5 гимназии предлагат обучение за дрогеристи по идея на dm. Защо е интересно?

5 гимназии предлагат обучение за дрогеристи по идея на dm. Защо е интересно?

Дрогеристите са експерти по красота, хранене и здраве. Професията е официално призната у нас от 2019 г. и е включена в Националния класификатор. Както често се случва, първият импулс за иновации на трудовия пазар и в образованието идва от бизнеса - в случая от немско-австрийската верига dm.

Дрогеристите предоставят специализирана продуктова информация, познават химичната природа на продуктите, съставките и реакциите им, разбират техния начин на действие и взаимодействие. Първите опитни консултанти на dm са преминали своите вътрешни обучения в Австрия.

Осъзнавайки важността за подготвяне на повече българи на местно ниво обаче, компанията, от една страна, инициира създаването на новата професия „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, със специалност „Осигуряване на продуктова информация”, а от друга - създава партньорство с пет гимназии в страната, които предлагат обучение на бъдещите специалисти в новата професия, с прием след 7-ми клас.

Това са:

  • Професионална гимназия по екология и биотехнологии „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. София,
  • Професионална гимназия по химични и хранително-вкусови технологии „Д. И. Менделеев“, гр. Варна,
  • Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Луи Пастьор“, гр. Плевен,
  • Професионална гимназия по производствени технологии „Евлогий Георгиев“, гр. Силистра
  • Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Димитровград.

По темата разговаряме с Александрина Цонева, Мениджър „Връзки с обществеността“ и Маргарита Йорданова, Ръководител екип „Работодателска марка и подбор“

Пълният разговор можете да чуете в подкаста.

Маргарита, заедно с още трима души сте първият випуск българи, придобили тази специалност, само че в Австрия.

Маргарита: Точно така. Преди може би вече 6-7 г. бяхме изпратени 4 души от dm България на курс в Австрия. Присъстваха също така колеги и от другите страни, в които има dm. В рамките на една година се обучавахме именно по тази специалност, която там се нарича дрогерист. За тази една година изучавахме различни предмети - химия, биология, ботаника, козметика, наука за храненето, като всичко това ни се преподаваше на немски език.

В края на обучението държахме доста тежък изпит пред Стопанската камара на Австрия. Завършихме и взехме дипломи по тази професия, която след това трябваше да въведем и в България.

Говорихме си, че Александрина е завършила в Бон и се пошегувах дали специално е търсила немската компания dm и много ме изненада отговорът ѝ, че имало dm в близост до университета.

Александрина: Да, до университета, буквално залепен за сградата, има магазин dm. И когато имахме по-големи паузи между лекциите, с моите колеги редовно ходехме там, просто за да разгледаме продуктите. За нас беше някакъв оазис на спокойствие, на чистота, на тишина. Самата атмосфера предразполага човек първо да посети магазина, второ да пазарува.

Кое налага хората, които работят в магазините, дрогеристите, да са толкова добре обучени - има много въпроси от страна на клиентите или това е стандарт на вашата немско-австрийска верига, която иска да има отговорите, преди още да са зададени въпросите?

Според мен и двете са верни. В нашите магазини предлагаме асортимент от 16 000 артикула и не всеки наш служител може толкова бързо да ги опознае, така че да може да консултира, а наистина клиентите са все по-изискващи и все по-знаещи.

Когато идват в магазина, те са се подготвили предварително с въпроси. Също така, в днешно време, много хора искат да се хранят по-здравословно, да си купуват по-натурални продукти, да следват тенденциите, които са в козметиката, в биохраните, дори в битовата химия и със сигурност ние искаме да дадем експертно ниво на консултиране. Тази специалност ни предоставя възможността.

Маргарита, какво учихте в Австрия, в продължение на една година. Младите хора, които кандидатстват сега, през целия гимназиален курс ли ще имат специализирано образование, паралелно с останалото. Има ли много за учене?

Много има за учене. Освен стандартните предмети, които изучават учениците от 8 до 10 клас, има специфични предмети, които са типични за тази професия, като например козметика. Учи се за съставките на козметиката, как влияят те върху човешкото тяло. Учениците, в рамките на този предмет, правят козметични продукти в лаборатория и съответно, освен че познават съставките, те могат и сами да правят козметичните продукти. Също така, те учат за билките и лечебните растения.

В България сме изключително богати на лечебни растения, но в днешно време младите хора не ги познават добре.

Как училищата приеха партньорството?

Навсякъде срещаме подкрепа и всички, с които говорим, са много отворени.

Но учителите ще трябва да се подготвят и с малко по-различна материя, нали?

Да, това е голямо предимство и за самата гимназия, тъй като по този начин тя става още по-конкурентноспособна на пазара и дава възможност за избор.

Ветрилото от знания и умения, което вие предлагате, доколкото разбирам, е малко по-широко от това просто да работят в dm. След това те могат и да започнат собствен бизнес, ако решат да правят козметика, предлагате им стаж може би?

Да, точно така. Обучението се провежда в две форми. В София и в Силистра е под дневна форма, което означава, че учениците които, изучават тази професия, в 10, 11 и 12 клас имат възможност всяка година да карат по няколко часа практика в нашите магазини.
Във Варна, Димитровград и Плевен става въпрос за дуално обучение. Там учениците в 11 и 12 клас не просто карат практика, а работят в нашите магазини. Учат и работят едновременно, като подписват с нас трудови договори.

Това означава, че им плащате?

