Не че някога сме оставали безразлични към гледането на хубави филми в небрежната обстановка на дома (където не е нужно тайно да се вкарва храна), но през последните месеци възможността да консумираме кино вкъщи доби съвсем нови измерения.

В този смисъл естествено следим какво се качва в HBO GO и с особено нетърпение очаквахме 7 август, тъй като днес в платформата бе добавен най-новият хитов български филм „Диви и щастливи“, чиято премиера по кината се случи, когато „коронавирус“ беше само дума от Китай.

Екшън комедията с Яна Маринова, Александър Сано, Луиза Григорова-Макариев и други популярни български актьори и актриси вече стана тема за разговор сред публиката на автокината, които се възродиха това лято. Сега тя ще бъде достъпна за зрителите в България и още шест държави (Сърбия, Хърватия, Черна гора, Словения и Северна Македония) в секцията „Предложения от България“.

По този повод говорим с две от любимите лица на българското кино: Яна Маринова и Александър Сано.

Хващаме него на морето, а нея – на Витоша, и двамата готови да ни споделят вътрешна информация за киното, актьорската и продуцентската работа, киноизкуство, каскадите, пиратството, правата за творчеството на Миле Китич и българските филми, в които няма кални улици, соц апартаменти, шевици и носии.

Актьори и продуценти: (не)очаквано ефективна комбинация

Повечето зрители у нас са запознати с актьорското им творчество, но може би не всички знаят, че за Яна „Диви и щастливи“ е втори филм, в който тя освен че играе, и продуцира. За Сано това е първият официален и безспорно успешен продуцентски опит.

Но не е ли непосилно трудно да съвместяваш творческата „шизофрения“ на актьорската работа с ледено трезвото бизнес мислене, което се изисква за продуциране?

„Да си продуцент и актьор на един филм е ужасно трудно, но ако го правиш с правилните хора, всичко се подрежда. Половин година след излизането на филма, вече почти не си спомням кой знае какви трудности - с този екип всичко мина максимално гладко“, казва Сано.

„Двете професии изискват коренно различни умения и настройки“, допълва Яна. „Във всяка бизнес лекция ще чуете, че ако искате да бъдете успешни, трябва да вземете контрола в ръцете си, да пазите идеално самообладание, да разчитате на цифрите, но и на интуицията си, да бъдете лидери. Докато актьорската работа изисква точно обратното: да пуснеш контрола, да не се опитваш да го изиграеш. Превключването от едното в другото е изключително тежко, трябва да улучваш правилния момент да спреш с креативното и да се обърнеш към бизнеса и обратното“.

„Най-важното за продуцента е неговият екип да му има доверие. С повечето актьори, които участват в „Диви и щастливи“ снимачната площадка ни е срещала в различна конфигурация, като актьори, и за нас беше изключително важно да проведем целия този процес така, че доверието да се запази“.

Пътят на една българска продуцентска компания

За да стигне до международна платформа като HBO, една продуцентска компания от България със сигурност среща някакви предизвикателства. Или може би те не са по-различни от тези, които срещат френските, немските, американските т.н. компании?

„Не е въпрос на националност“, казва Сано. „Филмът трябва задължително, по алгоритъм да изпълнява определени условия: да има за база интересна история, тя да е добре разказан, да е добре заснет. Оттам нататък всеки постигнал това продукт си намира пазара. Ако направиш хубав филм, ще го поискат“, допълва той.

Яна обаче го обвинява в прекалена скромност: „Сано като продуцент регистрира дистрибуторска компания, която в момента разпространява както „Диви и щастливи“, така и „Привличане“*. Това е разрастване на бизнеса и помага да се откриват нови платформи и възможност филмът ни да бъде гледан във всички кътчета на планетата. Сега в HBO се обръщаме към тази 40-милионното население от балканските държави. Ние не сме една, а няколко компании и работим едновременно. Всеки прави каквото може в този момент, в зависимост от това дали е на снимачната площадка, дали събира финансиране или прави нещо друго.

