнителят "Индра системас" от Испания уж беше даден на съд, който не може да се произнесе вече няколко години на първа инстанция. През 2020 г. прокуратурата симулира разследване за безстопанственост с петгодишно закъснение, което, естествено, не стигна доникъде. Също като градския транспорт.
През 2023 г. е подписан нов договор за 12 млн. лв. с "Тикси" за сходна услуга - електронна разплащателна система с апарати, подобни на тези в градския транспорт на София (по които фирмата също е работила при внедряването през 2021 г.). Главен акционер в "Тикси" е Николай Недялков, бивш директор на "Информационно обслужване", по-малки дялове имат фондът "Сиесайеф" и Българо-американска кредитна банка, представлявани от Цветелина Бориславова.
Валидаторите им са инсталирани и са тествани по една от линиите, но и досега услугата функционира само частично и с множество проблеми.
Таблата по спирките не са включени в услугата и продължават да стоят като паметници на глупостта вече десет години.
На сбогуване с властта бившият зам.-кмет по транспорта Ерол Садъков ("Браво, Пловдив") твърдеше, че бил подлаган на натиск да подпише анекс към договора в размер на близо 50% от цялата му стойност, че компанията криела данни за приходите от продажби и че монтирала устройства в автобуси, които не са в движение.
От "Тикси" отричат обвиненията му като "несъстоятелни" в репортаж на "Капитал" и критикуват досегашните отговорници по транспорта в некомпетентност.
Дали наистина общинарите толкова си могат - или причината за постоянната криза в Пловдив е много по-сериозна - това е тема за отделен разговор.
Но жителите на града отдавна разчитат на лични автомобили или алтернативен собствен превоз към индустриалната зона. Затова и трафикът става все по-негостоприемен. Но за разлика от стачката в София - тук синдикатите си мълчат.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: