Снимка: © Getty Images

Когато летищата заработят на по-високи обороти, границите отворят отново и хората могат да летят свободно от една точка до друга, на пътниците непременно ще им се наложи да променят своите навици. Малки и големи летища по света вече подготвят стратегии, за да осигурят безопасното придвижване на пасажерите, нужно заради все още разпространяващата се пандемия Covid-19.

Някои промени в целия процес на въздушното пътуване вече са факт, след като индустрията претърпя истински срив. Експерти изчисляват, че оттук нататък, докато пандемията съществува, чекирането ще отнема до четири часа, пише Forbes. Ще трябва да се спазва необходимата социална дистанция спрямо останалите пътници, ще бъде нужна дезинфекция на пасажерите и техния багаж, по-широки пространства при различните линии за проверка и по-дълго чакане, преди пътниците да се озоват на борда.

Девет от десет експерти очакват много по-бавна подготовка на самолета за предстоящ полет, след като вече е изпълнил такъв. Веднага след като кацне, ще бъде нужно прилежно почистване на пътническата и пилотската кабина, а след това на летището ще влязат в сила санитарни мерки.

В краткосрочен план обаче се очаква по-малкият брой пасажери и по-рядко летящите самолети да се окажат факторът, който да намали отлагането на полетите. Все още индустрията е далеч от това да се върне към нормалния ритъм на работа.

Какво да очакваме?

Сред новите стъпки, които се обсъждат в международен план, са: забрана за ръчен багаж, носене на маски и ръкавици, самостоятелно чекиране, самостоятелно предаване на багажа, здравни сертификати или паспорти, кръвни тестове на място и отделни зони за дезинфекция.

Дигиталните технологии ще изиграят ключова роля за бъдещето на въздушния транспорт. Нуждата да намалим „точките на допир“ по летищата води до задължителна употреба на биометрични системи, позволяващи на пасажерите да се качват на борда, използвайки лицето си като паспорт. Няколко авиолинии вече използват тази технология, включително British Airways, Qantas и EasyJet.

Според Световния съвет за пътуване и туризъм „новото нормално положение“ на основните летища по света като „Хийтроу“, „Дж. Ф. Кенеди“ и „Чанги“ в Сингапур ще включва почти задължително онлайн чекиране и безконтактни плащания.

Оттам насетне следват радикалните промени, които летищата трябва да предприемат. Най-вероятно ще започнат със забрана за влизане на територията на летището за тези, които няма да пътуват, с изключение на непълнолетни или нуждаещи се от специални грижи пътници.

Летищата ще се нуждаят от повече системи за биометрично чекиране – само с лицево разпознаване, както и с „пътнически балони“ или тунели, където да се извършват дезинфекции. След като пасажерите са се чекирали, техният багаж най-вероятно също ще преминава през тези специални зони.

На летищата със сигурност ще се появят маркирани линии, чрез които да се спазва социална дистанция в коридорите или на откритите места. В някои зони вече се поставят плексигласови бариери, отделящи служителите и тълпите. На много места има станции за дезинфекция и термокамери.

Фирмата SimpliFlying, която разработва стратегии за авиокомпаниите, в последния си доклад посочва повече от 70 различни детайла при пътуването, които „се очаква или да се променят, или да бъдат нещо съвсем ново“. Една от мерките, които ще бъдат предприети, е маркиране на багажа като дезинфекциран, а друга – електростатична или UV-дезинфекция. Целта им е „да се върне доверието към летенето след Covid-19“.

The Telegraph обяснява, че може и да звучи футуристично, но дезинфекцирането с ултравиолетови лъчи най-вероятно ще се среща на почти всяко летище в света. От „Хийтроу“ вече обявиха, че започват да тестват метода.

Новите предизвикателства след кацането

Повечето процедури след кацането се очаква също да се осъществяват безконтактно. Сред опциите отново попада лицевото разпознаване, което вече например е факт на летища в САЩ, извършващи международни полети.

В самите самолети ще има седалки, които няма да са позволени за пасажерите, за да се пази социална дистанция. Ще се извършва дезинфекция със спрейове и на пътниците ще се предоставя предпазно оборудване, включително маски. Големите европейски авиопревозвачи Air France и KLM вече ги направиха задължителни, а скоро се очаква и другите компании да го сторят.

Що се отнася до храната, плановете са при кратки полети да не се сервира, а при по-дълги да се предлагат леки закуски. Има и авиокомпании, като Hong Kong Airlines, които спряха изобщо да предлагат храна.

Здравен сертификат при пристигане

SimpliFlying прави прогноза, че почти навсякъде по света пасажерите ще трябва да представят вид документ, който да гарантира, че не страдат от Covid-19. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) подкрепя тази мярка. А когато се открие ваксина, съответният сертификат ще служи за доказателство, че пътникът се е ваксинирал.

„Пристигащите ще преминават през още едно премерване на температурата и евентуално проби за Covid-19“, пише Conde Nast и припомня, че на летищата в Хонконг и Виена вече пътниците се тестват за коронавирус, преди да им бъде позволено да пребивават на територията на страната.

От 4 май пристигащите във Виена чрез самолетен транспорт Срещу 190 евро: PCR тест директно на летището във Виена . Услугата струва 190 евро и ако пробата е отрицателна, пасажерът не е длъжен да се подлага на 14-дневна карантина, каквито са привилата в Австрия.

Летището във Виена си партнира с компанията Confidence DNA Analysen GmbH, която извършва тестването. Дадената проба се обработва в рамките на до три часа, след което резултатът се получава лично или по мейл. Ако тестът е отрицателен, то съответният гражданин получава медицински сертификат, доказващ, че не страда от Covid-19.

„Бизнесът не функционира навсякъде по света и с оглед на това колко далечно е разработването на ваксина, може да минат месеци, ако не и години, преди авиокомпаниите да изпълняват толкова полети, колкото преди кризата“, смята журналистът Нираж Чокши от The New York Times.

„Страховете на хората от това да се заразят с вируса в препълнените самолети може да доведат до промяна в модела на заемане на местата в пътническата кабина. Авиопревозвачите първоначално ще опитат да примамят предпазливите пътешественици с намаления, но ако не успеят да запълнят местата, може да започнат дори да вдигат цените на билетите“, смята той.

Прочети