Бяхме много подготвени и с рекламната стратегия на двата филма. Благодарение на Биляна Еленкова, рекламния мениджър на "Привличане" и "Диви и Щастливи", филмите се превърнаха в герои от градската ни среда. Тя беше човекът, заради когото буквално влязохме навсякъде като брандинг, outdoor и дигитална реклама.

И като говорим от първо лице множествено число, трябва да е ясно, че става дума и за Мартин Макариев, който освен режисьор, е и човекът, чийто талант и можене заразиха всички ни. “

Стратегия или случайност?

Успешните продукти, включително филмите, рядко, да не кажем никога, не са резултат от някакви щастливи стечения на обстоятелствата. Обикновено отзад стои мислене, бизнес планиране и много, много работа. Както е и в този случай.

„Още с първия си филм казахме: ОК, правим го за зрителите, за българите в чужбина, но го правим и за да излезе този филм извън България; за да се види какво можем и на какво ниво правим филми. Затова умишлено и премислено влагахме много средства във високо качество, без да получаваме кой знае какви дивиденти и това, естествено, допринесе за големия интерес към филма. По същия начин процедирахме и с „Диви и щастливи“, разказва Яна.

Сано коментира, че не са имали чак ясна бизнес стратегия, но със сигурност са знаели, че не искат да правят „национален“ филм и че искат филмът им да излезе в чужбина.

„Искахме да направим български филм, който да е актуален където и да се гледа. В първата версия на „Диви и щастливи“ нямаше английски персонажи, но в процеса на работа включихме цяло английско семейство, за да вкараме елегантно чуждестранен елемент и звучене. В 40% от филма се говори на английски. Освен това, макар това да не е негова първа цел, филмът се превърна в чудесна реклама на България. Представяме я пред света така, както сме я видели: без панелки, без плетове и дворове, без разбити улици. Снимахме на изключително красиви места в София, Русе, Варна и Велико Търново, а има още много прекрасни места у нас, които ще покажем в други поректи“.

Екшън с двама, които се стрелят, не е екшън

„Ако искаш филмът ти да излезе навън, той трябва да влиза в определена категория.“, казва Сано. „За да снимаш екшън, трябва да имаш определен брой каскади, самолет и т.н.“

Яна допълва: „Когато мислиш един филм, естествено искаш да е вълнуващ за зрителите, но има и други важни неща: филмът трябва да следва определена формула, за да може да ти обърнат внимание. Необходимо е да влезеш в конкретни параметри и да имаш ясен жанр. Ако вече си утвърдил името си сред международните кино среди, можеш да си позволиш да експериментираш, да се движиш междужанрово, да побутваш рамките, което в крайна сметка е част от изкуството. Но в началото трябва да се докажеш и да следваш формулите“.

Българската публика преди и сега

Яна и Сано излязоха на светло с таланта си пред масовата публика с първите български сериали от ново поколение: „Стъклен дом“ и „Под прикритие“. Това бяха продукциите, които ги качиха на пиедестала на зрителската любов и макар оттогава да са минали 10 години, все още не слизат оттам. Същата ли е публиката и същите ли са кино потребностите й днес?

„10 години са изключително голям диапазон от време, през който киното и светът се промениха драстично: с екстремното навлизане на интернет, социалните мрежи, риалититата“, казва Сано. „Това, с което се гордеем, е че за този период българският зрител спря да дели филмите на български и чуждестранни, и започна да избира какво да гледа по жанрове, а не по националност“.

Яна споделя, че се опитват да върнат стандарта, който беше заложен с тези сериали.

„Харесвам новите български продукции, но и с просто око се вижда, че в редица от тях качеството не е същото. Искаме да ни гледат и дейните хора, онези, които се вълнуват от политика и социален живот, онези, които движат обществото. Опитваме се непрекъснато да вдигаме летвата. Аз самата се превърнах в друг вид актриса в последните си два филма: образите ми са по-малко някой друг и повече Яна: Яна с нейните ценности, с нейните борби, Яна в различни нейни периоди, която има какво да каже на всички други „малки Янчета“, които са направили грешен избор и сега могат да го поправят. Защото силно вярвам в това, че миналото може да бъде поправено, ако бъдеш достатъчно смел, ако вземеш живота си в ръце и ясно заявяваш позицията си, без да се страхуваш кой какво ще си помисли.“

Сано казва, че рано или късно при всеки творец настъпва момент, в който той започва да говори от първо лице, но за разлика от Яна, в момента той е на друга вълна и търси роли, които са далеч от неговата същност.

„Диви и щастливи“: началото

Сано твърди, че идеята за филма е на Яна, а тя казва, че „Диви и щастливи“ е плод на много брейнсторминг. На 8 март миналата година с Боби Захариев** си говорили как се случват магичните филми като „Телма и Луиз“ и се вдъхновяват да направят road movie с главни женски персонажи: филм, какъв не е правен в България. Както го гледате в HBO GO, ще видите, че в „Диви и щастливи“ има доста препратки към култовата лента на Ридли Скот, които не са случайни. На ръба на пародията, създателите на „Wildlings”, както е английското заглавие на филма, отдават чест на иконичния „Телма и Луиз“.

Онова, което предстои...

...е затворнически криминален трилър, чиито снимки вече са започнали, а след него, през късната есен, екипът започва работа по следващия проект на Яна. Сано казва, че в България има още много талантливи актьори и актриси, за които тепърва ще научаваме. Хора, които споделят почтеността към професията, която свързва него, Яна, Луиза, режисьора Мартин Макариев др.

„Ако не си почтен към тази професия, тя просто ще те изхвърли. Ако обиждаш зрителя, тя ще те изхвърли.“, добавя той.

Кино пирати и закони

През април за кратко онлайн изтече пиратска версия на „Диви и щастливи“, което за пореден път повдига въпроса за пиратството и за кривото разбиране, че един творчески продукт ти се полага по право, без да плащаш за него. Как може да се сложи край на това закостеняло мислене, което ощетява артистите и ни дърпа назад в цивилизационно отношение? Една кауза, която споделят и от HBO, които са единствената международна платформа със завидно голямо количество пълнометражни български заглавия за стрийминг и поддържат концепцията за легалното гледане като контрапункт на нелегалните опции за гледане.

Яна дава решение на проблема с една единствена дума и тя е „закони“. Сано обяснява повече:

„Ако живееш в държава като Франция, Германия или Швейцария, и се опиташ да свалиш филм от торенти, които са забранени на ниво министерство със закон, до 24 часа със сигурност на вратата ти ще позвъни икономическа полиция и ще те глоби така, че повече няма и да помислиш да гледаш филми незаконно. Самият ти кабелен оператор ще те издаде на полицията, защото ако не го направи, го очакват сериозни санкции. Не става дума за това, че французите, например, са дисциплинирани, а ние сме някакви калпазани. Просто на запад има правила и регулации и законите се спазват, изисква се елементарна политическа и социална воля, за да може тези практики да се приложат и тук“.

Филми по време на пандемия

Коронавирусът прекъсва турнето на екипа на „Диви и щастливи“. След като са посетили Германия, Австрия, Шотландия, Англия и Щатите, на 17 март „кепенците хлопват“ и изолацията затваря Яна и Сано у дома.

„За мен лично 14-те дни карантина бяха като почивка, тъй като сметнахме, че от края на ноември до средата на март сме изминали над 50 000 км по въздух и суша“, казва Сано.

„Ситуацията в момента е тежка“, казва Яна. „Ако има нещо положително в нея, то е фактът, че стана ясно, че работата, която не включва носене на вратовръзка и седене в офис от 9 до 6, също е работа. Цял живот съм се борила за това да не работя затворена между четири стени, да мога да виждам небето и да пиша мейли от гората. Не всеки има такъв възможност, освен ако не живее в къща, но по време на извънредното положение всички хора намериха алтернативен вариант да работят извън офисите. Все пак нямам търпение животът да се върне към нормалността. Както каза и Сано, все пак хората сме социални животни“.

