Apple обжалва глобата от 500 млн. евро, наложена ѝ от Европейската комисия – санкция, която компанията определя като „безпрецедентна“. Това е поредният сблъсък между американски технологичен гигант и Брюксел, след като ЕС започна активно да прилага новите си правила за регулиране на цифровите пазари.
Производителят на iPhone обвини изпълнителния орган на ЕС, че „значително надхвърля това, което изисква законът“ в спора, свързан с платформата за приложения App Store.
Глобата беше наложена през април, след като ЕК заключи, че Apple е нарушавала новия Акт за цифровите пазари (Digital Markets Act, DMA). Компанията е възпрепятствала разработчиците на приложения да информират потребителите за по-евтини оферти извън App Store – нещо, което DMA изисква изрично.
През юни Apple промени част от правилата в App Store, за да избегне нови санкции от Европейската комисия. Съгласно закона, компанията рискуваше всекидневни глоби до 5% от средния си световен дневен приход — или приблизително 50 млн. евро на ден. В отговор Apple премахна някои от техническите и търговските ограничения за разработчиците и въведе нова система за таксуване при използване на App Store. Промените бяха свързани най-вече с това да се позволи на разработчиците да информират потребителите за по-евтини алтернативи извън App Store — включително чрез линкове или съобщения в самото приложение.
Въпреки това на 7 юли Apple внесе жалба до Общия съд на ЕС – втората най-висока съдебна инстанция в съюза. Компанията твърди, че ЕК я принуждава да въвежда „объркващи бизнес условия“, които вредят както на разработчиците, така и на самите потребители. „Днес внесохме жалбата си, защото вярваме, че решението на Европейската комисия – и безпрецедентната глоба – далеч надхвърлят това, което изисква законът“, заявиха от Apple. „Жалбата ни ще покаже, че Комисията диктува как да управляваме собствения си магазин и ни налага условия, които объркват разработчиците и вредят на потребителите.“
Apple твърди също, че ЕК тълкува прекалено широко какво означава „насочване“ (steering) – тоест възможността разработчиците да казват на потребителите, че съществуват по-евтини оферти извън App Store. Според компанията Комисията вече не разглежда само въпроса дали е позволено поставянето на линк към външен сайт, а и дали въобще може да се спомене или рекламира такава алтернатива вътре в самото приложение.
Питър Наваро, старши търговски съветник на президента Доналд Тръмп, обвини Европейския съюз, че води „правна война“ срещу големи американски технологични компании, като използва регулации като „нетарифни оръжия“ за икономически натиск.
ЕС вече е подложен на критика и от Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Meta (собственик на Facebook и Instagram), който в началото на годината обвини Комисията, че „институционализира цензура“ чрез новите цифрови правила.
Хена Виркунен, вицепрезидент на Европейската комисия по технологичен суверенитет, сигурност и демокрация, заяви през април, че ЕС няма да преразглежда технологичните си регулации само за да постигне търговско споразумение със САЩ.
Същевременно Тръмп постави краен срок до 9 юли за споразумение с ЕС и заплаши, че ще наложи 50% мито върху европейския внос, ако не бъде постигната договорка.
ЕС удря Apple и Meta със 700 млн. евро глоби по новия Акт за цифровите пазари
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: