Няма две мнения - автомобилната индустрия на ЕС е изправена пред криза.
Всички партийни групи в Европейския парламент са съгласни поне по този факт.
- Разходите на производителите в ЕС са около 30% по-високи от тези в Китай заради по-скъпата енергия, работна ръка и суровини.
- Китайските компании имат технологични предимства при батериите, софтуера и др. елементи от създаването на модерните електромобили.
- Не на последно място - Китай тежко субсидира собствената си индустрия, докато през 2025 г. ЕС може да започне да налага глоби за своите компании, които не отговарят на новите цели за съкращаване на CO2 емисиите.
- Според оценки на бизнеса - наказателните такси може да стигнат до 15 млрд. евро, ако не бъдат спазени лимитите за средно ниво емисии от новопродадени автомобили.
Амбицията на ЕС е да забрани производството на нови коли с двигател с вътрешно горене през 2035 г. Но по пътя към нулевите емисии рискува да загуби лидерската си позиция в една от най-важните индустрии със десетки хиляди работни места.
Компанията Audi обяви през септември, че обмисля дали да закрие завода си край Брюксел, където се сглобява луксозния електрически SUV Q8. Причината е, че разходите за производство растат, докато търсенето спада.
Над 3000 са директно засегнатите работници, а няколкостотин подизпълнители също рискуват да останат без поръчки.
Това е и първият случай в 87-годишната история на бранда, при който се говори за затваряне на производствена база.
Всичко това беше тема на дълъг дебат в Европейския парламент във вторник, когато еврокомисарят Валдис Домбровскис беше призован да предложи мерки за справяне със ситуацията.
Идеите му варират от финансиране на технологичния преход в заводите, разширяване на инфраструктурата за зареждане на електромобили и схеми за насърчаване на постепенната смяна на автопарка, до академии за развитие на квалифицирани работници в "зеленото" производство на коли.
ЕК иска Европа да остане глобален лидер в автомобилната индустрия, но не се отказва от досегашните си цели - край на двигателите с вътрешно горене през 2034.
Критики към тази линия дойдоха от всички партии в десния спектър.
Позицията на ЕНП: "Зелените и социалистите искат пълна забрана на двигателите с вътрешно горене, а още нямаме инфраструктура за електромобилите. Вместо наказания през 2025 г. тези пари трябва да се инвестират в иновации от производителите. Забраната трябва да се премахне, тя е грешка".
Българският евродепутат от ЕНП/ППДБ Радан Кънев подчерта, че за разлика от ЕС, САЩ, Китай и Южна Корея постигат успехите си не като забраняват опредлени технологии, а като стимулират развитието на по-модерни и чисти решения.
"Очевидно е, че нещо ни липсва и, чисто логически, това не са административните забрани. Това, което ни липсва, е насърчението на иновацията, на напредъка в технологиите. Искам последно да подчертая, че Европа е водеща в двигателите с вътрешно горене, така че трябва много сериозно да инвестира в решенията за нови, алтернативни горива", каза той пред ЕП.
Полски евродепутат от "Консерваторите и реформистите" обвини ЕС, че умишлено прави нерентабилно производството на батерии в държава като Полша заради общодържавните високи вредни емисии.
"Струва ли си да се строят заводи в други страни? Така ли ще станат по-конкурентни и евтини? Трябва ли ЕС се конкурира със себе си, вместо със САЩ и Китай", пита той.
"Не сме против електромобилите, против сме принуждаването на хората да си купуват точно определени коли. В Брюксел може да яздят коне, ако искат, но не може да се забраняват двигателите с вътрешно горене", обяви словакът Милан Урик от крайнодясната "Европа на суверенните нации", към която принадлежи "Възраждане".
Европейските леви партии също не отричат, че секторът е пред сериозен проблем, но вместо корекции на досегашния план, предлагат удвояване на усилията в посока нулеви емисии през 2034.
"Отлагането на мерките е само връщане назад. Истинското решение е да запазим амбицията си и да направим е-колите отново конкурентноспособни, да инвестираме в батерии. Носталгията е красива, но не и когато блокира напредъка", каза Мохамед Чахим от ПЕС.
"Зелените" призоваха за създаване на спешни социални програми за подкрепа на работниците, които може да станат "жертва на некадърни решения".
"Не е късно да настигнем Китай, трябва да спазваме целите си", каза Сара Матийо.
От "Левицата" се чуха и гласове за налагане на мораториум върху закриването на автомобилни заводи на големи компании, които са получавали обществено финансиране.
Решението остава в ръцете на следващата Европейска комисия, която ще трябва да разработи мерки за догонване на конкуренцията.