Хората от филма, които не виждаме

Яна, Луиза, Сано, Асен Блатечки, Калин Врачански, Дария Симеонова, Явор Бахаров...това са част от лицата, които ще видим във филма и които познаваме. От другата страна обаче стоят още много хора, чийто колосален професионализъм (по думите на Сано) и отдаденост правят от „Диви и щастливи“ забавното, диво кино приключение, което е.

Трябва да се отдаде заслуженото на каскадьорите Теа Маркова, Калин Керин, Георги Димитров-Бомбата. На музикантите, които създават музиката за филма: Антони Рикев, D2 и 100 кила, Ицо Хазарта, Бобо, Васил Найденов, Daily Noise Club др.

Важно е да споменем, че 80% от музиката е писана специално за филма, а останалите 20% са парчета, които екипът са искали: точно тези песни за точно тези моменти от лентата.

А когато „няма как“, след като срещат временни затруднения с правата на една песен на Миле Китич, се оказва, че „има как“ и Среброто прави куриозно изпълнение на циганско-сръбско маане, в което пее „Блага циганкоууууу“, за радост на всички присъстващи.

Ядрото на екипа е между 90 и 100 човека, но извън него, за осъществяването на филма помагат поне още 300 души от общините София, Варна, Русе и Велико Търново. Така, с благодарение на едни близо 400 човека, вече можем да гледаме на стрийминг в международна платформа новите Телма и Луиз, които карат мотори, правят автомобилни каскади в царевични полета и въобще живеят на макс.

 PS: Заедно с „Диви и щастливи“, на 7 август в HBO GO стана достъпен за гледане по всяко време и още един български филм: „Котка в стената“ на Мина Милева и Весела Казакова. Това е първа двойна премиера в един уикенд на български филми за HBO GO за Сърбия, Хърватия, Черна гора, Словения и Северна Македония и България. Двете заглавия са допълненията за тази година в секцията „Предложения от България“. Телевизионната премиера на„Диви и щастливи“ е утре, 8 август от 19:00 часа по HBO.

*“Привличане“ е български игрален филм от 2018 г. на режисьора Мартин Макариев. Сценаристи на филма са Яна Маринова, Борислав Захариев, Георги Ангелов и Александър Чобанов – редактор

**Борислав Захариев е сценарист на "Под Прикритие", "Дървото на живота", "Вила Роза" и новите "В сърцето на Машината", който се снима в момента, и "Абсолютно Доверие", предвиден за снимки в края на 2020. За него Яна казва, че е от онзи изчезващ вид хора, които намериш ли, не бива никога да изгубиш.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Вече има Viber бот за превенция на домашното насилие в България

"Силна" е разработен от фондация Future Perfect

Съдия Мирослава Тодорова, която критикуваше Борисов и ВСС, осъди България в Страсбург

Основната цел на санкциите срещу нея била да бъде сплашена заради критиките ѝ към ВСС и властта

Секс, лъжи и тайни плащания: Bild смени главния редактор след дългогодишен скандал

Axel Springer първо защити Юлиан Райхелт, после го освободи

Капитанът на Vera Su и вторият му помощник остават за постоянно в ареста

Започна акцията по разтоварване на заседналия кораб

Мистичната авторка на криминални романи Кармен Мола се оказа измислица на трима мъже

Бестселърите са писани не от жена, а от трио ТВ-сценаристи

Болницата в Монтана е в критично състояние след рекорден брой болни от Covid-19

Пациенти са принудени да чакат за освобождаване на легло

Днес отбелязваме Деня на българския лекар

Доц. Ангел Кунчев спечели отличието "Лекар на годината"

Обсъжда се тестът за антитела да влезе в "зеления сертификат" за учителите

Учителите без сертификат могат да преподават онлайн, държавата трябва да осигури антигенни тестове