9 култови тоалета от червения килим на "Оскарите", които някога са били обект на подигравка

Снимка: © Alamy

От Барбара Стрейзънд до Бьорк и Фарел Уилямс – ето кои са смелите визии, които някога са били осмивани на "Оскарите", а сега са възхвалявани и смятани за култови.

Наградите „Оскар“ са не само най-голямата вечер в киното, но и в модата. Както разказва Диджана Мълхърн, автор на новата книга „Червеният килим на Оскарите“, пред BBC Culture: „Успешният момент на червения килим може да катапултира актьор в статут на суперзвезда, да превърне модна марка в желано име, да доведе до изгодни рекламни договори и да осигури следващата главна роля.“

Джули Кристи, 1967

Джули Кристи, 1967

На церемонията по връчването на "Оскарите" през 1967 г. актрисата Джули Кристи вече има репутацията на моден бунтар на червения килим. Година по-рано, когато спечели наградата за най-добра актриса за ролята си в Darling, тя се появи в домашно изработен гащеризон от златисто ламе, ставайки първата жена, приела награда на филмовата Академия, облечена в панталон. 

През 1967 г. обаче предизвиква истински фурор със своята къса рокля на точки. Анализаторите определят това като ключов момент в модата на "Оскарите", когато протоколът започна да отстъпва място на свободата на изразяване. Същата година списание Time каза, че облеклото на Кристи има „по-голямо влияние върху модата, отколкото всички дрехи на 10-те най-добре облечени жени взети заедно“.

„Джули Кристи наруши правилата“, казва Мълхърн. „Шлюзовете се отвориха благодарение на нея.
 

Барбра Страйсънд, 1969

Барбра Страйсънд, 1969

Годината е 1969-а, когато 26-годишната Барбара Стрейзънд излиза за първия си Оскар за най-добра актриса за Funny Girl. Историята гласи, че тя имала два варианта за тоалет: класическа и консервативна рокля на Dior или панталон с пайети на Arnold Scaasi с камбанка. Избира да иде с „парти пижамата“, но не предвижда, че под светлините облеклото ѝ изглежда напълно прозрачно. 

„Това беше още един пример за млад човек, който излиза от нормите и се откъсва от оковите на това, което по-старото поколение диктува, казвайки: ние сме свободни и независими и сами вземаме решенията си“, казва Мълхърн.
 

Шер, 1986

Шер, 1986

Отхвърлена за актьорска номинация за ролята си в Mask – въпреки че спечели наградата за най-добра актриса на филмовия фестивал в Кан – Шер бе решена да не бъде игнорирана от никого в нощта на "Оскарите" през 1986 г. Тя се появи на церемонията с тоалет на дизайнера Боб Маки, състоящ се от бралет с черни кристали, пола с опасно ниска талия и кашмирен шал. Визията беше завършена с пищна прическа. 

„Тя каза на Маки, хайде да полудеем. Направи го скандално“, коментира Мълхърн. 

Две години по-късно Шер все пак спечели наградата за най-добра актриса за Moonstruck. Тогава отново е със зашеметяващо творение на Боб Маки.
 

Гуинт Полтроу, 2002

Гуинт Полтроу, 2002

Роклята на Гуинет Полтроу събра куп критики, а модният редактор на Guardian нарече нейния тоалет на Александър Маккуин „по-подходящ за пазара, отколкото за червен килим“. 

„Мисля, че една от причините хората да реагират толкова зле беше, че когато тя спечели наградата си за най-добра актриса няколко години по-рано, изглеждаше толкова красива, почти като принцеса. Беше дразнещо да я видиш така различно изглеждаща“, казва Мълхърн.
 

Бьорк, 2001

Бьорк, 2001

През 2001 г. Бьорк се появи в рокля, наподобяваща лебед, с оранжев клюн, опрян на гърдите й. „Вероятно едно от най-глупавите неща, които съм виждал“, каза модният експерт Стивън Кохокару. 

Но бялата рокля от тюл – на македонския дизайнер Марян Пейоск – сега се възприемана като емблематична част от модната история. Влиза дори в изложби в MoMA и Met и е вдъхновение за Valentino.
 

Никол Кидман, 1997

Никол Кидман, 1997

На пръв поглед изглежда, че няма нищо особено около роклята на Никол Кидман от 1997 г. на Christian Dior, модно творение в сатен от Джон Галиано, който тъкмо бе станал творчески директор на дизайнерската къща. Моментът обаче е забележителен. По това време благодарение на Джоан Ривърс критиците на червения килим се издигаха. 

Ривърс нарече тоалета на Кидман „най-грозната рокля, която някога съм виждала“.

„Тогава наистина комерсиализацията на червения килим излезе на преден план“, казва Мълхърн. С няколко изключения, периодът от 2002 до 2010 г. се превърна в скучен парад на красиви рокли. 
 

Селин Дион, 1999

Селин Дион, 1999

За визията на Селин Дион от "Оскарите" през 1999 г. не самото облекло – бял сатенен смокинг костюм на Christian Dior – бе необичайно. А това, че тя всъщност го носеше наобратно. 

„Предполагам, че просто искаше да го носи по различен начин“, коментира Мълхърн. Но в година, когато повечето други присъстващи на червения килим играеха на сигурно, критиците се нахвърлиха върху нея. 

По-късно певицата се превърна в нещо като модна икона именно заради авангардните си избори. 
 

Фарел Уилямс, 2014

Фарел Уилямс, 2014

Като повечето мъже на наградите "Оскар" през 2014 г., Фарел Уилямс, номиниран за песента Happy от Despicable Me 2, се появи в черен смокинг – само че неговият включваше чифт къси панталони вместо класически дълги. Наречен „бермудски смокинг“, тоалетът му на Lanvin привлече още по-голямо внимаине заради липсата на чорапи.

За пореден път Джоан Ривърс имаше какво да каже, коментирайки: „Той изглежда така, сякаш представляваше Гилдията на близалките, отдаваща почит към „Магьосникът от Оз“. „Ню Йорк Таймс“ го нарече „съмнителна модна тенденция“, задавайки въпрос дали късите панталони имат място на официално събитие като "Оскарите".

Това не спря Уилямс отново да обуе къси панталони на наградите "Оскар" през 2019 г., този път в камуфлажна комбинация от Chanel. Тогава обаче вече не беше сам. 

Били Портър, 2019

Били Портър, 2019

През последните няколко години се появи нов пионер на червения килим в лицето на Били Портър. През 2019 г. актьорът и певец носеше смокинг рокля на Christian Siriano, която съчетаваше класическо черно кадифено сако, папийонка и бяла риза с… пищна рокля надолу. 

Портър каза, че целта му е да бъде „ходещо произведение на политическото изкуство“ и да предизвика очакванията за мъжественост. Ако жените могат да носят панталони, защо бе толкова голям проблем, че той носеше рокля? 

„Аз не съм драг куин, аз съм мъж в рокля“, каза той. „Хората наистина ще се чувстват неудобно с черното ми дупе в бална рокля – но това не е ничия работа, освен моя.“

„Беше просто брилянтно“, коментира Каролайн Стивънсън. „Мисля, че това наистина се откроява като начин да се направи лично изявление, в рамките на този строг дрескод, което наистина отразява случващото се в обществото, но също така отразява и неговата личност.“

Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам