Мащабна престъпна схема с участието на поне 16 компании, регистрирани в България, е измамила хиляди жертви по света и е присвоила стотици милиони долара с фалшиви инвестиционни предложения.
Това става ясно от голямо журналистическо разследване след изтичането на документи, които разкриват вътрешните механизми.
Идентифицирани са две големи операции:
- грузинска, която е отнела поне 35 милиона долара от над 6000 души
- израелско-европейска - която включва и активност от България - отнела 240 млн. долара от почти 27 000 души.
Двете операции са работили по сходен модел, макар че не е ясно дали са свързани директно помежду си.
Докато жертвите губят домовете и спестяванията си, измамниците разполагат с луксозни офиси, часовници Rolex, луксозни коли, организират партита в скъпи ресторанти, разказват от Guardian, които са участвали в проверката на фактите.
Журналистите разполагат с аудиозаписи на телефонни разговори, в които жертвите разговарят с измамниците и настояват да си върнат спестяванията. В един от тях възрастна лекарка от Лондон настоява измамниците да ѝ върнат парите, защото брат ѝ я притиска да върне заем. Малко след това жената умира.
Мария Черешева, Атанас Чобанов и Димитър Стоянов от BIRD са работили по осветяването на българската следа в разследването.
Измамниците използват фалшиви реклами в традиционни и дигитални медии, както и група оператори в колцентрове, за да привлекат парите на заблудените "инвеститори".
Интересното е, че някои от бившите служители, с които BIRD разговарят, първоначално са предлагали обучителни пакети по модела на Onecoin на криптокралицата Ружа Игнатова.
Въпреки че изтеклите данни разкриват имената на много от мениджърите, включително на изпълнителния екип, който изглежда контролира операцията, истинските създатели и основни печеливши остават неизвестни, казват от медията.
Как работи измамата?
Най-често всичко започва с привидно легитимна реклама със снимки и имена на известни личности - бизнесмени, водещи, предприемачи, дори с образа на Илон Мъск.
Рекламите водят към фалшиви новинарски сайтове, в които се твърди, че въпросният "идол" е спечелил милиони благодарение на специална инвестиционна програма.
Платформи като Facebook, Instagram, Google, TikTok ги разпространяват към достатъчно голяма група от потребители, преди да успеят да засекат измамниците.
Финансови услуги като Revolut също са използвани от схемата за реалния трансфер на средствата от жертвите.
Потенциалните жертви са приканени от рекламата да оставят телефонния си номер, след което с тях се свързва оператор от колцентър.
Той се представя за опитен финансов консултант. Задачата му е да накара заинтересования човек да внесе поне 250 евро, за да "получи достъп" до предполагаемата "златна" програма. На жертвата се предлага достъп до фалшива платформа, която имитира работеща финансова борса.
Целта е тя да бъде убедена, че първоначалната ѝ вноска расте с главоломна скорост, за да се подведе да внесе още и още пари в очакване на невероятна доходност.
Тук се намесва и второто ниво на измамната схема - хората, чиято задача е да мотивират жертвите да внасят още по-големи суми, като продават личното си имущество или теглят кредити, за да "не пропуснат" шанса за печалба.
Печалба обаче няма. Ако човек опита да изтегли обратно парите си, сметката се блокира.
Третото ниво на схемата е с измамници, които се представят за адвокати или данъчни служители и приканват жертвите да платят още повече пари, уж за да освободят недостъпните си средства.
Каква е ролята на България в измамата?
BIRD разкриват, че голяма част от схемата се управлява през колцентрове, разположени в София. Според техните данни те са се преместили от Киев в България след 2022 г., когато Украйна беше нападната от руската армия.
Офисите им се намират в бизнес центрове, като имитират реална търговска дейност и стимулират служителите си с високи заплати и бонуси.
“Парите са брутални, но трябва да се издигнеш. Иначе вземаш 2000 лева твърдо, плюс комисионни”, казва пред BIRD служител в една от българските фирми, работещи за схемата. Сред работещите в центровете е имало и чужденци.
В България са регистрирани поне 16 свързани дружества на украински граждани между 2022-2025.
"Те създават десетки фалшиви платформи за търговия с инвестиции, които наричат вътрешно „марки“ и които използват, за да привлекат жертвите да извършват плащания. Повечето от тези измислени платформи за търговия имат стандартни имена, като Torobanc и SpotInvest, които не отговарят на реални компании. Някои, като Golden Currencies, имитират имената на истински, лицензирани търговски компании и са обект на официални регулаторни предупреждения по целия свят за „клониране“ на оторизирани търговци", съобщават от BIRD.
Мрежата използва онлайн банки като Revolut, Wise и Kroo, за да разпределя незаконно придобитите средства по целия свят. Част от парите се изпират чрез офшорни компании на Сейшелите и в Южна Африка.
За целта са използвани и подставени лица - включително български граждани, които да регистрират фирми на свое име, за да може през тях да минават финансовите потоци.
Разбитите съдби на жертвите на измамата
BIRD разказват как лекар от Барселона е вложил почти 1 млн. евро в подобна схема - уж всичко започва с малки суми.
Пострадали са още хора от различни точки на света – тираджии, пенсионери, журналисти, архитекти, полицаи. Най-големият брой на жертвите идва от Канада, Испания, Австралия, Великобритания и Южна Африка. Повечето от тях губят всичко, а някои на моменти обмислят да прекратят живота си и дори споделят това в телефонни разговори със своите “консултанти”.
Guardian разказва за пенсионирана лекарка от Великобритания, която така и не успява да си върне спестяванията, преди да умре. Прекарала е над 50 часа на телефона с измамниците.
Друг британец - пенсиониран бивш служител на Лондонската фондова борса - губи 162 хиляди паунда през фалшива платформа за криптовалути, част от общата схема.
Бивш инженер от Канада на 68 г. пропилява цялата си сметка с пенсионни спестявания, а семейството му разбира за измамата, когато става ясно, че банката му сигнализира за неплатени кредитни вноски.
Всички те са се подвели по фалшивите реклами и обещанията, че не поемат риск.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: