Нищо не говори така за една компания, както хората, които работят в нея. Зорница Велкова е бранд мениджър на канадската марка за висококачествени хранителни добавки Jamieson - преди да заеме тази позиция, тя е редовен потребител на продуктите и се явява на интервюто за работа като запален фен.
“Когато реших да сменям Селекта (Селекта Интернационал е представител на различни международни козметични марки), го направих отзад напред - исках първо да проуча брандовете, за които бих работила, и тогава да предприема действия. И всъщност, Jamieson и Aboca ми бяха най-горе в класацията. Бях ги избрала като потребител”, казва тя.
“Това много помага, защото, като си харесваш продуктите, професията ти е лесна. Истината е, че ги бях проучила много преди това, защото търсех подходящите добавки, които самата аз да пия.”
Изкушаваме се да разберем какво пие сега Зори, когато вече познава Jamieson отвътре. Между другото, едно от първите хубави неща на новата работа е, че пътува до Канада и там вижда целия производствен процес на компанията.
“Q-тен, магнезий, пробиотик и колаген”, изрежда Зори. “И витамин C за дъвчене, но него не го броя, защото ми е рутинно.”
Завършила е маркетинг, но споделя, че винаги е имала интерес към сферата, в която работи сега. “Като по-малка исках да уча фармация и по тази причина бях със засилено изучаване на биология и химия. Но и математиката ми вървеше и реших да се отдам на нея. Подготвях се години наред да уча фармация, но се отказах накрая, и то малко емоционално.”
Зори работи 9 години в Селекта - започва в търговския отдел, след това става мениджър обучения и по-късно бранд-мениджър на био козметиката Weleda. Покрай Weleda всъщност започва да чете повече за природата и за по-цялостния подход към здравето.
“Weleda е основана от Рудолф Щайнер, който е основоположник на биодинамичното земеделие и също на така наречената антропософия - наука за човешката мъдрост. Тогава за първи път чух понятия като холистично разглеждане на здравето и влязох в дълбините на здравословния начин на живот”, разказва Зори.
Нещо, което отличава Jamieson от другите марки на пазара, е тяхната 360-Pure® програма, което означава, че всеки техен продукт е преминал поне 360 стъпки за контрол на качеството, преди да достигне до крайния потребител. За мултивитамините, специално, това са повече от 1200 теста - тестват се както съставките, така и част от хората, които са приемали витамините след пускането им на пазара. Неслучайно те са “витамините с най-високо доверие в Канада”.
2020 се оказва предизвикателна за бизнесите, свързани със здравето, по малко по-различен начин, отколкото за останалите.
“2020-а е страшна истерия”, казва Зори.
Свръхтърсенето изкривява доставките, а при Jamieson, като канадски бранд, за да пристигне стоката до България и до Европа, тя трябва да пропътува океана.
“В световен мащаб скокът на търсенето при Jamieson е старото потребление по 5 и повече. И това е от всички страни. За разлика от досега, когато и да има проблем, той е бил с доставките в дадена държава или, да кажем, континент, сега изведнъж целият свят се оказа в една и съща ситуация. Тъй като Jamieson използват естествени суровини, те не могат да произведат толкова много и всъщност най-кризисното беше липсата на наличност. Търсенето определено беше по-голямо от предлагането”, казва Зори и дава един пример с българската реалност.
“Когато някой от Щаба даде интервю по телевизията и каже пийте Витамин D, в следващите няколко дни продажбите се увеличават многократно.
В България Jamieson са премиум продукти и през годините марката се е утвърдила в съзнанието на хората като символ на качество. По време на първата вълна обаче пазарът в един момент дотолкова се изкривява от истерията, че потребителите купуват каквото видят. След това нещата постепенно се нормализират. За добро или за лошо, всяка медийна изява на тема имунитет и предпазване от вируси продължава да влияе на продажбите.
Оказва се, че между пазара в Канада - родината на Jamieson, и българския, има доста разлики, най-вече по отношение на активните съставки.
Хранителната добавка се регулира като храна. Както никой търговец не може да каже, че яйцата лекуват анемия, така е и при добавките - те не лекуват, не са терапия и такива думи не могат да се ползват, продължава Зори. Хранителните добавки се регистрират в Агенцията за безопасност на храните
“Нашият витамин D (бел. а. на Jamieson) на спрей e 1000 единици, а в ЕС трябва да е 400 единици”, разказва Зори за най-новия продукт на канадския пазар - витамин D, който се пръска в устата, а не се капе.
В Канада тъкмо са регистрирали таблетка от 2500 единици витамин D. “Нашите колеги се гордеят с това, но ние не може да я продаваме като хранителна добавка”, разказва Зори. Дава и още пример с витамин B12, който в България може да е само до 50 мг. таблетката.
“Jamieson имат много интересни продукти и за B12, само че всичките са от 250 до 1000 мг., а нашите позволени дози са 50 мг. Наскоро имах разговор с лекар във връзка с пациент, който трябва да пие по 1000 мг. Пациентът си е взел Jamiеson заради качеството, но трябва да пие по 20 таблетки на ден, което е най-малкото неудобно, освен, че изглежда странно. И тя ме попита защо работим с подобни милиграми при положение, че други брандове на пазара имат по-големи дози таблетки.“
Оказва се, че начини да се заобиколят регулациите има. "Ако се загледате по етикетите, ще видите, че някои от нашите конкуренти пишат 1/20 от таблетката. Кой може да си раздели една таблетка на 20 според вас?” Въпросът, разбира се, е риторичен.
Същото се прави и с течните добавки. На някои етикети може да срещнете странно формулирана дозировка: разтваряте една капка в 150 мл. вода и изпивате една супена лъжица от тази вода.
“Като имаме нов продукт, първо правим български етикет и спрямо регулаторните изисквания за допустимото количество активни съставки, регистрираме продукта в Агенцията”.
Ако представители на Агенцията за безопасност на храните не отидат в аптеката или в друга точка на продажба обаче, те няма как да разберат какво е на рафтовете, в случай, че вносителят и производителят не е минал през нея. Затова и разговорът за качеството и за контрола е толкова важен.
Прекарваме със Зори един работен ден, който свършва с урок по тенис. Спортът е важна част от онзи холистичен поглед към здравето, който някога я пленява и предначертава донякъде кариерата ѝ. Заради вманиачаването в имунитета, не ни остана много време да обърнем внимание на естетичната страна на здравето.
“Заради нея пия Q10 и колаген”, смее се Зори. Казва, че “сезоните на красотата” са пролетта и есента. Тогава косата започва да пада повече, ноктите са по-слаби, кожата се омазнява или, обратно, се изсушава и се замисляме, че “нещо ни липсва”.
Как обаче човек да знае какво да пие и колко? Една от идеите на Зори за следващата година, по която вече се работи, е приложение, в което да можете да изберете как се чувствате и какъв е начинът ви на живот и то да ви препоръча комбинацията от добавки, които да приемете. Така може да има пакет за Сърце, или пакет за Спорт, за Красота.
За довиждане се черпим по един дъвчащ витамин C и си пожелаваме да сме здрави.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: