Българският отпечатък в $30-милиардната индустрия на бронирани автомобили

Един от най-големите производители на бронирани автомобили в света е собственост на българина - д-р Антон Стефов. Тази седмица компанията му International Armored Group (IAG) обяви, че ще инвестира в България като вложи най-малко 20 милиона лева в нов завод в Бургас.

Д-р Стефов е роден в Благоевград, завършва и после преподава „Машинно инженерство“ във ВМЕИ, а на 35 години емигрира в Канада. През 1996 г., след години опит в първата си фирма за бронировки в Канада, създава International Armored Group. Днес в заводите и филиалите на компанията работят над хиляда служители.

И с досегашния си производствен капацитет International Armored Group вече е сред най-големите доставчици на бронирани автомобили в света, включително на организации на държавно ниво като НАТО и ООН. Една от последните им големи поръчки е от германският Бундесвер, а моделът на IAG Sentinel ARV е избран от Space X за ескорт на астронавтите до стартовите площадки.

По-рано тази година компанията съобщи, че със специално разрешение на международната лаборатория TNO вече прави тестове за сертифициране на бронирани автомобили по стандартите на НАТО STANAG и у нас, на изпитателния полигон на Министерство на отбраната (МО) до село "Змеево".

TNO е нидерландска независима серитифицираща лаборатория, която работи както с международната отбранителна индустрия, така и с правителства.

Обявената инвестиция в българския завод, който ще е и най-големият на IAG (компанията има още три в САЩ, Турция и ОАЕ), идва и в контекста на войната в Украйна, която постави още по-голям фокус върху отбранителните сили и нужди на Европа и света.

Пазарът на бронирани автомобили се очаква да расте, а с откриването на голям завод у нас България има потенциал да засили сериозно износа на военна техника и в този сегмент.

В началото на годината собственикът на IAG д-р Антон Стефов заяви, че е настъпил правилният момент, в който пред България се откриват нови хоризонти и че ще разшири присъствието на IAG в страната.

По повод на новината и министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер подчерта важността на инвестициите в иновативни производства и позиционирането в България на експортно ориентирани компании.

Според доклад на международната агенция Report Ocean, публикуван на 21 април, европейският пазар на бронирани автомобили е на стойност над $5,6 милиарда през 2020, като прогнозата е за годишен ръст от 3.4% до 2030 година.

Сред причините за ръста в доклада се посочват увеличаването на трансграничните конфликти и асиметричните войни, както и държавните инициативи за модернизация на наличната отбранителна техника. Световният пазар на бронирани машини се очаква да надмине 30,5 милиарда долара до 2024 г., с годишен ръст от 5.5% (Market Research Engine, 20 април 2022 г.).

Изводите на анализаторите са, че въпреки ударите, които индустрията понесе от COVID-19 пандемията и последвалия глобален проблем с доставките, производството и търсенето на бронирани машини е във възход.

Българският завод се очаква да бъде завършен през 2024 година. IAG вече са собственици на терена за инвестицията с площ от 150 000 кв. м. Предстоят серия от административни процедури, а строежът се предвижда да започне в края на годината. Инвеститорът е подал заявление в Българска агенция за инвестиции за получаване на сертификат „Инвеститор Клас А“.

На българския пазар компанията има учудващо слабо присъствие на фона на световните си успехи. Преди две години тя стана доставчик на българската "Самел – 90“, която сключи договор с министерството на отбраната за бронирани автомобили за нуждите на „Силите за специални операции“.

Заводът в Бургас ще разшири още повече производствения капацитет на IAG, като там ще се изработват всички модели бронирани автомобили, познати на международния пазар.

Те покриват сегменти като тактически превозни средства, бронетранспортьори, автомобили за контрол на безредиците, за превозване на ценности, линейки, бронирани джипове и луксозни седани. Машините на IAG имат най-високо ниво на балистична сертификация - BRV 2009 VR7, което означава, че гарантират опазване на човешкия живот и при атаки с експлозивни устройства и мини.

Българският отпечатък в $30-милиардната индустрия на бронирани автомобили

Миналата пролет IAG пусна най-новата си бронирана машина на пехотата RILA 8х8, която също ще се произвежда в българския завод.

Точно такъв тип бронирани машини искаше да купи и българската държава, но обществената поръчка беше замразена в края на мандата на последния кабинет Борисов, а цената, която предложиха международните участници в търга, надвишаваше заложения бюджет от 1,5 милиарда лева.

Независимо дали ще продава у нас или ще се фокусира основно върху износ, с новото си производство в Бургас IAG ще осигури достатъчно бронирани автомобили за нарастващото търсене в световен мащаб. Над 300 служители ще работят в българския завод, като 20 от тях първо ще преминат специално обучение в бронирането на автомобили от чуждестранни специалисти – у нас и на място в заводите в ОАЕ и Турция.

д-р Антон Стефов -  Бургас IAG - бронирани автомобили

За новата си инвестиция у нас д-р Антон Стефов казва: „Щастлив съм, че имам възможност да разширя присъствието на IAG в България и да подпомогна страната с инвестиция в индустрия с нарастваща важност в глобален мащаб.

Ще увеличим заетостта в бургаския регион в период на сериозни икономически предизвикателства пред България. Радвам се, че българската държава насърчава трайното установяване на големи инвеститори като нас тук, в моята родина, и се ангажирам да увеличавам приноса на IAG към развитието на България в бъдеще“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Казусът Благовест Георгиев: Може ли Столичният общинският съвет да изключи съветник?

В началото на април Георгиев участва в пътен инцидент, а впоследствие се опита да избяга от местопроизшествието.

16:23 - 20.04.2024
Живот

Тейлър Суифт и разбитите сърца, или какво казват терапевти за 5-те фази на скръбта

Скръбта в действителност е по-малко предвидима

11:05 - 20.04.2024
Важно днес

Със 75 км/ч. над допустимата скорост е шофирал убиецът на треньора Ферарио Спасов

Футболният треньор Ферарио Спасов (61 г.) загина в катастрофа край Велико Търново през ноември миналата година.

10:23 - 20.04.2024
GEN Z дневници

VOL. 18: 40 години България на Еверест, каква република сме всъщност, Грузия с урок по бунт

Кои са 5-те новини от седмицата, направили впечатление на представителите на поколение Z* в редакцията на "Булевард България"?

09:57 - 20.04.2024