- Когато жени режисират филми, те предпочитат да наемат други жени на ключови позиции. В продукции с поне една жена режисьор, жените съставляват 52% от сценаристите и около една трета от монтажистите и операторите.
- За сравнение - при филмите, режисирани от мъже, жените представляват 12% от сценаристите, 17% от монтажистите и 5% от операторите.
- През изминалата година жени са режисьори на някои от най-смелите и аплодирани филми - Babygirl и Love Lies Bleeding, The Substance и спортната драма "The Fire Inside". Въпреки това, техните успехи остават изключение, а не правило.
Според ново проучване на Центъра за изучаване на жените в телевизията и киното към Държавния университет в Сан Диего, жените представляват едва 16% от режисьорите на 250-те най-касови продукции в САЩ през 2024 г..
Този процент остава непроменен спрямо 2023 г., а положението не се подобрява дори при разглеждането на 100-те най-популярни филма, където режисьорките са само 11%.
Някои от тях като "The Fire Inside" на Рейчъл Морисън бяха пуснати в края на 2024 г. и все още не са финализирали своите боксофис приходи, докато други, като стрийминг хитът на Анна Кендрик "Woman of the Hour", не бяха разпространени в кината и съответно не са включени в изследването на Държавния университет в Сан Диего, уточняват от Variety.
Още една причина статистиката да изглежда така е, че много от тези филми, като "Love Lies Bleeding" на Роуз Глас или "La Chimera" на Алис Роруахер, са разпространени от независими лейбъли, а не от големите студия, което означава, че техните боксофис приходи ще бъдат ограничени.
Въпреки тези уточнения, резултатите ясно показват, че жените режисьори все още са екзотика.
Марта Лаузен, автор на изследването и директор на Центъра, отбелязва успехите на Корали Фаржа ("The Substance") и Халина Рейн ("Babygirl"), но същевременно изразява разочарование от факта, че индустрията не е постигнала значителен напредък.
"Постиженията на Грета Геруиг, Джейн Кемпиън и Клоуи Жао не са довели до възможности за по-голям брой жени“, заявява Лаузен в изявление.
През 2021 Кемпиън получи "Оскар" за най-добър режисьор за филма "Power of the dog", а през 2020 наградата отиде при Жао за "Nomadland". Клоуи Жао е едва втората жена, завоювала приза в тази категория. Първата е Катрин Бигълоу за "The Hurt Locker" през 2009 г.
Изследването "Celluloid Ceiling“, ръководено от Марта Лаузен, анализира заетостта на жените във филмовата индустрия вече 27 години.
Мъжете продължават да доминират в ключови роли на снимачните площадки, но жените постигат напредък в някои области.
През 2024 г. повече жени работят като оператори, сценаристи и продуценти.
Жените съставляват 12% от операторите на 250-те топ филма, което е подобрение с 5%.
Те са и 20% от сценаристите (увеличение с 3%) и 27% от продуцентите (увеличение с 1%).
Броят обаче на жените, работещи като композитори, монтажисти и изпълнителни продуценти, намалява. Жените композират музиката за 9% от най-касовите филми, което е спад от пет процентни пункта.
Те съставляват 20% от монтажистите (намаление с 1%) и 22% от изпълнителните продуценти.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: