55 млн. евро в подкупи заради покупка на изтребители? Една 17 годишна сделка за въоръжаване, все още предизвиква бури и разследвания в Австрия, както и проблеми на авиогиганта Airbus.
Става въпрос за покупката на 15 изтребителя Eurofighter от Австрия през 2003 г., по това време Airbus все още се нарича EADS.
Сделката за милиарда долари предизвиква скандали и правни спорове години наред.
Защо обаче нещо толкова старо, отново е на дневен ред.
В края на януари стана ясно, че френско-германският концерн Airbus е сключил няколко милиардно споразумение с властите на Франция, Великобритания и САЩ след обвинения в корупция. Airbus се ангажира да плати неустойка в размер на 3,6 милиарда евро. Защо точно тези държави ли? Защото те са конкурентни производители на самолети за гражданската авиация и на военна техника и раздаването на подкупи на правителства и консултанти по света е нарушило конкурентната среда.
Според австрийското списание “Профил", авиационната група или "нейните лобисти" "са платили, предлагали или приемали" за покупката на Eurofighter от Австрия около 55 милиона евро под формата на политически субсидии, такси или комисиони.
Airbus е извършил плащания на 14 лица, съветници или организации. Списанието разполага с документи, които са били част от разследването в САЩ.
Предисторията: През 2003 г. Австрия взима политическо решение за закупуване на 18 изтребителя Eurofighter, като по-късно ги намалява до 15. И до днес покупката е най-голямата оръжейна сделка в следвоенната история в Австрия. По-късно страната се оплака, че е била измамена относно оборудването на способностите има на прехващачи. Последваха и обвинения за корупция. Три анкетни парламентарни комисии се занимаваха с оръжейната сделка.
Контекстът: В края на януари Airbus постигна съдебно споразумение във Франция, Великобритания и САЩ: властите там спряха съответните си разследвания, които се твърдеше за плащането на подкупи в редица страни, между които Малайзия, Шри Ланка, Тайван, Индонезия, Гана или Китай.
Фокусът на разследването е бизнесът с граждански самолети. Както става ясно от документите, с които разполага австрийското списание, допускането за нерегламентираните сделки на Airbus се разпростира и до Австрия - и до спорната продажба на изтребители Eurofighter на австрийската армия през 2003 г.
Съдебните документи от делото в Съединените щати показват, че Airbus е нарушил американските регулации за износ на оръжие. Авиокомпанията се е признала за виновна по това обвинение. Предисторията на това е така нареченият „Международен правилник за движението на оръжия“ (ITAR), който предвижда, че Държавният департамент на САЩ трябва да бъде информиран, когато се изнасят определени оръжия. Целта на това правило е да предостави информация на правителството за продажбата на американските военни технологии.
Airbus допуска умишлени нарушения на тази разпоредба - включително продажбата на Eurofighter в Австрия. Изтребителят, който официално се нарича "Тайфун", съдържа части, които попадат под регулацията на ITAR.
Разследването срещу Airbus започна през август 2016 г. от британската служба за борба с измамите, след като се откриват несъответствия в декларации за плащания към търговски агенти.
Малко по-късно към разследването се присъединяват и френските власти, а американското правосъдно министерство образува собствено разследване срещу Airbus през 2018 г.
Този процес струва 4 мениджърски оставки в Airbus и предизвиква голямо вътрешно преструктуриране. Компанията прави комитет за контрол, който се състои от външни експерти.
Глобите: Airbus ще изплати 2,083 млрд. евро на Франция, почти милиард на Великобритания и 527 хиляди долара на САЩ. Това е най-скъпото споразумение, сключвано до момента в света. До скоро “рекордът” се държеше от Rolls-Royce, които заплатиха 735 милиона евро по подобно дело за подкупване на служители от шест страни по схеми, продължили повече от 25 години. От компанията признаха, че са дали подкупи в размер на над 35 млн. долара на служители от държавни енергийни компании в Казахстан, Тайланд, Бразилия, Азербайджан, Ангола и Ирак срещу сделки за двигатели за самолети.
Продължението в Австрия предстои: Възможно е държавата да започне собствено дело срещи Airbus. Министърът на отбраната на Австрия Клаудия Танер (ÖVP) каза, че ще се изиска обезщетение от авиопроизводителя. Шефът на финансовата прокуратура (структура подчинена на финансовото министерство) и бивш вътрешен министър Волфганг Пешорн също очаква Airbus да бъде обвинен и в Австрия. "От години работим по законните искове на Република Австрия срещу Airbus с всички средства на върховенството на закона. Признаването на Airbus вече трябва да повдигне обвинения в Австрия", казва Пешорн пред APA.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: