За да се справим с проблема за отпадъците, всъщност трябва да се справим с мисленето на хората, които смятат, че да изкарат пари е по-важно, отколкото да спасят бъдещите поколения - думите са на 13-годишната Славина Добрева.
Тя е един от седемте делегати от частно училище „Откривател“, които участваха престижната конференция „Монтесори модел Обединените нации“ (MMUN) в Рим.
Моделът Монтесори на ООН произлиза от традиционния модел на ООН. Той учи децата на изкуството на дипломацията, на преговорите, на изкуството на сътрудничеството и събира на едно място различни възгледи от целия свят,“ разказва Сам Лийвърс , който е преподавател и координатор на MMUN в училището.
Учениците се подготвят за участието в събитието от началото на учебната година. Избират глобалната тема за опазването на околната среда и рециклирането.
„Трябва да се справим с мисленето от типа „защо да се разправяме с пластмасата, когато докато сме живи, няма нищо да се промени. Това ще стане след 100 – 200 години. Защо да се занимаваме с бъдещето, когато то не ни касае,“ така Славина Добрева вижда истинското решение на проблема с пластмасовите отпадъци.
Седемте деца от Монтесори училище „Откривател“ са единствените представители на България в конференцията, но всъщност те работят по теми, представлявайки решенията на проблеми, свързани с Гватемала, Нова Зеландия и Колумбия.
„Те трябваше да се запознаят с проблеми на тези конкретни страни и да вникнат в същността на тяхната външна и вътрешна политика, тяхната екологична насоченост и така предлагат варианти за разрешаването им,“ разказва Цветелина Стоянова, която е преподавател по история и география от 1 до 9 клас в училището.
Конференцията, която се проведе в Рим, на практика поставя участниците в реална среда, симулираща работата на ООН. Делегатите от над 600 страни от цял свят работят в екипи, разработват резолюции и търсят консенсус по сложни теми, които засягат целия свят в наши дни.
„Участието в този форум е полезно, защото учениците ни на практика са глобални граждани. Те се възпитават да бъдат такива. Винаги в процеса на нашето обучение търсят и сами проучват темите. Те са подготвени, чисто практически за света, в който живеем. И на подобни форуми те могат да заявят активната си гражданска позиция,“ казва още Цветелина Стоянова.
По време на подготовката си учениците проучват сами историческия контекст, културните особености и външната политика на страните, чиито проблеми разглеждат.
Така те се научават не само да жонглират с чужди гледни точки, но и да формират своя собствена, а след това да предложат и варианти за решения на глобални проблеми.
Такава е цялостната философия зад образователния модел, който гимназията следва. Тя комбинира българския държавен образователен стандарт, заедно с Монтесори принципите и International Baccalaureate (IB). Целта е учениците да развият критично мислене, насочено към решаване на практически проблеми, така че да са подготвени за реалния живот.
Училището, което подготвя за реалния живот
Как се справят в университета учениците, завършили гимназия в Монтесори и IB среда?
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: