Разговорите на пилотите от L39 с кулата може да разкрият причината за катастрофата

Ако бъдат публикувани разговорите между пилотите на катастрофиралия самолет Л39 и ръководството на полета в наземната кула, причините за фаталния инцидент може да станат ясни.

Това коментира журналистът Димитър Ставрев от списание "Криле" в интервю за Нова ТВ след доклада на Военна полиция за смъртта на летците Петко Димитров и Венцислав Дункин на 13 септември.

Според изводите на разследването - единствената причина за падането на самолета е поемането на "необосновано висок риск" от пилотите и нарушаване на полетния план.

Ставрев обаче коментира, че не може да си обясни защо Димитров и Дункин ще си позволят такова нарушение и насочи вниманието към ръководството на полета.

Оказва се, че по действащите правила във ВВС - само ако екипажът на самолета обяви аварийна ситуация, ръководителят полети може да се намесва и да им дава инструкции. Това е промяна на по-ранните изисквания във Военновъздушните сили.

Журналистът посочи, че командването в кулата вижда много добре какво се случва по време на полета и би трябвало да "подскаже на пилотите, че параметрите не отговарят на полетния план".

Сега обаче във ВВС нямало такива задължения. Вместо това ръководителите полети наблюдавали за промени в метеорологичната обстановка или за поява на птици в района на летенето.

Димитър Ставрев обърна внимание и на липсата на нормален нальот в българската бойна авиация. По стандартите на НАТО летците би трябвало да имат поне 180 часа на година. В България този стандарт е снижен до само 80, а двамата загинали пилоти са летяли само около 50 часа на година преди катастрофата.

При това - като инструктори на курсанти от военното училище в Долна Митрополия, те имат по-висок от средния за България нальот, а по неофициална информация той е около 30 часа годишно.

"В годините на прехода авиацията беше деградирана тотално. В момента мъжете и жените във ВВС правят чудеса от храброст. Летят изключително малко, но изпълняват задачите си 24/7. Правят дежурства за ер полисинг, през лятото два вертолета летяха, за да гасят пожари", каза още той.

Проблемът не е в това, че е проведен ден за демонстративни полети, защото те са начин да се покаже какво се случва в армията.

"Обществото има нужда от армия, но трябва и да се отделят пари за тази дейност", каза още журналистът.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Великобритания и Франция ще представят план за прекратяване на бойните действия в Украйна (Обновена)

Зеленски получи топло посрещане във Великобритания след скандала в Белия дом

17:32 - 02.03.2025
Важно днес

“Левски” съсипа червения празник с гол в последната секунда във Вечното дерби

До 90 мин. ЦСКА водеше с 2:0, но не успя да победи

15:55 - 02.03.2025
Еврото - въпроси и отговори

Какво ще стане със заплатите, ако се приеме еврото?

15:32 - 02.03.2025
Важно днес

Нелепо паркирана полицейска кола блокира трамваи в центъра на София

По случая е започнала проверка в МВР

13:55 - 02.03.2025
Важно днес

Хиляди блокираха Ниш за 18 часа в един от най-масовите протести в Сърбия

Протестите в Сърбия не стихват четвърти месец

11:29 - 02.03.2025
Важно днес

Израел прекъсна доставките на хуманитарната помощ за Газа

Първата фаза на примирието изтече в събота, а "Хамас" отказва удължаването ѝ

10:12 - 02.03.2025
Важно днес

Ограничения в движението заради мача "Левски-ЦСКА" в София

Организацията на трафика ще става по преценка на полицията

09:47 - 02.03.2025
Спорт

Най-чаканият мач на стадион “Диего Марадона” завърши без победител

Троен възел на върха в Италия

21:20 - 01.03.2025
Бизнес

Турска компания купува ключово златно находище в България

Turker Mining ще придобие 100% от собствеността на проекта "Розино"

20:39 - 01.03.2025