Милионите авансови преводи за строежа на автомагистрала „Хемус“ са раздадени с договори, предвиждащи нелогични плащания и странни методи за гаранция.

Това съобщиха от в. „Сега“, които разполагат с контрактите между държавното дружество „Автомагистрали“ и фирмите изпълнители по Закона за достъп до обществена информация. Според медията голяма част от договорите са много кратки - едва по 5 страници.

Плащанията по АМ „Хемус“ станаха основна тема, след като вътрешният министър Бойко Рашков разкри за злоупотреби при изграждането на лот 5 от магистралата. Според МВР около 60 млн. лв. от авансовите плащания били изпратени по сметките на кухи фирми, а след това – между юни 2020 и юли 2021 - изтеглени „в чували и сакове“. Знае се само, че са били теглени от подставено лице, а към момента не се знае къде са и как са осчетоводени.

Според документите, представени от в. „Сега“, става ясно, че злоупотреби е вероятно да има и по останалите лотове. Магистралата се строи от частни фирми, избирани от „Автомагистрали“, а превъзлагането на цялата дейност се прикрива чрез разделяне на договорите на три части - за доставка на материали, за наем на строителна механизация и за проектиране.

Според изданието най-съмнителни са договорите за механизация, които били сключени за всички участъци от „Хемус“, включително за лотове 7-9, по които не се предвиждат строителни дейности през следващите 2 или 3 години. За тях няма техническа документация и дори не е очертано трасе, както съобщи главният секретар на МВР Петър Тодоров пред БНР в неделя. Въпреки всичко по договорите са били заложени и платени огромни аванси.

За тези участъци има 6 сключени споразумения за наем на машини на стойност 390,6 млн. лв. По всички договори е предвидено авансово плащане на 35% от сумата и така до края на 2020 г. към фирмите изпълнители вече са преведени 163,5 млн.

Юристи коментират пред медията, че за първи път виждат договор за наем на техника, който позволява авансиране на наема. Те казват, че е било логично „Автомагистрали“ да закупи своя техника на фона на огромните суми за наеми. Такива договори има и при другите лотове на магистралата.

Съмнителни са и рамковите договори за доставка на материали за участъците от 4 до 6. Те са сключени с три фирми - „Европейски пътища“ АД (111,5 млн. с ДДС), „Водно строителство-Благоевград“ (97, 8 млн. лв. с ДДС) и „Автомагистрали Хемус“ АД (84,5 млн. лв. с ДДС). При един от тези участъци - пети, по който техника и материали доставя фирма "Водно строителство-Благоевград", са направени тегленията в размер на 60 млн. лв.

Рамково споразумение по принцип се прави, когато се възлагат еднотипни дейности, но без достатъчна яснота за количествата. Логично е да се предложат единични цени, а с последващи действия да се договарят конкретните обеми за доставки. В този случай обаче сумите по договорите са изплатени на 100% за малко над половин година. Не е ясно дали изобщо са закупени материали.

Не е сигурно и доколко гарантирани са авансовите плащания по договорите за АМ „Хемус“. Държавното дружество „Автомагистрали“ е позволило плащанията да се гарантират не само с банкови гаранции, но и със застрахователни полици. Контрааргументът на ГЕРБ срещу първоначалните данни от разследването е именно гаранцията на плащанията.

Според главния секретар на МВР ведомството има информация и може да докаже, че схемата от пети лот на АМ „Хемус“ „има повторяемост във всеки един друг участък“.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

И Живко Коцев вече е с обвинение за участие в организирана престъпна група

Наложена му е парична гаранция в размер на 20 000 лева.

19:02 - 17.04.2024
Важно днес

Смяна на местата и в "Булгаргаз", Деница Златева вече не е изпълнителен директор

Мястото на Златева заема Веселин Синабов

18:05 - 17.04.2024
Европейски дневници

Гласуването за Европарламент е все по-важно, но интересът в България остава по-нисък

Проучване на "Евробарометър" сочи ръст на интереса към вота

17:07 - 17.04.2024