Плащаме им, да. И наистина, това, което са изучили на теория в училището, го прилагат при нас, виждайки нашите продукти и обучавайки се по тях. Така че, когато завършат, имат създадени трудови навици и трудов опит. След това могат да кандидатстват във висше учебно заведение. Ние не ги обвързваме с договори. Ако искат - и ние сме доволни от тях, могат да останат. Ако не искат - могат да учат висше образование. Ще имат много добра подготовка по медицина и фармация.

Могат да станат търговци, могат да се занимават с производство и търговия на био храни, хранителни добавки, битова химия. Могат да станат и предприемачи.

Коя е най-интересната част във вашата работа? Едната от вас е 8 години в компанията, другата - 11 г. Това наистина е добра атестация за един бизнес, да може да задържа толкова време кадрите си. За вас, в личен план, коя е най-интересната част?

Маргарита: За мен в личен план най-интересната част от работата са образователните проекти, които ме свързват с млади хора, с ученици и студенти. Да мога да общувам с тях, да виждам какво мислят те за бъдещето, какви идеи имат. Това е изключително вдъхновяващо, когато общуваш с млади хора, защото те не са обременени.

Младите имат много свежи идеи, много различен начин на мислене и това лично мен ме вдъхновява, кара ме и аз да се замисля, да имам по-различни идеи от останалите.

Александрина, при теб кое е движещото - ти си с малко по-различен профил в компанията?

Маркетинг, корпоративните комуникации, да. Разнообразието на темите при мен е това, което ми дава постоянно вдъхновение и енергия. И въпреки, че отстрани може да изглежда, че правим едно и също, не е точно така. Няма ден с ден, които да си приличат. И кампаниите, които правим, и темите, които засягаме, първо, че са много смислени и важни, не само за нас като компания, но и за нашето общество. Това също въздейства много мотивиращо. Другото е, че ние винаги се стремим да бъдем иноватори.

Постоянно има нови и нови неща, които в България дори не са толкова популярни, но благодарение на колегите в Германия и Австрия и на интензивната комуникация, която имаме с тях, те стигат до нас. И това дава вяра и надежда за бъдещето, че нещата могат да изглеждат по друг начин. Това е вдъхновяващото.

Вие ще се срещате ли с учениците, трябва ли да участвате, да наблюдавате тяхното развитие по някакъв начин, имате ли ангажимент?

Да, имаме ангажимент, още преди да бъдат приети в специалността, защото съдействаме на гимназиите да направят успешен план-прием. Подкрепяме много активно тази специалност, посещаваме училищата, където има седмокласници, разказваме им за нея.
Всъщност най-много седмокласници според мен има в магазините на dm - в кръга на шегата, но младите хора много харесват магазините и продуктите, заради голямото мноогобразие, второ- вие отговаряте на всички TikTok тенденции - азиатски маски с мъх и балончета и т.н..

Наистина е така. Когато започнат обучението си в 8 клас, ние отиваме на посещение, казваме им за dm, запознаваме се с учениците и тогава разбираме, че те наистина много добре познават нашите продукти и се вълнуват, когато им говорим за тях.

Това генерална тенденция ли е или само в България е така? Навсякъде ли марката е толкова обичана от младите? Като цяло, гримът е важен за тях. Ние сме публикували и в ‘‘Булевард България“ статии със психолози, които казват, че когато децата, младите хора се гримират, това е тяхната маска, която им помага по-добре да се справят с живота?

Факт е, че тази възрастова група - на подрастващите,на младежите, е много привлечена от марката dm. При нас могат да се открият продукти - освен стандартните за ежедневна употреба, и много, които сами по себе си са различни, иновативни в най-добрия смисъл на думата - и като състав, и като външен вид. Мисля, че това е нещото, което ни прави магнит за младите хора.

Може би не успокоихме младите хората, че те няма да учат на немски, нали?

Ние учихме на немски в Австрия, да. Това беше доста предизвикателно, но след това преведохме програмата и учебниците. Съдейства ни една от гимназиите - "Асен Златаров", която в момента предлага специалността в София. Заедно с тях разработихме държавен образователен стандарт, и учебен план.

Тоест, тази програма е била един доста по-дълъг процес?

Да. Още откакто завършихме обучението си в Австрия през 2017 г. Оттогава започнахме да адаптираме програмата тук в България. Първо тръгнахме с вътрешно обучение за нашите служители, които работят в магазините. То се провеждаше в различни гимназии в България. След това, през 2019 г., чрез много усилия и съдействие от австрийското посолство в България, успяхме да въведем професията официално. През 2020 г. стартира нашият първи випуск дрогеристи в град Варна.

Оставам с впечатление, че в dm много обичат ученето и съчетаването между работа и образование. На няколко пъти стана дума за това.

Това наистина е една от нашите ценности - вярваме, че човек до края на живота си се учи. А на работното място е особено мотивиращо да придобиваш нови и нови знания, които да трупаш. Не само да извършваш механично задълженията си.

Сега, като приключим с този разговор и отидем в dm, всеки служител в магазина ли можем да попитаме за информация, относно продуктите или определени хора са тези, които отговарят на нашите въпроси?

Ние обучаваме по теми всички служители в различни продуктови обучения. Но тези, които са завършили допълнителното вътрешно обучение за дрогеристи, имат специална значка, върху която е изписано ,,дрогерист по австрийска програма“. Съответно всеки, който иска да получи по-експертно ниво на консултация, може да се обърне към тях.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам