А1 отбелязва 30 години от началото на първата мобилна мрежа в България и обръща поглед назд.
През април 1995 г. "Мобилтел" започва работа с едва шестима служители, а в края на годината обслужва 3804 клиенти, които разполагат единствено с минути за разговори. Тогава мрежата работи по GSM стандарт и покрива само централните части на София. През 1999 г. българските потребители получават достъп до голямата иновация на десетилетието – възможността да изпращат и получават кратки текстови съобщения (SMS).
През следващите години телекомът последователно прави значими крачки в технологичното развитие на страната. За първи път хората в България могат да използват мобилен интернет на телефона си с WAP през GPRS през 2004 година, а през 2005 година компанията стартира и първата 3G мрежа, която първоначално покрива София, Варна, Пловдив, Бургас и Русе.
През 2008 година операторът навлиза на пазара на фиксирани услуги и започва да предлага фиксирана телефония и високоскоростен интернет.
Година след навлизането на 4G през 2016 г. компанията дава начало собствените спортни канали MAX Sport с ексклузивно спортно съдържание. В следващата 2018 година Мтел се ребрандира в А1 и разгръща дейността си в нови дигитални услуги и ICT решения за бизнеса.
Стартът на 5G ULTRA в края на 2020 година съществено увеличава скоростта на мобилните комуникации и създава още повече възможности за общуване, развлечение и работа онлайн.
През 2025 година мобилната мрежа на А1 e обявена за най-бързата в Европа според Ookla®, а в 5G ULTRA са измерени максимални скорости на сваляне на информация от над 2,3 Gbps. 5G ULTRA вече има покритие на 88% от населението, а 4G мрежата - 99,5%.
Модерната фиксирана инфраструктура покрива 80 големи и 145 малки градове или над 1,72 млн. домакинства. Дължината на оптичната мрежа на А1 надхвърля 28 000 км - малко повече от разстоянието между Северния и Южния полюс.
„През изминалите 30 години А1 е част от житейската история на всеки един българин. С иновациите, които въвеждаме, демократизираме достъпа до технологии за българите от всички възрасти. Зад това невидимо за клиентите присъствие стои усилената работа на над 4000 колеги в А1. Вярвам, че занапред ни предстои заедно да постигаме още по-значими трансформации с навлизането на изкуствения интелект и развитието на 6G технологиите“, заяви Александър Димитров, главен изпълнителен директор на А1.
Преходът на А1 от мобилен оператор до най-голямата технологична компания е част от визията на компанията за свързаност, иновации и устойчивост, така че да е винаги в крак с нуждите и предпочитанията на съвременното общество.
Телекомът си поставя мисията на основополагащ стожер на дигитализацията в България, което го превръща в участник във всеки момент от живота на българите.
Потребителите на А1 използват 3,9 млн. мобилни услуги и 1,4 млн. услуги за телевизия и интернет, които им дават възможности за неограничено общуване, електронно обучение, работа в офиса и хибридна среда, ТВ и стрийминг развлечения.
Днес интернетът и комуникациите са задължително условие за развитие на бизнеса и през 2025 година клиентите могат да разчитат на А1 за цялостна технологична интеграция и високоспециализирани решения за софтуер и инфраструктура като услуга, киберсигурност и IoT.
Компанията подкрепя близо 100 000 фирми и публични институции с телекомуникационни и ICT решения, с които да постигат повече ефективност, конкурентоспособност и растеж.
А1 е сред най-големите инвеститори и работодатели в страната. От основаването си досега компанията е инвестирала над 5 милиарда лева и е внесла в държавния бюджет близо 700 млн. лева данъци и осигуровки, изчисляват от А1.
Но приносът към българската икономика не се изчерпва с тези числа – изгражданата през годините инфраструктура, свързаност и експертност подпомагат развитието на десетки хиляди предприятия, които от своя страна създават стойност за бизнеса и обществото.
За своята 30-годишна история А1 е част от професионалната биография на близо 18 000 души и е дала старт в кариерата на над 1600 млади хора чрез своите стажантски инициативи.
По случай годишнината от старта на първата мобилната мрежа у нас, компанията ще изписва 30YearsA1 на устройствата на клиентите до края на годината.
През следващите седмици телекомът ще даде началото на мащабна рекламна кампания и много специални изненади за абонатите си.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: