АПИ откри дефекти в качеството на над 50% от тестваните пътища Снимка: © Getty Images

Над 50% от проверените нови и основно ремонтирани пътища се оказват с отклонения от изискванията за качество - това са изводите на АПИ и Министерството на регионалното развитие, които изготвиха тестове с лазерен профилограф и сондажни ядки от асфалтовите пластове.

Експерти на Института по пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура" са обследвали дали настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа, на които скоро изтича гаранционният срок, са равни.

  • В 4 от проверените 13 обекти са намерени проблеми в надлъжната равност - т.е. деформации, които може да са причинени от некачествени материали, недостатъчна носимост на настилката или проблеми в дебелината на пътната конструкция.
  • В 7 от обектите с взети ядки, са открити отклонения от нормативно изискваните показатели при дебелината на настилката.
  • По магистрала "Струма" са открити отклонения на 12 различни участъка на трасе от 16 км, но се смята, че става дума за локални проблеми.
  • При 5-километров участък от обхода на град Ахелой е установено, че 22 от взетите 32 сондажни ядки не отговарят на проектните и нормативни изисквания. Разликата е и при основните асфалтови пластове, биндера и износващия пласт, а и при цялостната дебелина на покритието.
  • Несъответствия има и в околовръстния път на Добрич и пътя от Бяла Слатина до Плевен - става дума за намалена дебелина на горния износващ пласт.
  • Цеков даде пример, че ако на места изискването е за 21 см с допустимо отклонение от 10% (т.е. минимум 19 см покритие), има проби, показващи едва 15 см обща дебелина на асфалтовите пластове.
  • Общата дължина на проверената пътна мрежа е 165 км.
  • 312 сондажни ядки са взети в хода на общата проверка.

"Изпратени са писма до изпълнителите и надзорните фирми, в които ги информираме за намалената дебелина на основните пластове. Вече са предприети действия за отстраняване на нередностите на един от обектите. До момента няма възражения от надзорните фирми", каза министърът на регионалното развитие Андрей Цеков, цитиран от БТА.

Той не изключи вариант, при който компаниите все пак може да предявят претенции.

В някои от обектите дефектите са "локални", но в други Цеков говори за системно нарушение на изискванията по целия тестван пътен участък.

Проблемът, който МРРБ установява, е, че липсва редовен контрол върху състоянието на пътищата, които все още са в гаранционен срок.

"Това е сериозен сигнал за отклонения в системите на контрол като при изпълнителите, така и при контролните фирми, така и при държавата, за което е необходимо да се повиши качеството", каза Цеков.

Участъците са избрани според графика на изтичане на гаранционната защита. Идеята е била да се предотврати ситуация, в която некачественият път ще трябва да се ремонтира за сметка на държавата вместо от изпълнителя.

Министърът отхвърли критиките, че външните атмосферни условия може да са повлияли при резултатите от взетите проби.

"Там, където липсват 3 или 4 см от асфалтовия пласт, очевидно не са се "изпарили" заради топлото време", коментира той.

Резултатите от двуфазната проверка ще се ползват като основа за следващи инспекции на участъците.

Проверките на обектите в гаранционна поддръжка вече ще се извършват всеки месец.

Цеков отговори условно на въпроса дали ще сезира прокуратурата за всеки от неизпълнените обекти - той обясни, че за това ще е нужна проверка на всеки от актовете и протоколите при изпълнението на участъците.

"Ние сме уведомили ДНСК за разликите между отчетеното при въвеждане на експлоатация и констатациите на настоящите доклади. Ако се потвърди, че са съставени документи, които не отговарят на констатациите в тези доклади, може да има основание за наказателно производство", каза той.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

"Алфа Рисърч": Заявката за правителство мобилизира твърдото ядро на ГЕРБ

Седем партии влизат в 51-вия парламент, ДПС-Пеевски е близо до ДПС-Доган

08:08 - 24.10.2024