"Барселона" за първи път е най-скъпият футболен клуб в света (инфографика) Снимка: © Getty Images

За първи път в историята испанският „Барселона“ е най-скъпият футболен клуб в света, независимо че има над 1 млрд. евро дългове. Каталунците изместиха от върха вечния враг „Реал Мадрид“ в традиционната класация на Forbes, като разликата между двата отбора е минимална – „блаугранас“ струват 4,76 млрд. долара, а „Кралският клуб“ – 4,75 млрд.

През последните 16 години, откакто класацията се изготвя, само два отбора заемаха първото място – „Реал“ (5 пъти) и „Манчестър Юнайтед“ (11 пъти). Сега рекордьорът по титли на Англия пада чак до четвъртата позиция.

Трети в подреждането е германският шампион „Байерн“ (Мюнхен) със стойност 4,21 милиарда долара. Победителите в последното издание на Шампионската лига водят пред „Юнайтед“ само с около 10 милиона.

Шест отбора от топ 10 са английски. Освен „червените дяволи“, там са още петият „Ливърпул“ (4,1 млрд. долара), шестият „Манчестър Сити“ (4 млрд.), седмият „Челси“ (3,2 млрд.), осмият „Арсенал“ (2,8 млрд.) и 10-ият „Тотнъм“ (2,3 млрд.). Другият представител на първата десетка е френският първенец ПСЖ – на девето място с 2,5 млрд. долара.

„Ювентус“ на Кристиано Роналдо остава извън топ 10. Сред първите 20 личат още имената на „Борусия“ (Дортмунд), „Атлетико“ (Мадрид), „Интер“, „Милан“, "Рома", "Аякс", "Евертън", "Лестър" и "Уест Хем".

Класацията на Forbes е изготвена, като се отчитат приходите от трансфери, наградни фондове и друга дейност, а също рекламните и спонсорските договори на клубовете за сезон 2019/2020. Взети са предвид и дълговете на всеки отбор.

„Барселона“, която наскоро избра новия си президент Жоан Лапорта, вдига стойността си с 18% спрямо две години по-рано, когато беше публикувана предишната класация. Приходите им са 792 млн. долара. Каталунците изпреварват „Кралския клуб“ с над 100 млн. долара по печалби от права за излъчване на мачове. Те имат най-много подобни приходи от всички отбори.

„Реал“ (Мадрид) обаче са лидери по приходи от търговски сделки за 2020 г. с 424 млн. долара от реклама и спонсорство, което е увеличение с 55% спрямо последното издание на класацията. Те имат и най-скъпия спонсорски договор за фланелките – с компанията Emirates, който им носи по 152 млн. долара на година.

„Байерн“ бележи увеличение на стойността с 39% и няма значими дългове, докато „Манчестър Юнайтед“ записва скок с едва 10 на сто, като стойността на дълговете им е 16% от приходите.

Забележително е представянето на „Ливърпул“. Благодарение на инвестициите на Джон Хенри и Том Вернер от Fenway Sports Group, както и на представянето на тима на терена, английският клуб повишава стойността си с 88% спрямо предишния период (2018 г.).

Стойността на 20-те най-скъпи клуба се е увеличила средно с 30% за този интервал – до 2,28 млрд. долара. Въпреки че пандемията постави на пауза почти всички първенства през миналата година и сви приходите на клубовете, от Forbes обясняват, че покачването на приходите се дължи най-вече на повишения инвестиционен интерес към футболните отбори.

Средните годишни приходи на клубовете в топ 20 за сезон 2019/2020 са 441 млн. долара. Това е с около 10% по-малко от сезон 2017/2018.

Средните оперативни приходи са спаднали с цели 70 на сто до 23 млн. От Forbes прогнозират, че тези данни ще се влошават заради пандемията и липсата на публика по стадионите в много страни.


Невиждана реформа раздели футболния свят: Богатите клубове създават своя Суперлига

Позор за футбола или спасение: Всичко за новата Суперлига


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Опозиционната ВМРО-ДПМНЕ поведе на първия тур на президентските избори в Северна Македония

Първите резултатите сочат около 100 хил. гласа разлика между първите двама

22:24 - 24.04.2024
Важно днес

Ивет Лалова стана майка на момче

Със съпруга и Симоне са избрали името Тиаго за първото си дете

21:58 - 24.04.2024
Технологии

OPPO влиза официално на българския пазар

Продуктите на OPPO ще се предлагат официално в А1 и Технополис

21:09 - 24.04.2024